• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Labolinas
    Emmel skrev 2009-06-09 17:40:14 följande:
    Daisy Doo skrev 2009-06-09 11:21:35 följande:
    Jag håller med dig. OM man sätter på en pojke en klänning trots att (eller kanske "bara för att") man vet att det enligt samhället är ett plagg för tjejer... ja då kanske man inte ska bli förvånad om någon säger "vilken söt liten tjej" etc. En sak till: OM det nu inte är något "fel" att vara kille eller tjej/ha kläder för "fel" kön: varför är det då så "hemskt" att barnet blir bemött som "fel" kön. Alla är vi ju lika. En liten pojke ska bli glad att bli kallad flicka eftersom könet inte spelar någon roll, alla är ju individer... ELLER?
    Amen!
  • Dorian Ertymexx
    Men du hade ju väl underbyggda källor för ditt påstående framstod det som? Människan har i årtusenden använt klädedräkt i någon form för att bl a hålla värmen om inte annat, så ditt resonemang håller inte. Intressant att du inet lyckades länka till något som var så enkelt att finna enligt din egna utsago...
    Korrekt. Årtusenden. Men vår utvecklingslinje är över två miljoner år.
  • Labolinas

Dorian Ertymexx skrev 2009-06-09 20:02:24 följande:

Korrekt. Årtusenden. Men vår utvecklingslinje är över två miljoner år.
    Nej, det stämmer inte. För två miljoner år sedan fanns människoliknande varelser. Insaxat från Wikipedia: "Den förmodligen mest accepterade synen bland antropologer är att människan utvecklades i Afrika för mellan 100 000 och 200 000 år sedan. " ....

Så så var det med det.....
  • FannyGioia
    Jag håller med dig. OM man sätter på en pojke en klänning trots att (eller kanske "bara för att") man vet att det enligt samhället är ett plagg för tjejer... ja då kanske man inte ska bli förvånad om någon säger "vilken söt liten tjej" etc. En sak till: OM det nu inte är något "fel" att vara kille eller tjej/ha kläder för "fel" kön: varför är det då så "hemskt" att barnet blir bemött som "fel" kön. Alla är vi ju lika. En liten pojke ska bli glad att bli kallad flicka eftersom könet inte spelar någon roll, alla är ju individer... ELLER?
    Jag skulle då verkligen inte bry mig.
  • Dorian Ertymexx
    Nej, det stämmer inte. För två miljoner år sedan fanns människoliknande varelser. Insaxat från Wikipedia: "Den förmodligen mest accepterade synen bland antropologer är att människan utvecklades i Afrika för mellan 100 000 och 200 000 år sedan. " ....Så så var det med det.....
    De talar om homo sapiens ja, inte om alla stadier av människoskap. Men skit samma. Visst, säg att det inte är 99% av vår historia då, utan bara 80-90% istället. Nöjd?
  • hannaliza
    Min pojke blir ganska ofta kallad flicka och varken han eller jag bryr oss om det.

Sedan brukar folk bli generade när de frågar efter hans namn och det är ett killnamn - men det har ju med dem att göra. Jag brukar inte rätta dem om det inte frågar eftersom jag inte tycker att det spelar någon roll... möjligen skulle jag kunna säga att det är en pojke som ren information, men eftersom det alltid tas som kritik brukar jag låta bli. När det blir viktigt för sonen så får han säga det själv.

Däremot vet jag inte om han ska bli glad... varför då? Att han inte tycker att det spelar någon roll tycker jag är sunt. Han bara konstaterar att personen trodde att han var en tjej och så är det inte mer med det.
  • Labolinas

Dorian Ertymexx skrev 2009-06-09 22:27:28 följande:

De talar om homo sapiens ja, inte om alla stadier av människoskap. Men skit samma. Visst, säg att det inte är 99% av vår historia då, utan bara 80-90% istället. Nöjd?
    Nej, för det gäller inte heller. Värst vad svårt du har att underbygga dina argument
  • Dorian Ertymexx
    Nej, för det gäller inte heller. Värst vad svårt du har att underbygga dina argument
    Nej då, inte det minsta faktiskt. Människor har inte alltid haft kläder på sig, ens om man bara räknar homo sapiens som människor (vilket inte var vad jag syftade på, utan snarare alla ur släktet homo från början). Ta en titt på naturfolk, de har knappt kläder, och knappast kläder som gör skillnad på könen. Tror du att våra förfäder hade blå och rosa päls eller vaddå?
  • nummerfem

Det verkade ju lite hårt och jobbigt att leva på stenåldern, men om man kunde ha rosa päls verkar det ju lätt värt det ;)

• Dorian Ertymexx
    nummerfem skrev 2009-06-11 11:17:24 följande:
    Det verkade ju lite hårt och jobbigt att leva på stenåldern, men om man kunde ha rosa päls verkar det ju lätt värt det ;)
    *skrattar* Tyvärr var inte det ett alternativ. ;)
Svar på tråden NI förstör mitt barn!