• Webbredaktör

Lära ungarna shoppa & dricka Latte

I Täby kommun, norr om Stockholm, erbjuds föräldrar att skicka sina barn på ett sommarläger med namnet ”Girl & the City”. Lägret vänder sig till flickor mellan elva och 13 år.

I beskrivningen står det ” En vecka av hejdlöst frossande i mode och cityliv. Vi besöker Stockholm Fashion Centre, designers,SoFo. NK, Östermalm mm går på spa, gör färganalys och dricker latte varje dag”. Idén till lägret är baserad på den populära
    tv-serien ”Sex & the City”.

Vad tycker du: bra eller korkad idé?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-13 16:56
    Kolla artikeln här:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.465318

• Svar på tråden Lära ungarna shoppa & dricka Latte
  • Pimpnessa

hmmm ok ??? Är dettta sant ? för det låter smått hemskt det lägret.

• Spicy Women

Fast måste man ordna läger för att barn ska lära sig shoppa och dricka latte?

• Maiko

För det finns ju inte tillräckligt med shopoholics och folk som spenderar pengar de inte har??

De kunde inte ha haft ett läger där tjejerna lär sig ngt vettigt? jäkligt löjligt läger..

• abnocto

Otroligt korkat! Jag som försöker lära min 17- åring att man inte kan springa och fika och dricka latte för ofta......

• nicely

trodde att det var påhitt men tydligen inte. Hmm finns det inte annat barnen kan göra?

• Lyckoprinsessan

Om nu dessa barn inte vill åka på traditionella läger som fotbollsläger och ridläger så varför inte. Tycker att gruppgemenskapen är det viktiga och inte vad de gör.

Min dotter är 11 år och hon hade älskat detta. Hon har alltid gillat kaffe sedan hon var liten har sköter sedan flera år vår espressomaskin galant hemma.
    Hon älskar att vara på badhuset med bastu och bubbelbad och simma är ju en utmärkt aktivitet.
    Vad beträffar shoppingen är jag väl mer tveksam men kanske kan man föra in ett bra sammanhang där man också pratar om konsumtion, återvinning, förebilder, märkeshysteri och ett kritiskt tänkande. Jag och min dotter går ofta på mysiga shoppingrundor då jag lär henne att själv bedöma vad som är värt pengarna och hon älskar vintage.

Kan ingen mer se något positivt i detta, varför utgå ifrån att det automatiskt skulle bli ett dåligt läger?

• azna68

Men är det sant????
    Man blir ju helt klart jävligt förbannad. Ska de göra om våra barn/tonåringar så de ska likna vuxna kvinnor eller vad är syftet???
    Det är helt sjukt att göra såhär mot små flickor som precis börjat komma in det här tänket med mode, kroppsfixeringar mm...hjälp!

• Anna Sui
    Lyckoprinsessan skrev 2009-05-14 13:52:50 följande:
    Om nu dessa barn inte vill åka på traditionella läger som fotbollsläger och ridläger så varför inte. Tycker att gruppgemenskapen är det viktiga och inte vad de gör.Min dotter är 11 år och hon hade älskat detta. Hon har alltid gillat kaffe sedan hon var liten har sköter sedan flera år vår espressomaskin galant hemma.Hon älskar att vara på badhuset med bastu och bubbelbad och simma är ju en utmärkt aktivitet.Vad beträffar shoppingen är jag väl mer tveksam men kanske kan man föra in ett bra sammanhang där man också pratar om konsumtion, återvinning, förebilder, märkeshysteri och ett kritiskt tänkande. Jag och min dotter går ofta på mysiga shoppingrundor då jag lär henne att själv bedöma vad som är värt pengarna och hon älskar vintage.Kan ingen mer se något positivt i detta, varför utgå ifrån att det automatiskt skulle bli ett dåligt läger?
    Ja jag hade älskat ett sånt läger när jag var i den åldern. Men så kommer jag från en liknande förort också
  • Pymsan

Jag tycker det är sinnesrubbat. Barn borde få vara barn så länge som möjligt. Tids nog lär de sig ändå vara märkesfixerade och ytliga.

• Rävelina

Jag har en känsla av att hela resterande Sverige står och pekandes, hånskrattar åt Täby kommun o dessvärre åt en del av deras invånare. Så sorgligt att en kommun kommer med dylikt påhitt.

Svar på tråden Lära ungarna shoppa & dricka Latte