NI förstör mitt barn!
Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:
Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:
Min lilla tjej har en blå vagn, leker med bilar och har "kill" kläder på sig! men det är det ingen som kommenterat mer än "oj jag trodde det var en pojke för att vagnen var blå"...
men jag tycker oxå att det är totalt värdelöst att pojkar inte ska kunna ha rosa och glitter o.s.v! Jag älskar rosa, så om jag hade fått en pojke hade han fått ha rosa ändå! ;)
Tummen upp för TS!
Jag försöker vara lika duktig själv, eftersom jag är starkt allergisk mot pojk/flick uppdelningar, och tackochlov, är det dagis som min son går på, än så länge väldigt duktiga på att inte särskilja!
Häromdagen målade jag naglarna röda, så kommer sonen (3) och smäller upp sina små fingrar.
"Jag vill och ha röda fingrar mamma"
Självklart, så jag målade hans också och han är väldigt stolt över detta, och visar gärna upp sina "röda fingrar" för alla.
Skulle jag få veta att en tjej/kille på dagis hånade min son för vad han har på sig och inte, skulle jag ta upp det med föräldrarna, och om det var sådana föräldrar man känner att man inte kan ha en disskusion med, så skulle jag kräva att dagispersonalen tog upp det med dom OCH barnen.
Det är 2000-talet nu, och dags att börja vända på dessa gamla stenålders-sätt!
Fick samma kommentarer när min son var 1 år och hade strumpbyxor (tjocka svarta) till dagis.
"Pojkar ska inte ha kalasbyxor!",
men jag tyckte de var jättebra att ha under overallen så efter det köpte jag fler så han hade "kalasbyxor" nästan varje dag den vintern.
Jag hatar att folk ska hålla på så där.
När sonen har utklädningskläder eller dockvagn är det samma sak
"Vad bra att du är en så modern mamma..."
och liknande kommentarer.
Som om det var konstigt att en 2-åring leker?!!
Suck...
Min grabb älskar bilar och att leka riddare,
bollar och sport... typiska killsaker
-så jag tror knappast att han blivit bög eller hemafrodit av att leka lite med "tjejgrejer" också.
Har tänkt samma tanke själv när man hör grannarnas barn säga att "flickor kan inte spela fotboll" eller "pojkar kan inte gilla Hello Kitty". Blir ganska arg när jag inser hur mycket man har att kämpa emot för att barnen skall få göra sina egna val i livet utan att styras av andras fördomar.
Tack alla som hjälper till att minska dessa fördomar genom att ge flickor och pojkar samma möjlighet att gilla spindelmannen, glitter, dockvagn, Hello Kitty, ishockey eller vad det nu kan tänkas vara..
PS. Ett boktips är "Så gör prinsessor" och de andra böckerna av Per Gustavsson. Ger en lite ny bild av vad prinsessor kan och inte kan göra. Sonen (4år) älskar dem!
ÄNTLIGEN nån som tar upp det här!! Jag håller helt med!!
Min 4-åriga dotter har haft på sig både Blixten McQueen tröja och gröna militärliknandebyxor till dagis och varje gång hon har på sig det så får hon kommentarer från killarna att det där får inga tjejer ha på sig - bara killar!
Likadant är det med min yngsta dotter som är 7 månader och jag tycker hon är så himla fin i ljusblått - men det är inte heller riktigt accepterat varken bland barn eller vuxna!! Grrrr!!!!
Men jag ger mig inte utan fortsätter att köpa det jag tycker är fint till mina tjejer - inte vilken färg/märke/typ kläderna har!!!!
STÅ PÅ ER alla ni andra!!!!
håller med!!