Anonym (Lisa) skrev 2009-06-08 19:49:22 följande:
Jag tycker ni som snusar eller röker under graviditetn INTE behöver kasta skit på er själva eller få ångest..Man är inte mer än människa och som jag ser det eller mina åsikter,att alla kastar skit på dom som röker eller snusar och är gravida och babblar om hur farligt det är och att det skadar ditt barn och allt.Det finns inga kreativa bevis på vad som händer ditt barn när du röker el snusar gravid,därför kan barnmorskan säga fortsätt att röka/snusa men trappa ner,ditt barn kan få astma,hjärtfel mm fast du inte har rökt el snusat,MEN där emot så finns det bevis på att barn kan få bestående skador av alkohol men ändå så är det okej att dricka nått glas vin under graviditeten..Hmm konstigt..Och hur var det för t.ex på 70-talet,rökte man och hade rödvins fest och alla 80-talister som jag själv,hur många av våra föräldrar rökte inte under graviditeten??Och när man läser om att min kompis snusade/rökte under graviditeten och hennes barn fick inåt växta ögonfransar,utstånde öron eller en tå för mycket mm..Bullshit,lyssna hur det låter,har absolut ingenting men rökning/snusning att göra...Så länge man tar hand om sitt barn och ger den kärlek och en bra uppfostran så skit i andra.Och andra ska skita i vad man gör,så länge man inte är perfekt själv eller vet att du aldrig har gjort någe fel så lägg er inte i vad andra gör.
ne som sagt finns det inge bevis på vilka skador som beror på vad men när alla mina 80-talistvänner vars mamma rökte under graviditeten har någon form av astma måste det ju ha något med saken att göra iaf... snus har jag inte lika bra koll på...