• Minna72

Minnas XII

Tråd nr 12! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html

• Svar på tråden Minnas XII
  • förväntan

Meleah, vad fin S är. Hur känns det nu när det gått ett par dagar??

Hej Pikku, kul att se dig

Rossy, hur går det??

Naffe vad duktig han är som kan färgerna.

JOffe vad skönt att de senare blir stolta över lillebror. Här börjar det funka bättre med M, för varje dag blir han mer sig själv, men lite jobbigt just vid amningen ibland. Då vill m sitta på soffryggstödet med benen runt min hals och mysa med mina öron . Ser väl ut som någon totenmpåle med flera huvuden

Idag är det min andra dag som jag är ensam med båda barnen och det funkár faktiskt ok. Hur sjutton kunde 1 barn ta sådan tid närde var nyfödda?? Eller är det senare som man blev tacksam om man han med 1-min-duchen elller lyxen att raka 1 ben???

Sitter i tel-kö till fk. Håller som vanligt på att bråka med dem....

Nu ska jag ta en underbart god kaffe, för gu så gott kaffet är nu när man inte är gravvo!!! Essi beställde du kaffe online eller hur var det ??

• Essi73
    förväntan skrev 2009-07-21 12:01:50 följande:
    Nu ska jag ta en underbart god kaffe, för gu så gott kaffet är nu när man inte är gravvo!!! Essi beställde du kaffe online eller hur var det ??
    Jajmen, mataffaren.se beställde jag ifrån. Gäller här i Sthlm, men någon mataffär på nätet borde ju finnas där nere också tycker jag. Kan bara varmt rekommendera
  • Meleah

förväntan: Tack.. Jo, men det känns bara bra. Är rädd för att vi fortfarande är inne i smekmånaden här hemma bara. Vilya tar allting bra men testar ju oss till tusen. Känns som att Silas ankomst slängde in henne i två års trotsen direkt, eller så är det för att man är så trött som man tycker att hon sätter sig på tvären hela tiden. Men men...pappig har hon blivit också till min stora skräck. Vill ju inte att hon ska känna sig övergiven av mig, men jag hoppas att det går över, och det är inte så illa som jag föreställde mig. Såg framför mig hur kärleken i hennes ögon skulle försvinna helt. Lite larvig är man ju. Silas är än så länge en snällis och ingen skrikis men det är ju också lite tidigt att avgöra. Han sover, äter och bajsar bara liksom... Hoppas innerligt att det fortsätter så. Amningen går bra som sist, mjölken sprutar åt alla håll, så den stressen slipper jag i alla fall.

Nej, nu är det visst plikten som kallar igen. Det blir inte många stunder vid datorn med två barn inte.

★ Vilya 070529 ★ Silas 090715 ★
  • Rossy

Fortfaranade här, fortfarande pregnant. Förvärkar, slemproppar, vatten och annat som har med fl lyser med sin frånvaro.

Vad roligt med färgerna. Tim envisas också med att säga att allt är blått. Någon gång påstår han att vissa saker är gula, men annars chansas det hej vilt med blått på det mesta .
    Han räknar också, 4 är hans favvonummer som han också lärt sig hur den ser ut.

Joffe, vad knepigt med E´s öron. Men klart positivt att han är okej på ett öra (och förhoppningsvis båda).

HÄrligt att höra att det funkar bra för både Förväntan och Meleah med småsyskonen.

Pikku, om man är så slut som du/ni verkar vara så behöver man faktiskt inte hitta på någonting på semester. Sådant kan stressa också. Bestäm er för att vara hemma och ta dagen som den kommer och njut av det!

• Rossy
    Joffe skrev 2009-07-20 22:19:54 följande:
    Hej alla!Hoppas det gick bra i dag Rossy!?
    Det gick bra. Bebisen viktuppskattades och man kollade flödet genom navelsträngen - ca 4 kg och normalt flöde. Ingen fara på taket vad gäller tillväxten. Ny koll på måndag nästa vecka, och ev igångsättning på slutet nästa vecka om inget hänt innan dess.
    Vi har förlikat oss med tanken att hela juli blir här hemma med höggravida jag som håller resten av familjen gisslan .
  • cirkel

Hoho?! Är alla på semester?

Gissa vad jag gjorde igår?!
    Jag ammade Sofia i bilen och sen gick vi på Ica Maxi. När vi kom tillbaka till bilen upptäckte jag att jag hade mjölksamlaren på mig fortfarande... Och dessutom hade jag sprungit på en bekant som jag pratade med för första gången på över ett år. PINSAMT!!!

Jag grämde mig över detta några timmar, sen kom jag på att jag hade ju haft Sofia i bärselen så det syntes inte.

Kul att höra att det är fler än Emma som säger blå till det mesta.
    Hon kan räkna till 10, och räkna på riktigt 2 och 3 saker.

Blöjfri på dagtid verkar dröja länge om inte ngt under sker...
    Idag har vi testat igen med påföljd att hon har kissat ner 3 par byxor och på kvällen när vi skulle byta till pyjamas ville vi att hon skulle kissa på pottan. ½ minut senare och½ meter ifrån pottan kissan hon på GOLVET!
    Ändå vill hon inte ha på sig blöja säger hon...

• Essi73

Hejje i sena kvällen!

Läste igenom de senaste inläggen ordentligt den här gången och ser att Joaffe berättar om syskonreaktion. Jag reflekterar och ser att Boll endast hade
    1) nyfikenhet
    5) Nu är han stolt som en tupp och försöker lära Eddie saker, visar upp sina leksaker mm och berättar vad det är

Hade just en, av många, uppfostringsdiskussioner med J och vi kom fram till att; att Boll inte hade tjuvnypit har mer att göra med hans personlighet än hur vi uppfostrar/uppfostrat honom. De få tjunvypen han har tagit på Luna har alltid varit pga han har känt sig åsidosatt av oss. Dock har vi sett på Boll att det är med typ "sorg" i blicken han gör det och han skäms sååå mycket, att det gör ont i en att se, efteråt.
    Däremot har vi ju begåvats med en skrikis ju så jag får tycka att Universum i det här fallet ändå var rättvis med fördelningen omtanke frpn Boll vs. Luna skrik.

Sen vill jag tipsa er nyförlösta om att röja undan ALLT storasyskonen inte får/skall/bör pilla på/med. På så vis slipper ni stressen över att jaga OM de är på ngt otillåtet och ni slipper också tillrätavisa och sen få dåligt samvete.

Ett till tips jag kan komma med är att låta de stpra vara med på det som görs med den lilla. Typ byta blöja; gör det på soffan alt. ha en pall så de får vara med på skötbordet. Låta dem hämta kräktrasor, napp, nappflaska osv osv.
    När Liten skriker/gråter typ fråga Stor "OJ, nu är h*n ledsen, vaaad skall vi göra?". Involvera Stor så mycket ni bara kan och orkar i den Lill*.
    När ni skall sjunga fråga Stor vilken låt, låta Stor välja låt så att säga.
    Låta Stor vara med och lägga Liten, låta Stor vara med och väcka Liten/hämta Liten när Liten vaknar.
    Såna där kanske smågrejer som vi gör per automatik eller tycker att vi gör bättre ensama för att det då går fortare. Ja, det kan gå långsammare men man vinner på det i längden.

Där tror jag att vi har vunnit på med Boll, han har inte blivit så åsidosatt när det kommer till just DE bitarna och så får han känna sig delaktig och BEHÖVD.
    Och med handen på hjärtat; Boll är sån stor hjälp {#lang_emotions_heart} När Luna har skrikit som mest, sittandes i sin babysitter för att jag skall kunna vara på altanen/köket och andas in tålamod och ork så har HAN sprungit fram till Luna, gullat, pratat, klappat.

Jag tipsar inte för att framhäva oss själva på ngt som helst vis, utan jag måste göra fel, dvs. tvärtom alla de råd jag ger för att hitta vårt vinnande koncept. Kanske kan det vara till hjälp för er Vilket jag hoppas att ni förstår. Sen är det fritt fram att förkasta mina råd också!

Shit nu är klockan mycket så jag får kila i säng!
    Hoppas allt är bra med alla och hoppas för jösse namn att Rossy är inne och give'ar birth till Lillebror!

Kram till tusen på er!

• Joffe

VAr ju tvungen att kolla in Rossys sits men det ekar tomt här

Jättebra tips Essi, man kan ha en så bra nytta av de stora och de blir oerhört stolta när de fått hjälpa till.
    "Eon kan" är den mening som hörs mest här, Eon hävdade bestämt att han minsann kunde tända grillen innan

Bjöjfritt känns också långt borta här, han fick vara utan blöja i går och glömde av sig när han såg på film (hade plastfrotté under) och i dag kissade han på sig i tvättstugan, sorterade (?) sopor och glömde av sig.

Leon räknar också   1 2 3 4 5 8 9 11
    Har märkt att han alltid prickar rätt på färgen lila men det kan bero på att hans favvo vantar var lila och hans vinterstövlar

Förväntan, känner igen mig i din amningssituation

Cirkel, kul med samlargrejen

I dag har vi varit på bvc och E har fått spruta nr 2, han blev så ledsen, sen har han sovit mest hela em och han sover nu.
    8424 gr och 70 lång, vad händer med min lilla bebis?

Nu mot sängen och en liten lässtund

• förväntan

Kommer och kommenterar lite mer senare... har 2 glada barn i famenn

Men undrar, hur har ni gjort som har fått en parantes på eran Trygghansa försäkring. F har fått ett undantag på organiska hjärtfel. Har ni valt ett annat försäkringsbolag eller accepterat??

• förväntan

Så, nu 2 fint sovande barn .

Joffe, vad bra med E´s hörsel. Kan de se hur bra han hörde på det örat?? Ammar du fortfarnade?? Vad de växer fort!!! önskar att man kan stanna tiden nu när de är så pyttiga, men det blir ju mkt mer kul ju större de blir.

Essi, håller med dig om att det nog är väldigt bra att involvera de större barnen i allt omhändertagnade och pysslande. Det fungerar så mkt bättre här också när M är med, han torkar i rumpan och hämtar nappar och klappar ect. Vad söt Boll är som tar hand om sin syster när hon blir ilsk . Jag tror också att deras personligheter spelar stor roll. M är också en väldigt mjuk kille och är för det mesta väldigt lätt att ha att göra med. Lite hyss då och då, men det är faktiskt inte så farligt jobbigt. Lite bus måste de ju göra .

Vad duktiga alla era barn är som både kna räkna och färger. M är inte så intresserad av sådant ännu. Men 4 är populärt här också och om man frågar vad klockan är , är den alltid 5.

M är ganska duktig med blöjan, vissa dagar vill han ha den på, andra inte. Dagen efter att F kom hem från bb, gick M in i badrummet och ställde en pall framför toaletten och kissade som en kille. Sedan dess brukarn han träna på det, men utan resultat. Han kan hålla sig rätt länge. Kommer sällan på golvet för tillfället utan han känner att han blir kissignödig och vil ha blöjan på sig igen. Alltid en start.

Svar på tråden Minnas XII