• Minna72

Minnas XII

Tråd nr 12! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html

• Svar på tråden Minnas XII
  • Betty2

HEJ i tråden!
    Nu är jag hemma vid datorn igen och har min sista semesterdag i dag... Med regn och stormbyar utanför fönstret. Vi var ute i skärgården i ett par veckor och även om inte vädret var särskilt bra så kändes det riktigt avkopplande. Och då får man väl vara nöjd med sin semester antar jag.

Jag förstår att jag har missat några nya bebisar när jag var borta och försökte läsa i kapp men kom nog inte tillräckligt långt bak. Någon som kan tipsa mig om vilken sida/vilka sidor man skall titta på? Kanske finns en sådan där lista som är uppdaterad?
    GRATTIS i alla fall (innan jag vet detaljerna), och lycka till Rossy som jag ser fortfarande väntar.

Kun: Vi hade tänkt börja ordentligt med pott-träning den här sommaren men det har inte blivit så mycket med det tyvärr... Det har inte känts tillräckligt varmt för att de skall springa omkring med rumpan bar och intresset hos dem för att sitta på pottan är inte lika stort nu som för ett halvår sedan. Jonathan har kommit längst, och har i alla fall bajsat på pottan väldigt många gånger under semestern. (Kissat oxå men just när det gäller bajs har han lyckats säga till i förväg så vi hinner till pottan innan det kommer.) Vi har Ikeas pottor och jag är ganska missnöjd med dem av samma orsak som du skrev, dvs att det är svårt att få plats med snoppen... Enligt vad jag har hört finns det andra pottor som är bättre/större, t ex Babybjörn tror jag. (Mina killar är inte lika stora som din M heller och det går fortfarande att använda Ikea-pottorna även om det är trångt. De väger 12-13 kg nu och är strax under 90 cm långa.) Jag tror att de flesta små pojkar brukar börja med att kissa sittande på toaletten, och att det säkert är lätt att ändra till stående senare (om några år) - när de klarar av det och vill göra som pappa. Man kanske kan fråga på dagis förresten, dvs om de har små pojkar som kissar stående i deras låga barntoaletter.

Joffe: Tack för tipset om Name It-butiken! Vi var där tidigare i veckan och fick köpt linnen och byxor jättebilligt!

Just det, jag tänkte ju fråga en sak oxå (som jag kanske har frågat förut och glömt...). De av er som har bytt säng (till 2-åringarna), vad har ni valt för lösning nu efter spjälsängen? Jag funderar på att köpa riktiga 90-sängar (som jag har läst att någon har gjort) och ha dem utan ben i början, för att minska fallhöjden. Kommer inte ihåg om det var någon/några i denna tråden som hade gjort så? Några tips? (Orsaken till att vi har väntat så länge med sängbyte är att vi hoppas på att flytta så att de skall kunna få varsitt sovrum. Det kommer inte att bli lätt att få in 2 normalstora sängar i deras pytterum...)

• Serendipity
    Kun skrev 2009-07-31 14:38:11 följande:
    Ni som har barn med snopp, hur har ni pottränat era barn?M har alltid blivit arg när vi tar fram pottan och häromdagen när jag tog fram den så rymdes han knappt i den (tycker att han har blivit tvärstor så vi vägde han på bvc och jo han väger redan 16.5 kg, så stor är han...) snoppen rymms då inte, den kläms bara ihop...Och toastolen ser han mer som en leksak...Tycker det börjar bli dyrt med 2 blöjbarn.Jo just det, ni vars barn går på toa (barn med snopp , står barnen upp och kissar eller sitter dom?Min käraste tycker inte att vi ska lära M att bli en sittkissare, men det är väl svårt att få dom åh stå i början???Tips tack!
    Ni som har barn med snopp... hahaha!  Vi har också IKEApottan och när Teo kissar så kommer det med sådan kraft att det skvätter ut. Den är för låg och liten faktiskt. (Teodor väger 17+ och är 1 meter lång). Du kan ju börja med att shoppa den största på marknaden typ?

Efter 2-3 veckor på potta började Teodor kissa på toaletten. Vi köpte en integrerad sittring till båda våra toalettstolar och så en pall till varje. Det funkar jättebra även om det skvätts en del utanför. När han sittkissar så glömmer han ibland att hålla ner snoppen och då kissar han på ringen... Nu ståkissar han gärna (min sambo har lärt honom... jag sade att det fick nog han visa, haha) och då måste han komma ihåg att "pricka vattnet" samt vänta tills allt kiss kommit och inte börja backa bakåt efter hälften...

Det är nog inte svårt att få killen att ståkissa om man tycker det är en bra idé (inte alla vill ju ha en ståkissare hemma). DEt är kul att "pricka vattnet" och så "vattna busken" utomhus såklart.

Tja, det är mycket med kisseriet det är det!!
  • Kun

Jättetack för små och bra tips kring pottor och träning etc
    Vi kämpar vidare

Trion har blivit en kvartett!
  • Kun

Betty, kul att se dig
    Ang, ny säng så är vi jättenöjda med IKEAS växasäng Minnen (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99827959)
    den är låg och går att växa i i 3 steg. M sover gott och trivs i den.
    Han ramlade ur 1 gång i början men sedan la vi dit denna krokodil (på kanten) och sen dess har han ej ramlat ur

• Kun

Betty, Kolla även in i mitt galleri  (i standardbilder) där är en bild på M i denna säng, se så mysigt han har

• Nafrung

Ha, Rossy, Kun har redan tagit över "Evigt gravid"-bucklan! Hoppas du slipper ta den från henne.... Och jag tänker då inte göra anspråk på den i september....

Här har de monterats garderobsdörrar halva dagen, och vad får man för det? Jo, en massa sammandragningar och förvärkar. Det suger ju verkligen att inte orka av att göra någonting.

Jag mår faktiskt rätt mycket skit just nu. Mest psykiskt. Känner mig otroligt trött, deppad och helstressad, och känner inte att jag får så mycket förståelse för det.

Men jag sa faktiskt rakt ut till barnmorskan att jag nog behövde nån att snacka med, började till och med grina, och då gick det tydligen upp enn ljus för henne i alla fall. (Jag har ju inte varit så tydlig med min ångest för henne tidigare...) I vilket fall så skulle hon fixa remiss till Aurora-barnmorskor angående förlossningen, och till en psykolog på bvc. Känns bra, eftersom jag mådde kasst efter förra förlossningen så vill jag ju inte ha tillbaka det den här gången.

Sorry, egoinlägg. På tal om pottor, så vill T inte kissa i sin alls - eller bajsa för den delen, men den är kul att leka med. Vi har en Babybjörn, och han får plats i den, trots att han säkert väger minst lika mycket som Kuns M. Har inte vägt honom sen 1 1/2-årskollen då han vägde 14,8 eller så...

• Essi73

Lite kort bara.

Very important till Naffe: Bejb, darling, kära vän - STRÅLANDE att du tog upp det ledsna med BM!!! SÅ bra!!! Jag kan bara lovorda min underdunderbara kurator jag hade med mig större delen av grav. med Luna. Hade jag inte fått kontakten med henne hade grav:en varit grå grå grå. Så himla bra att du tog upp det, vad glad jag blir för din skull!
    Och så vet du vart jag finns om du vill bolla tankar !! Jag lyssnar, var så säker.

Kun, potta; Boll kissar som oftast i sin. En Babybjörn den med. Boll väger 15,nånting. Han sittkissar, ngt han själv valt att göra och utvecklat till att "På toa (dvs. sitta på pottan) sitter jag helst ensam, ni är välkomna in efter att jag har spolat ner kisset i toan"; han har gjort så i ett gäng månader nu. Dock endast när han har nakenstund på kvällen.

Betty, kuuuul att se dig bejb!!

• Pess

Hej på er. Surfar från mobileo och får vara snabb. En liten fråga. I vilken full vecka började ni känna av tydliga rörelser med andra barnet? Är lite nyfiken bara. Annars är det skön semester här. Hade tänkt få L torr nu men kan bara skratta åt våra ambitioner. Hon har inga som helst planer på att använda pottan åt annat än som stol framför tv:n typ. Kissar och bajsar gör man i blöjan. Punkt. Kram

• maja under eken

Hej!

Så himla bra Naffe att du tog upp din oro o deppighet m BM!! Blir ledsen av o höra att du inte mår bra, kram på dig!!

Pess, jag kände rörelser som var tydliga ungefär lika som m Elvira, strax efter UL. Men jag hade misstänkta fladder ett par veckor innan, nån gång då o då.

Jag hoppas SÅ att Rossy snusar bäbis innan helgen e över!

Jag som skröt så om pottvanorna i d här huset när Viran var 8 mån.... Hon sitter där nån minut här o där men d blir inga resultat. D var en droppe härom veckan, men då verkar hon ha knipit o rest sig snabbt... Men d kommer när d kommer, inget jag tänker kämpa m nu när syskon e i antågande. Hon får ta d när hon e redo.

Ni ska få se bilder på huset utvändigt o kök o nya barnrummet, jag ska bara knäppa några först...

Essi, fy tusan va smart!!! Jag ska hålla tipset i minnet!!

kram alla

Elvira - Livets Solstråle!
  • Minna72

Ler åt bilden med Boll-Ferdinand sittande på pottan med ett kom-inte-in-och-stör-jag-läser-Bilsport.

Naffe, kram till dig!!

Kuuuuuuun!! Öki har en likadan krokodil (Kodilen) - han älskar den!!

Betty, Öki sover på en låg säng som står invid våran. På andra sidan har vi lagt ett duntäcke på golvet och jag skulle nog säga att han varje natt rullar ner på den i sömnen och sover vidare där.

Puss på Maja och er andra också!

Någon som vet något om Matti förresten? Längesen!

Svar på tråden Minnas XII