• Anonym (Orolig)

Snus under graviditet

Jag har snusat under hela min graviditet, har Bf om en vecka. Jag har verkligen velat sluta snusa flera gånger men inte lyckats. Men jag vill verkligen sluta nu när jag ska börja amma, så jag hoppas bara på att jag har den viljestyrkan att sluta tvärt.
    Verkligen mått skit dåligt just för att jag snusat, i omgångar varit så rädd att jag har skadat barnet att jag inte vetat vars jag ska ta vägen.

Nån fler än jag som snusat under grav?

• Svar på tråden Snus under graviditet
  • Anonym (110)

Du skriver: "Verkligen mått skit dåligt just för att jag snusat, i omgångar varit så rädd att jag har skadat barnet att jag inte vetat vars jag ska ta vägen." Då undrar jag VARFÖR du inte slutat?!!!

• Anonym (mq)

se till att få prata med nån, bättre sent än aldrig. din bm kan säkert hjälpa dej:)

• Anonym (Orolig)

Anonym (mq) skrev 2009-06-08 16:56:35 följande:

se till att få prata med nån, bättre sent än aldrig. din bm kan säkert hjälpa dej:)
    Jag har frågat henne, men hon säger att "det finns ju inget direkt forskat på det här med snus och graviditet". Så där får jag då noll hjälp.
  • pumpkinhead

Anonym (Orolig) skrev 2009-06-08 17:42:37 följande:

Anonym (mq) skrev 2009-06-08 16:56:35 följande:
    Jag har frågat henne, men hon säger att "det finns ju inget direkt forskat på det här med snus och graviditet". Så där får jag då noll hjälp.
    nu kanske det inte beror på snuset men jag har en gammal kompis som har två barn. under första graviditeten rökte hon vilket resulterade i ett barn med astma, för kort tungsträng och inåtväxta ögonfransar. vad som beror på rökning kan man ju aldrig veta. nu när barn nummer två kom efter en graviditet med snusning istället (vilket hon trodde var bättre även vad vi andra sa) anlände en liten flicka med hjärtproblem. så det är ju bara att hoppas att ditt barn blir friskt och att du skippar att amma om du inte kan sluta
  • Anonym (snusare)

jag snusade hela graviditeten med mitt första barn. Är nu gravid igen och snusar minst lika mkt som förra gången. Jag har försökt sluta, men mår skit och får världens pissigaste humör när jag är utan snus. Så jag har faktiskt gett upp de där..
    -->Försöka sluta
    --> Må SKIT, bli arg och tjurig mot mitt barn
    --> Få dåligt samvete för att jag är så sur.
    --> Fortsätter snusa.
    --> Dåligt samvete för att jag snusar.

Antingen så ska ja gå den där cirkeln runt runt runt tills jag lyckas sluta. Eller så har jag bara dåligt samvete för att jag snusar. Visst, jag gör kanske barnet i min mage beroende av nikotin. Ett beroende som kommer försvinna såfort jag slutar amma. Visst, jag ger mitt barn anlag för att själv bli beroende när han/hon blir äldre. Men det är ju redan kört iochmed att jag redan snusat så mkt som jag gjort och pappan röker.
    Sitter jag däremot och mår skit, ångest, stress etc (för att ha slutat) så är även det något som påverkar barnet i min mage, och inte minst det barn jag redan har!

• pumpkinhead

Anonym (snusare) skrev 2009-06-08 17:49:41 följande:

jag snusade hela graviditeten med mitt första barn. Är nu gravid igen och snusar minst lika mkt som förra gången. Jag har försökt sluta, men mår skit och får världens pissigaste humör när jag är utan snus. Så jag har faktiskt gett upp de där.. -->Försöka sluta--> Må SKIT, bli arg och tjurig mot mitt barn--> Få dåligt samvete för att jag är så sur.--> Fortsätter snusa. --> Dåligt samvete för att jag snusar. Antingen så ska ja gå den där cirkeln runt runt runt tills jag lyckas sluta. Eller så har jag bara dåligt samvete för att jag snusar. Visst, jag gör kanske barnet i min mage beroende av nikotin. Ett beroende som kommer försvinna såfort jag slutar amma. Visst, jag ger mitt barn anlag för att själv bli beroende när han/hon blir äldre. Men det är ju redan kört iochmed att jag redan snusat så mkt som jag gjort och pappan röker. Sitter jag däremot och mår skit, ångest, stress etc (för att ha slutat) så är även det något som påverkar barnet i min mage, och inte minst det barn jag redan har!
    jag förstår vad du menar men tänk på det så här: det beroendet du har för du ju över till ditt barn som du säger. du väljer att inte sluta för att du mår piss. hur ska ditt barn kunna förklara för dig att det mår piss när du slutar amma??
  • Anonym (snusare)

Hur ska jag förklara för det barn jag har som är 2 varför mamma år så tjurig, arg och grinig?
    Gick hur bra som helst att sluta amma det barn jag har.
    Har du själv rökt/snusat?

pumpkinhead skrev 2009-06-08 18:15:46 följande:
    Anonym (snusare) skrev 2009-06-08 17:49:41 följande:
    jag förstår vad du menar men tänk på det så här: det beroendet du har för du ju över till ditt barn som du säger. du väljer att inte sluta för att du mår piss. hur ska ditt barn kunna förklara för dig att det mår piss när du slutar amma??
  • pumpkinhead

Anonym (snusare) skrev 2009-06-08 18:20:32 följande:

Hur ska jag förklara för det barn jag har som är 2 varför mamma år så tjurig, arg och grinig? Gick hur bra som helst att sluta amma det barn jag har. Har du själv rökt/snusat?
    jag har rökt ungefär ett paket om dagen sedan jag var 15 (även snusat i omgångar)och slutade den dagen jag fick ett plus. jag vet att det är olika svårt för alla att sluta men för mig var det självklart! och eftersom det var så självklart blev det heller inte så jobbigt att sluta. men jag erkänner jag har varit sugen som fasen emellanåt...

ett tips om du inte redan provat det är nikotinfritt snus att varva med emellan för att sedan helt övergå till. det är inte lika gott till en början men man vänjer sig. då har du iaf känslan av att ha något under läppen vilken minskar abstinensen något
  • Anonym (Orolig)

Jag ska på allvar försöka med nikotinfritt snus igen sen när bebben har kommit. Det är ju värt att pröva iaf.

• Anonym (Orolig)

Jag ska på allvar försöka med nikotinfritt snus igen sen när bebben har kommit. Det är ju värt att pröva iaf.

Svar på tråden Snus under graviditet