• Anonym (Orolig)

Snus under graviditet

Jag har snusat under hela min graviditet, har Bf om en vecka. Jag har verkligen velat sluta snusa flera gånger men inte lyckats. Men jag vill verkligen sluta nu när jag ska börja amma, så jag hoppas bara på att jag har den viljestyrkan att sluta tvärt.
    Verkligen mått skit dåligt just för att jag snusat, i omgångar varit så rädd att jag har skadat barnet att jag inte vetat vars jag ska ta vägen.

Nån fler än jag som snusat under grav?

• Svar på tråden Snus under graviditet
  • Anonym (Lisa)

Jag tycker ni som snusar eller röker under graviditetn INTE behöver kasta skit på er själva eller få ångest..Man är inte mer än människa och som jag ser det eller mina åsikter,att alla kastar skit på dom som röker eller snusar och är gravida och babblar om hur farligt det är och att det skadar ditt barn och allt.Det finns inga kreativa bevis på vad som händer ditt barn när du röker el snusar gravid,därför kan barnmorskan säga fortsätt att röka/snusa men trappa ner,ditt barn kan få astma,hjärtfel mm fast du inte har rökt el snusat,MEN där emot så finns det bevis på att barn kan få bestående skador av alkohol men ändå så är det okej att dricka nått glas vin under graviditeten..Hmm konstigt..
    Och hur var det för t.ex på 70-talet,rökte man och hade rödvins fest och alla 80-talister som jag själv,hur många av våra föräldrar rökte inte under graviditeten??

Och när man läser om att min kompis snusade/rökte under graviditeten och hennes barn fick inåt växta ögonfransar,utstånde öron eller en tå för mycket mm..Bullshit,lyssna hur det låter,har absolut ingenting men rökning/snusning att göra...

Så länge man tar hand om sitt barn och ger den kärlek och en bra uppfostran så skit i andra.Och andra ska skita i vad man gör,så länge man inte är perfekt själv eller vet att du aldrig har gjort någe fel så lägg er inte i vad andra gör.

• wildamamman

Anonym (snusare) skrev 2009-06-08 19:29:50 följande:

jag kan säkert det, men jag tycker om känslan när det kickar till. vafan, jag får inte röka, inte dricka, och inte snusa. så ska jag försöka hålla mig borta från allt onyttigt för bäsens skull. ska jag inte få ha mina låtsas-kickar av onicon då?
    Hahaha.. Jag fick kick av toapappret med Prova så får du se/känna.. Lambi är bäst
  • pumpkinhead

Anonym (Lisa) skrev 2009-06-08 19:49:22 följande:

Jag tycker ni som snusar eller röker under graviditetn INTE behöver kasta skit på er själva eller få ångest..Man är inte mer än människa och som jag ser det eller mina åsikter,att alla kastar skit på dom som röker eller snusar och är gravida och babblar om hur farligt det är och att det skadar ditt barn och allt.Det finns inga kreativa bevis på vad som händer ditt barn när du röker el snusar gravid,därför kan barnmorskan säga fortsätt att röka/snusa men trappa ner,ditt barn kan få astma,hjärtfel mm fast du inte har rökt el snusat,MEN där emot så finns det bevis på att barn kan få bestående skador av alkohol men ändå så är det okej att dricka nått glas vin under graviditeten..Hmm konstigt..Och hur var det för t.ex på 70-talet,rökte man och hade rödvins fest och alla 80-talister som jag själv,hur många av våra föräldrar rökte inte under graviditeten??Och när man läser om att min kompis snusade/rökte under graviditeten och hennes barn fick inåt växta ögonfransar,utstånde öron eller en tå för mycket mm..Bullshit,lyssna hur det låter,har absolut ingenting men rökning/snusning att göra...Så länge man tar hand om sitt barn och ger den kärlek och en bra uppfostran så skit i andra.Och andra ska skita i vad man gör,så länge man inte är perfekt själv eller vet att du aldrig har gjort någe fel så lägg er inte i vad andra gör.
    ne som sagt finns det inge bevis på vilka skador som beror på vad men när alla mina 80-talistvänner vars mamma rökte under graviditeten har någon form av astma måste det ju ha något med saken att göra iaf... snus har jag inte lika bra koll på...
  • Anonym (prillis)

Jag kunde hålla mig ifrån snuset när jag var gravid lyckligtvis, men jag fick verkligen kämpa. När jag ammade gjorde jag så att jag direkt efter amningen la in en snus som jag sedan hade inne en kort stund, bara för att få en snabb nikotinkick. Efter typ tio minuter tog jag ut den och sedan hade kroppen 4 timmar på sig att föra ut så mycket av nikotinet som möjligt.

Jag snusade dock inte mer än 2 snusar om dagen.

Jag har nu tyvärr kvar mitt snusberoende och jag har full förståelse för din kamp att sluta eller de känslor du har. Man måste ha snusat eller själv snusa för att verkligen förstå vad det handlar om.

• Anonym (prillis)

Jag glömde. Är det inte ONICO som har fått en sån kritik från tandläkarna eftersom det innehåller nån sorts sirap eller socker som förstör tänderna??

• Dr Mupp

Anonym (snusare) skrev 2009-06-08 17:49:41 följande:

jag snusade hela graviditeten med mitt första barn. Är nu gravid igen och snusar minst lika mkt som förra gången. Jag har försökt sluta, men mår skit och får världens pissigaste humör när jag är utan snus. Så jag har faktiskt gett upp de där.. -->Försöka sluta --> Må SKIT, bli arg och tjurig mot mitt barn --> Få dåligt samvete för att jag är så sur. --> Fortsätter snusa. --> Dåligt samvete för att jag snusar. Antingen så ska ja gå den där cirkeln runt runt runt tills jag lyckas sluta. Eller så har jag bara dåligt samvete för att jag snusar. Visst, jag gör kanske barnet i min mage beroende av nikotin. Ett beroende som kommer försvinna såfort jag slutar amma. Visst, jag ger mitt barn anlag för att själv bli beroende när han/hon blir äldre. Men det är ju redan kört iochmed att jag redan snusat så mkt som jag gjort och pappan röker. Sitter jag däremot och mår skit, ångest, stress etc (för att ha slutat) så är även det något som påverkar barnet i min mage, och inte minst det barn jag redan har!
    Själviska mammor låter barnet ta den abstinens de själva inte orkar ta. Synd att ge barnen en sån start i livet, tycker man borde älska sina barn så pass mycket att man inte förgiftar dem, men tydligen tycker en del att det är ok att förgifta barn.
  • Anonym (kolik)

Jag har en undran och vet inte om det finns något belägg för det alls. Jag snusade under graviditeten och jag fick ett barn med kolik. Jag "inbillade" mig att barnet fick kolik på grund av att jag hade snusat. Jag frågade runt lite bland några som snusat under graviditeten också och de har alla haft barn med kolik. Nu är det inte så många som jag känner till som snusat.

Kan det vara så eller är jag helt ute och cyklar?

Jag kunde verkligen inte sluta och la ner försöken....idag mår barnet prima, är två år, aldrig sjuk osv. men fortfarande så är jag övertygad om att det inte kan vara bra, och inget man INTE ska skämmas över.

Själv skulle jag fundera om jag står i butik och en höggravid kommer för att köpa snus...skulle tycka att det känns läskigt på nåt sätt. (jag vet, jag kände mig lite läskig själv så jag förstår dig TS)

Snus är ju en drog och man har alltid ursäkter till att fortsätta... Kanske man ska försöka planera in sina snusar under dagen. "Jag ska inte snusa direkt på morgonen", alltid ta en snus efter att jag ammat och sen inte ta någon förrän nästa gång efter. Man kanske inte ska bestämma sig för att sluta helt, så man bara går omkring med dåligt samvete hela tiden för att man gör det ändå..

• Flicka88
    Dr Mupp skrev 2009-06-08 20:31:17 följande:
    Själviska mammor låter barnet ta den abstinens de själva inte orkar ta. Synd att ge barnen en sån start i livet, tycker man borde älska sina barn så pass mycket att man inte förgiftar dem, men tydligen tycker en del att det är ok att förgifta barn.
    Kan inte annat än hålla med. Och om en bm säger att man ska fortsätta snusa/röka för att barnet tar mer skada av abstinens-besvären så ljuger den människan och borde banne mig inte jobba med det hon gör. Sånt förbannat skitsnack! Dåliga ursäkter för att försöka göra det okej att snusa/röka när man är gravid. Ska kanske en alkoholist fortsätta supa för att abstinensen är farligare för barnet än alkoholen? Eller kanske en missbrukare ska fortsätta med t e x heroin? Så otroligt dumt!
  • wildamamman
    Dr Mupp skrev 2009-06-08 20:31:17 följande:
    Det har väl inte med saken att göra!!
    Alla(här) har ju villat sluta men inte kunnat. Tänk dig då allt annat som barn blir utsatta för innan de är födda. Vissa dricker alkohol, knarkar, dricker på tok för mycket cola och kaffe, bråkar med pappan, stressar, tar mediciner och massa annat.

Jag tror inte att det är påhopp TS var ute efter utan hjälp och tips!
  • Flicka88

Ska tillägga att jag slutade med snuset tvärt efter två år som "storsnusare".

Svar på tråden Snus under graviditet