• Firstandhappy

Vi från Linköping Del:4

Sommaredition 2009.

Ja här kan vi fortsätta att tjata om stort som smått.
    Alla är självklart lika välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 17:47
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41865988.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 17:15
    Och här kommer nya medlemslistan...
    Uppdatera med ny info får ni göra själva..

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m44435479.html

• Svar på tråden Vi från Linköping Del:4
  • LillaLilli
    Firstandhappy skrev 2009-08-08 19:25:34 följande:
    trevligt med lite loppisrundor ute på landet o massa gott sällskap av mamma, nu ska kvällen avrundas med pizza o sen hemfärd med två extremt trötta barn...
    så himla härligt :D:D
  • SmileyMalin
    Apipoulai skrev 2009-08-08 12:20:34 följande:
    Här verkar mammas famn/bröst också vara det som gäller. Bärsele på pappaär inte heller dumt. Men lägger man henne i sängen, när hon väl somnat, så ligger hon där och sover, gnyr lite, somnar om tills det är dags för krubb igen. =)
    Åhh grattis
    Härligt att hon inte dröjde allt för länge extra
    Gick förlossningen bra?
  • Apipoulai
    SmileyMalin skrev 2009-08-08 20:35:40 följande:
    Åhh grattis Härligt att hon inte dröjde allt för länge extra Gick förlossningen bra?
    Tack. Ja det var skönt att hon ville ut av sig själv. (jmfr ingångsättning) Kan rekommendera marknad+langos...troligen mer effektivt än ricinolja. ;)

Jo, jag tror att förlossningen räknas som bra.
    Kom in vid 0640, sen var det vaktavlösning i personalstyrkan, så efter en stunds väntan blev jag till slut inskriven. De tyckte det var bäst att de som jobbade dagskift fick göra undersökningen. Jag höll med.
    De verkade dock lite skeptiska att skriva in oss till en början "du vet förstagångsföderskor" typ, och bad maken att vänta med att parkera om bilen. (Att de åker in för tidigt och blir hemskickade.) Vid undersökningen visade sig att jag hade öppnat mig 5cm, så sen var det ingen diskussion längre. ;)

13:12 lämnade vårt underverk min varma kropp. :)
    ? Do what you like. Like what you do. ? Världen fick 6/8 -09 sitt åttonde underverk.
  • SmileyMalin
    Apipoulai skrev 2009-08-09 01:25:49 följande:
    Tack. Ja det var skönt att hon ville ut av sig själv. (jmfr ingångsättning) Kan rekommendera marknad+langos...troligen mer effektivt än ricinolja. ;) Jo, jag tror att förlossningen räknas som bra. Kom in vid 0640, sen var det vaktavlösning i personalstyrkan, så efter en stunds väntan blev jag till slut inskriven. De tyckte det var bäst att de som jobbade dagskift fick göra undersökningen. Jag höll med. De verkade dock lite skeptiska att skriva in oss till en början "du vet förstagångsföderskor" typ, och bad maken att vänta med att parkera om bilen. (Att de åker in för tidigt och blir hemskickade.) Vid undersökningen visade sig att jag hade öppnat mig 5cm, så sen var det ingen diskussion längre. ;) 13:12 lämnade vårt underverk min varma kropp. :)
    men det måste vara snabbt för en förstföderska? hur länge hade du värkar hemma innan ni åkte in?
    Fast hur en förlossning blir "på pappret" behöver ju inte alls stämma med hur kvinnan upplever det. Finns ju dom som föder barn i flera dygn och drar på sig varenda komplikation och ändå ser sin förlossning som positiv och bra. Och andra som på pappret har väldigt lätta och bra förlossningar men som ändå upplevde det som väldigt negativt...
    Men marknad+langos säger du... det ska jag komma ihåg
    Hoppa studsmatta eller sjunga singstar har jag märkt ger rejäla sammandragningar.... så om någon månad får jag väl prova allt på samma dag
  • Apipoulai
    SmileyMalin skrev 2009-08-09 15:57:02 följande:
    men det måste vara snabbt för en förstföderska? hur länge hade du värkar hemma innan ni åkte in?Fast hur en förlossning blir "på pappret" behöver ju inte alls stämma med hur kvinnan upplever det. Finns ju dom som föder barn i flera dygn och drar på sig varenda komplikation och ändå ser sin förlossning som positiv och bra. Och andra som på pappret har väldigt lätta och bra förlossningar men som ändå upplevde det som väldigt negativt...Men marknad+langos säger du... det ska jag komma ihåg Hoppa studsmatta eller sjunga singstar har jag märkt ger rejäla sammandragningar.... så om någon månad får jag väl prova allt på samma dag
    Det började så smått på onsdagen vid 17 tiden?! Vid 03-04 nåt började det escalera. Strax innan 06 bestämde vi oss för att åka in. Vilken vacker morgon det var, den kommer jag aldrig glömma. =)
    ? Do what you like. Like what you do. ? Världen fick 6/8 -09 sitt åttonde underverk.
  • JePaLuLi
    men det måste vara snabbt för en förstföderska? hur länge hade du värkar hemma innan ni åkte in?Fast hur en förlossning blir "på pappret" behöver ju inte alls stämma med hur kvinnan upplever det. Finns ju dom som föder barn i flera dygn och drar på sig varenda komplikation och ändå ser sin förlossning som positiv och bra. Och andra som på pappret har väldigt lätta och bra förlossningar men som ändå upplevde det som väldigt negativt...Men marknad+langos säger du... det ska jag komma ihåg Hoppa studsmatta eller sjunga singstar har jag märkt ger rejäla sammandragningar.... så om någon månad får jag väl prova allt på samma dag
    Precis! Med Lucas hade jag värkar i ett dygn och till slut fick han dras med sugklocka och jag upplever den förlossningen som underbar. Jag har aldrig förstått vad de menar när de ernjudit mig att prata med kuratorer, läkare och gud vet allt... Linus förlossning upplevde jag som jobbigare, men den var över på 4½ timme från första tecken (vattnet gick), så det är ju som sagt väldigt olika!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • Apipoulai

För mig gick slemproppen meddelst blödning. Räknar man från den så tog det typ 23tim och 45min. :) 

• Familjetrollet
    på mig gick slemprppen vid 7:30 och vid 10.28 var det klart.men förlssningen gick i raketfart i slutet då de fick slita ut sonen som höll på att dö under krystarbetet.

hoppas alla mår bra.äntligen kom värmen och solen tillbaka.idag såg vi en skadad fickmåsunge som skrek förtvivlat efter sin mamma.ingen fågel kom,bara en massa kråkor.barnen är ledsna över att vi inte kunde hjälpa ungen.men så är livet.
    Mamma till 3 barn och en ängel april -06.
  • Apipoulai
    Familjetrollet skrev 2009-08-09 17:00:37 följande:
    på mig gick slemprppen vid 7:30 och vid 10.28 var det klart.men förlssningen gick i raketfart i slutet då de fick slita ut sonen som höll på att dö under krystarbetet.hoppas alla mår bra.äntligen kom värmen och solen tillbaka.idag såg vi en skadad fickmåsunge som skrek förtvivlat efter sin mamma.ingen fågel kom,bara en massa kråkor.barnen är ledsna över att vi inte kunde hjälpa ungen.men så är livet.
    Usch, vad läskigt. Tur det finns det som kan hjälpa och rätta till så att många olyckor kan förhindras.
  • Familjetrollet
    Apipoulai skrev 2009-08-09 17:17:55 följande:
    Usch, vad läskigt. Tur det finns det som kan hjälpa och rätta till så att många olyckor kan förhindras.
    ja det var läskigt,för de tog sonen direkt och sprang till akutrummet.då viste jag inte ännu att det var en son

töserna föddes med navelsträngen runt halsen.
    nr 2,stora tösen hade navelsträngen hårt åtdragen runt halsen så det var rena turen att jag kom in till förlossningen i rätt tid.den förlossningen tog bara 2 timmar från att vattnet gick,sen öppnades jag 10 cm på en timme.bm sa att förlossningen antagligen blev supersnabb då tösen hade brått ut.men det är inte bra att föda för snabbt heller.min längsta förlossning tog 4 timmar och den var den västa av alla förlossningarna.då var första värken över 4 minuet lång och jättetäta

nu ska jag ta och sy lite barnsaker.ska knåpa ihopp blöjfodral mm.dags att sy upp ett lager som sen ska ut på T
    Mamma till 3 barn och en ängel april -06.
Svar på tråden Vi från Linköping Del:4