• Tindra02

Reductil

Någon som äter/ätit Reductil?
    Funkar/funkade det på er?
    Hur mådde/mår ni?
    Hur länge har/hade ni ätit det?

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-06 12:32
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m46154816.html

Här är länken till vikt-tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 16:18
    www.markazits.com/diet/bmi.php

Här en länk om man vill räkna sitt BMI

www.fass.se/LIF/home/index.jsp

Här kan ni oxå gå in och läsa om Reductil.
  • Svar på tråden Reductil
  • Tindra02
    pallazathena skrev 2009-08-13 10:24:13 följande:
    Man ska ha BMI på 30, inte 35, enligt rekommendationerna för att få Reducil utskrivet. Däremot får man det subventionerat om man har BMI över 35 eller diabetes.
    Ok.
    Jag har ingen aning, det var vad en skrev här innan
  • Knasiga morsan

Något jag vill betona för er som ska på besök till läkaren och fråga om reductil att få det utskrivet , se till att ni får komma på jämna kontroller där ni kollar ert blodtryck då R är en medicin som höjer blodtrycket nämligen!

Har läst här inne att vissa läkare skriver ut lättare än andra och vissa behöver inte ens ta några tester eller så... Jag vet inte, men det är ju bra att ni får er medicin men för er egen skull så skulle jag nog ändå tyckt att läkaren skulle ta i alla fall blodtrycket på er.

Min läkare, innan jag fick R utskrivet, tog en massa rör blod för att kolla upp hur det såg ut bland annat mina blodfetter och sänka och sådant. Sedan är jag på besök hos honom var 4.e eller var 6:e vecka då jag alltid tar blodtrycket. På så sätt får man koll på att det inte är farligt och att det går som planerat.

En bra kontakt med sin läkare är alltid bra när man går på medicin!

• Hanniken
    Knasiga morsan skrev 2009-08-13 12:33:15 följande:
    Något jag vill betona för er som ska på besök till läkaren och fråga om reductil att få det utskrivet , se till att ni får komma på jämna kontroller där ni kollar ert blodtryck då R är en medicin som höjer blodtrycket nämligen! Har läst här inne att vissa läkare skriver ut lättare än andra och vissa behöver inte ens ta några tester eller så... Jag vet inte, men det är ju bra att ni får er medicin men för er egen skull så skulle jag nog ändå tyckt att läkaren skulle ta i alla fall blodtrycket på er. Min läkare, innan jag fick R utskrivet, tog en massa rör blod för att kolla upp hur det såg ut bland annat mina blodfetter och sänka och sådant. Sedan är jag på besök hos honom var 4.e eller var 6:e vecka då jag alltid tar blodtrycket. På så sätt får man koll på att det inte är farligt och att det går som planerat. En bra kontakt med sin läkare är alltid bra när man går på medicin!
    Ja det låter klokt!
    Jag är nära på bosatt på vårdcentralen ändå så lite mer prover då o då gör ingen skillnad
  • pallazathena
    Knasiga morsan skrev 2009-08-13 12:33:15 följande:
    Något jag vill betona för er som ska på besök till läkaren och fråga om reductil att få det utskrivet , se till att ni får komma på jämna kontroller där ni kollar ert blodtryck då R är en medicin som höjer blodtrycket nämligen!
    Från vad jag förstått så KAN Reducil höja blodtrycket, och i sånt fall måste man sluta omedelbart. Men de flesta får inte den bieffekten av medicinen, så med andra ord är det inte en medicin som höjer blodtrycket jämt (vilket jag antar att t.ex. blodtryckshöjande mediciner bör göra?).

Det är som med de flesta mediciner, det finns potentiella bieffekter, men det betyder inte att alla som tar medicinen kommer att få dem.
  • Knasiga morsan

Nope det är helt rätt, det är inte alla som får förhöjt blodtryck - men det är därför det är viktigt att kolla upp det med regelbundna kontroller så att man ser att allt står rätt till

• Knasiga morsan

När jag var hos min läkare så sa han till mig att "du har fortfarande det jobbiga framför dig" när det gäller viktminskningen och syftade då på att jag kommer att stöta på en "tröskel" där det säger stopp med viktminskningen då jag inte kommer gå ner något i vikt och att jag kanske till och med går upp något kilo eller några hekton. Men han menade på att om jag bara kommer över den tröskeln så kommer viktminskningen att gå av bara farten sedan..

Jag vet inte om det är den jag har stött på nu eller om det bara var en liten slump, jag vet faktiskt inte. Nu i många dagar så har jag inte gått ner något i vikt, eller så har jag gått upp lite i vikt när jag väger mig på morgonen. Men sedan så testade jag en ny grej igår under dagen med kosten och imorse så hade jag gått ner 6 hekto. Jätteskönt! Men jag kommer väl få uppleva det fler gånger under resans gång.

Men nu har jag bara 2,6 kg kvar till att ha gått ner till 120 kg och mitt första stora mål är ju att komma ner så att vikten är något på "11x" och inte "12x" eller "13x". Just känslan att få väga mindre än 119 kg vore verkligen en fröjd!

• Knasiga morsan

Ska förresten ner på stan i nästa vecka och se om jag kan hitta ett par byxor och en tröja att köpa till mig. unna mig det helt enkelt. Då de kläder jag har nu är för stora och inte sitter ett dugg snyggt på mig. Sedan är jag inte heller så aktiv med att handla kläder, inte sedan jag blev tjock så det är gamla kläder också som jag har här hemma.

Satte dock på mig ett par byxor från H&M som är strl 52 och som är lite mindre i storleken och dessa satt löst på mig!!! (kan ju tillägga att jag innan haft strl 54 och de suttit tajt)

• Hanniken

Ja men det är väl så att man kommer till en platå i viktminskningen, där gäller det att inte ge upp utan kanske rent av lägga i en extra växel för att man ska fortsätta gå ner. Sen travar det på i rätt takt ett tag till.

Själv väntar jag på läkartiden...tveksamt om jag kommer få R dock
    Kör en soppdiet nu, ingen spec utan göra egna grönsakssoppor som jag smaksätter lite olika, tex kyckling eller nåt kryddigt. Jag älskar soppa o har redan tappat 2 kg den här veckan. Men det är väl kilon man lägger på sig igen om man börjar käka som vanligt.

• Tindra02
    Knasiga morsan skrev 2009-08-14 20:58:23 följande:
    Ska förresten ner på stan i nästa vecka och se om jag kan hitta ett par byxor och en tröja att köpa till mig. unna mig det helt enkelt. Då de kläder jag har nu är för stora och inte sitter ett dugg snyggt på mig. Sedan är jag inte heller så aktiv med att handla kläder, inte sedan jag blev tjock så det är gamla kläder också som jag har här hemma. Satte dock på mig ett par byxor från H&M som är strl 52 och som är lite mindre i storleken och dessa satt löst på mig!!! (kan ju tillägga att jag innan haft strl 54 och de suttit tajt)
    Du är såååå duktig

Fick min tid nu till dr.
    3 sep kl 9, måste ändra den då jag börjar jobba den dagen.
    Kan ju inte börja jobbet att ta ledigt nu när jag varit ledig i 2½ år
  • Hanniken
    Knasiga morsan skrev 2009-08-14 20:58:23 följande:
    Ska förresten ner på stan i nästa vecka och se om jag kan hitta ett par byxor och en tröja att köpa till mig. unna mig det helt enkelt. Då de kläder jag har nu är för stora och inte sitter ett dugg snyggt på mig. Sedan är jag inte heller så aktiv med att handla kläder, inte sedan jag blev tjock så det är gamla kläder också som jag har här hemma. Satte dock på mig ett par byxor från H&M som är strl 52 och som är lite mindre i storleken och dessa satt löst på mig!!! (kan ju tillägga att jag innan haft strl 54 och de suttit tajt)
    Wow You go Girl!!!
    Underbar känsla ju!
Svar på tråden Reductil