Hejje i sena kvällen!
Läste igenom de senaste inläggen ordentligt den här gången och ser att Joaffe berättar om syskonreaktion. Jag reflekterar och ser att Boll endast hade
1) nyfikenhet
5) Nu är han stolt som en tupp och försöker lära Eddie saker, visar upp sina leksaker mm och berättar vad det är
Hade just en, av många, uppfostringsdiskussioner med J och vi kom fram till att; att Boll inte hade tjuvnypit har mer att göra med hans personlighet än hur vi uppfostrar/uppfostrat honom. De få tjunvypen han har tagit på Luna har alltid varit pga han har känt sig åsidosatt av oss. Dock har vi sett på Boll att det är med typ "sorg" i blicken han gör det och han skäms sååå mycket, att det gör ont i en att se, efteråt.
Däremot har vi ju begåvats med en skrikis ju så jag får tycka att Universum i det här fallet ändå var rättvis med fördelningen omtanke frpn Boll vs. Luna skrik.
Sen vill jag tipsa er nyförlösta om att röja undan ALLT storasyskonen inte får/skall/bör pilla på/med. På så vis slipper ni stressen över att jaga OM de är på ngt otillåtet och ni slipper också tillrätavisa och sen få dåligt samvete.
Ett till tips jag kan komma med är att låta de stpra vara med på det som görs med den lilla. Typ byta blöja; gör det på soffan alt. ha en pall så de får vara med på skötbordet. Låta dem hämta kräktrasor, napp, nappflaska osv osv.
När Liten skriker/gråter typ fråga Stor "OJ, nu är h*n ledsen, vaaad skall vi göra?". Involvera Stor så mycket ni bara kan och orkar i den Lill*.
När ni skall sjunga fråga Stor vilken låt, låta Stor välja låt så att säga.
Låta Stor vara med och lägga Liten, låta Stor vara med och väcka Liten/hämta Liten när Liten vaknar.
Såna där kanske smågrejer som vi gör per automatik eller tycker att vi gör bättre ensama för att det då går fortare. Ja, det kan gå långsammare men man vinner på det i längden.
Där tror jag att vi har vunnit på med Boll, han har inte blivit så åsidosatt när det kommer till just DE bitarna och så får han känna sig delaktig och BEHÖVD.
Och med handen på hjärtat; Boll är sån stor hjälp
När Luna har skrikit som mest, sittandes i sin babysitter för att jag skall kunna vara på altanen/köket och andas in tålamod och ork så har HAN sprungit fram till Luna, gullat, pratat, klappat.
Jag tipsar inte för att framhäva oss själva på ngt som helst vis, utan jag måste göra fel, dvs. tvärtom alla de råd jag ger för att hitta vårt vinnande koncept. Kanske kan det vara till hjälp för er
Vilket jag hoppas att ni förstår. Sen är det fritt fram att förkasta mina råd också!
Shit nu är klockan mycket så jag får kila i säng!
Hoppas allt är bra med alla och hoppas för jösse namn att Rossy är inne och give'ar birth till Lillebror!
Kram till tusen på er!