NI förstör mitt barn!
Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:
Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:
Jag målade mina tånaglar här om dagen senare på em kom min son med nagellack och sträckte fram foten, så nu är hans stortå naglar vackert röda =) Sminkar jag min är han där med rougeborsteni högsta hugg! Min vackra prins!
Har köpt så han har docka och vagn, spis och bilar, så han själv kan välja. Han tycker dock inte om att leka med dockan utan leker med sina bilar, dinusarier, traktorer osv.
Tack!!!
Håller med, min grabb har rosa cykel och har fått kommentarer. Han har som tur är skinn på näsan och svarar att han gillar rosa för att det är en fin färg. Till en lite äldre kille svarade var står det att rosa inte är en killfärg- Han blev tyst och sedan snackade de vidare.
tes 75 skrev 2009-07-09 16:57:05 följande:
Min son har fortfarande inte fått några kommentarer vad jag vet. Han är iofs bara 3 och går fortfarande på en småbarnsavdelning. Få se hur det blir i höst när han flyttas upp. Han har ofta rosa och glittriga saker på sig. När vi ska bort vill han gärna ha klänning som storasyster (stora idolen). Jag förstår att du blir arg och ledsen det skulle jag också bli. Jag jobbar på en förskola där vi jobbar mycket medvetet med genus och vi har inte några problem (vad jag vet). I en av grupperna är det populärt med rosa, smycken o.s.v. bland killarna. På lucia var några killar lucia och några tjejer var stjärngosse o.s.v. Men vi har också mycket medvetna föräldrar som tur är. Men förskolan har också stor del i kommentarerna och hur man hanterar kommentarerna naturligtvis.
Kom på: Just dettta att barnen ska kunna välja t.ex. sina skor själv helt fritt utan några begränsningar (förutom de som föräldrarna gör - att det ska vara praktiska, rätt prisklass o.s.v.) är en självklarhet tycker jag. Jag blir så arg på samhället som delar upp oss i två läger, pojkar ska ha det, flickor ska ha det. Snacka om att begränsa våra barn. Ska de inte kunna välja fritt det de tycker om, det är kränkande tycker jag. Man kränker indidviden och begränsar känslor, tankar... Nästa steg är ju att begränsa vad de ska välja för ämnen i skolan, vad de ska arbeta med, vem de ska älska - allt utifrån om de är pojkar eller flickor.
Jag kan inte annat än att hålla med TS.
Minns min mycket stolta son, som fått överta storasysters urväxta gummistövlar.
De var RÖDA med gröna, gula och orange blommor på.
En regning dag kom jag och hämtade en nedstämd son i tennisskor med blöta fötter på förskolan, frågade var hans gummistövlar var -Det är tjejstövlar blev svaret.
Han hade nyss fyllt 3år och fått lära sig av de äldre tjejerna på förskolan att killar ska ha gummistövlar som är Blå, Svarta eller Gröna, de röda är för tjejer.
Jag var på personalen som inte tagit genus-diskussionen på allvar utan lät min 3-åring gå ut med tennisskor i regnet för att han skulle slippa bli retad
En smaksak... du kanske tillåter de och en del inte.,... ja skulle kunna låta sonen ha glitter på kläder skor mm,
men ja vete fasen om ja vill att han ska ha rosa byxor och en rosa hello kitty tröja på dagis.. där går nog gränsen för mig...
det skulle inte kännas bra att skicka honom t dagis så..... sen om han har glasögon med hello kitty va gör de? kanske han har fått en leksak på mc donalds nån gång som är "tjejig" för att de inte finns nåt annat...
Han får väl säga att HAN gillar det och det är HANS bekymmer....