• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Ärla Minou

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 20:16:16 följande:

Ärla Minou skrev 2009-05-23 20:03:10 följande:
    Mina barn får inte kommentera det fritt!!! Kolla fakta innan du kommenterar
    Haha...och jag har inte kallat någon för vare sig inskränkt eller obildad...vilket du skrev...

Du redogjorde för vilket intryck du har av de du anser debatterar på "fel" sida. Och jag summerade mitt intryck av "er". Väl medveten om att ni alla är individer...
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:24:26 följande:

snacka om dina egna ungar och inte mina. Helvete alltså. Jag fattar utmärkt, men fortfarande så ÄR JAG AV EN ANNAN ÅSIKT! Acceptera, det tycks det motsvarande sidan ha issues med.VILKET TRÅNGA FACK? För att jag inte vill köpa klänning och pumps till min son? I-lands problem. Mina barn är absolut inte begränsade, kommer definitivt inte att bli det för att sonen inte går till dagis i kjol och glitter.
    Han FÅR INTE ha klänning, kjol eller glitter, säger du. Dina döttrar skulle däremot få ha det. Självklart är han begränsad.
  • Ärla Minou

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 20:20:19 följande:

Nej, här hemma är det inte okej att säga dumma saker eller kommentera rakt ut om någon faktiskt.....inte så att dom hör. Undrar gör ju alla barn
    Inte så att de hör... men väl bakom ryggen? Fattar jag rätt? Frågan är ju då hur man sen pratar med sina barn om den som sitter i rullstol, var jättetjock, luktade illa eller pojken som hade glitter på skorna. Som att de alla är knasbollar eller bara väldigt neutralt och oladdat - vi är alla olika men ska behandlas med lika mycket respekt? Det är där skillnaden kommer att ligga.
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:24:57 följande:

vart sa jag emot mig själv?
    Du skrev:
    "Färger har väl egentligen inte så mycket med könet att göra. Inte matrialet heller. Inte heller leksakerna. Men jag står fortfarande fast vid att ex. klänningar är för flickor/kvinnor. Jag skulle tycka det var SÅ tråkigt om män och kvinnor skulle börja klä sig likadant."

Det är knappast enbart klänningen som är ett kvinnoplagg enligt dig. Eller hur?
  • Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-23 20:27:49 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:24:26 följande: Han FÅR INTE ha klänning, kjol eller glitter, säger du. Dina döttrar skulle däremot få ha det. Självklart är han begränsad.
    Nä, ingen av dem får ha BH, röka pipa, ta en öl, åka MC, få splitt nya märkeskläder som de andra barnen på dagis har eller klä sig i högklackat.

Sonen har för den delen inte bett om att jag ska köpa honom en klänning heller. Leker han dock med syrrans klänningar så ser jag inget fel med det. Men jag köper ingen åt honom. För att det är FLICKkläder. När han är gammal nog att förstå får han gå i klänning hur mycket han vill. Men nu anser inte jag att det finns någon anledning till det.
  • Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-23 20:31:10 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:24:57 följande: Du skrev: "Färger har väl egentligen inte så mycket med könet att göra. Inte matrialet heller. Inte heller leksakerna. Men jag står fortfarande fast vid att ex. klänningar är för flickor/kvinnor. Jag skulle tycka det var SÅ tråkigt om män och kvinnor skulle börja klä sig likadant." Det är knappast enbart klänningen som är ett kvinnoplagg enligt dig. Eller hur?
    Nä, men man ser väl vad som ska vara "flickigt" eller inte. Det måste väl tom du göra? Men en rosa tröja osv, behöver inte vara en tjejtröja.   Det beror väl på hur det e skuret m.m. Just EN FÄRG avgör ju inte det hela.
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:32:55 följande:

Nä, ingen av dem får ha BH, röka pipa, ta en öl, åka MC, få splitt nya märkeskläder som de andra barnen på dagis har eller klä sig i högklackat.Sonen har för den delen inte bett om att jag ska köpa honom en klänning heller. Leker han dock med syrrans klänningar så ser jag inget fel med det. Men jag köper ingen åt honom. För att det är FLICKkläder. När han är gammal nog att förstå får han gå i klänning hur mycket han vill. Men nu anser inte jag att det finns någon anledning till det.
    Det är inte flickkläder. Du TYCKER att det är flickkläder.

Så nu jämför du alkohol med ett helt ofarligt tygstycke? Lägg av. Försök hålla det på en någorlunda mogen nivå.
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:34:31 följande:

Nä, men man ser väl vad som ska vara "flickigt" eller inte. Det måste väl tom du göra? Men en rosa tröja osv, behöver inte vara en tjejtröja.   Det beror väl på hur det e skuret m.m. Just EN FÄRG avgör ju inte det hela.
    Skillnaden mellan barn och vuxna är att vuxna har utvecklade kroppar som skiljer sig mellan könen. Barn ser likadana ut, så den jämförelsen funkar inte.
  • Clarissa83
    FannyGioia skrev 2009-05-23 20:35:30 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:32:55 följande:
    Det är inte flickkläder. Du TYCKER att det är flickkläder.Så nu jämför du alkohol med ett helt ofarligt tygstycke? Lägg av. Försök hålla det på en någorlunda mogen nivå.
    Är det henkläder???
  • Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-23 20:35:30 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:32:55 följande: Det är inte flickkläder. Du TYCKER att det är flickkläder. Så nu jämför du alkohol med ett helt ofarligt tygstycke? Lägg av. Försök hålla det på en någorlunda mogen nivå.
    Jo det ÄR faktiskt flickkläder. DU TYCKER att det är genus! De är skapade för flickor.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!