• Anonym (Orolig)

Snus under graviditet

Jag har snusat under hela min graviditet, har Bf om en vecka. Jag har verkligen velat sluta snusa flera gånger men inte lyckats. Men jag vill verkligen sluta nu när jag ska börja amma, så jag hoppas bara på att jag har den viljestyrkan att sluta tvärt.
    Verkligen mått skit dåligt just för att jag snusat, i omgångar varit så rädd att jag har skadat barnet att jag inte vetat vars jag ska ta vägen.

Nån fler än jag som snusat under grav?

• Svar på tråden Snus under graviditet
  • ettlitetunder

det är svårt med att sluta men man måste bestämma sig, det handlar faktiskt om en liten bebis liv. som inte har någon talan i detta fall. du måste göra det kloka valet för bebisens skull. finns inga ursäkter.
    svin svårt jag vet. även fast man älskar barnet. jag klarade sluta röka. du klarar du med. ge dig bara fan på det så.

jag skulle inte klara av att leva med mig själv om jag hade skadat bebisen på minsta lilla sätt.

kasta snusen och ge bebisen det snusfria liv som h*n förtjänar!

• Anonym (tråkigt)
    ettlitetunder skrev 2009-06-10 00:06:30 följande:
    det är svårt med att sluta men man måste bestämma sig, det handlar faktiskt om en liten bebis liv. som inte har någon talan i detta fall. du måste göra det kloka valet för bebisens skull. finns inga ursäkter. svin svårt jag vet. även fast man älskar barnet. jag klarade sluta röka. du klarar du med. ge dig bara fan på det så. jag skulle inte klara av att leva med mig själv om jag hade skadat bebisen på minsta lilla sätt. kasta snusen och ge bebisen det snusfria liv som h*n förtjänar!
    Men nu tycker hon som hon gör.. Att snus är bättre för fostret....Vart nu hon har fått det ifrån?

Jag har kollat men hittar ingen info om att snusning kan vara ett bättre alternativ till cigg....Inte ens hjälpmedel är bra, just för det är NIKOTIN i all hjälpmedel...
  • Anonym

hmm ja det är ju synd...
    att man har svårt med att sluta är en sak, men att förtränga att det skadar ens älskade lilla barn..
    nej snälla skärp dig och bli den mamma som barnet behöver!

• ettlitetunder

oj klickade fel... var från mig

• Tjiklex

Läst lite i tråden och hade lite för mig såhär på morgonen när dottern för en gångs skull har tagit sovmorgon och jag inte kan somna om. =p

(stress)
    www.barnfamiljen.com/templates/article.asp
    "Redan som foster kan mammans kost, infektioner, droger, könshormoner och stress påverka barnets fysik i vuxen ålder. Också miljöförhållandena spelar in liksom, när barnet har fötts, närheten och kontinuiteten till de närmaste.
    - Foster och spädbarn är sköra och påverkbara. De kan utveckla en stresskänslighet som de har kvar under sin uppväxttid och som vuxna, säger Peter Währborg."

(stress)
    www.nymedicin.com/news/1999/03/15/Stress_hos_mamma_under_graviditet_kan_paverka_f.html
    "Stress hos mamma under graviditet kan påverka fostrets hjärnutveckling"

(ångest)
    www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Sjukdom-och-behandling/Behandlingsrekommendationer---listan/Angest/
    "Vetenskapliga studier har visat att ångest hos modern kan ha negativa följder för fosterutvecklingen, som till exempel för tidig födsel och låg födelsevikt. "

(nikotin)
    www.primavi.se/news/showNews.cfm
    "Dessutom har man nyligen funnit att andningscentrum i fostrets hjärna kan påverkas så att plötslig spädbarnsdöd kan uppkomma [24]."

(abstinens & nikotin)
    www.slso.sll.se/upload/Boo/Vad%20vet%20vi%20om%20nikotin.pdf
    "Plötslig nikotinabstinens --> dopamin går ner --> allvarlig rubbning i hjärnans funktion. Belöningssystemet sätts ur spel."
    "Nikotin under graviditeten direkt olämpligt."

(Rökning/snusning och att sluta)
    www.medicallink.se/news/showNews.cfm
    "Att rökning inte är nyttigt för vare sig den blivande mamman och fostret är klarlagt i en rad väldokumenterade undersökningar. Hur snus påverkar fostret vet forskarna inte lika mycket om ännu."
    "- Det kan till och med vara direkt farligt att sluta helt tvärt för en storsnusare."

• Anonym (gravid rökare)

Jaha, så snus är inte lika farligt som cigaretter? En snus innehåller dubbelt så mycket nikotin som i en cigarett. Nikotin gör att moderkakan kan bli förkalkad, Att fostret inte får den näring den behöver. och det ger en ökad risk för moderkaksavlossning.
    Det är som att utsätta fostret för en hårdbantning, har jag fått förklarat för mig av min BM.

Kolmonoxid tex, förs till fostret genom moderkakan, och stannar hos fostret upp till 15 tim.

MEN: Det finns även forskare som säger att kolmonoxiden ett foster får i sig, om mamman RÖKER 10 cigaretter om dagen, motsvarar samma mängd en ICKE RÖKARE får i sig, som bor vid trafikerade vägar. Dvs där det åker mycket lastbilar osv.

Vad är det för fel på dom mammorna? Det är ju jätte lätt att flytta ut på landet, där det inte finns några sådanna risker!!! Hur kan man vara så egoistisk som inte gör ALLT för sin bebis i magen.

Jag säger: alla är vi dumma i huvudet. Men att det skulle vara MER okej med snus än rökning, är så dumt att det är skrattretande.

Sluta försöka göra det mer okej med vad du håller på med! Antingen står man för att man inte fixar att sluta, (För det tror jag att alla som röker/snusar vill, speciellt när man blir gravid), eller så slutar man bara.

Orka bråka liksom.

Anonym (snusare) skrev 2009-06-09 22:48:04 följande:

Anonym (tråkigt) skrev 2009-06-09 22:22:49 följande:
    Fostret får mindre näring och syre står det om nikotinet. Sen står det betydligt mycket mer om kolmonoxiden som finns i cigg. Jag tycker fortfarande inte att det är OK att snusa under en graviditet. Men ska du sitta å kasta massa skit på oss mammor och blivande mammor som kämpar som fan med att sluta kan du ju åtminstone visa på fakta, forskning. Och det om SNUS som det faktiskt handlar om här, och INTE cigg. För dom två har INTE samma verkan på fostret.
  • Anonym (fd snusare)

Hej!

När jag väntade mitt första barn så snusade jag hela graviditeten. Jag hade absolut ingenting att skylla på, så som "fostret mår så mycket sämre om jag har abstinens", "det är så svårt att sluta" bla bla bla...ursäkter finns hur många som helst. Jag skyllde inte på nåt, jag var bara så otroligt egoistisk.

Jag kan bara säga som så, detta är något som jag tänker på OFTA. Mitt barn är nu 7 år och verkar frisk. Men tänk, tänk om han tog skada? Tänk om mitt snusande kommer att göra en nikotinist av honom? Om jag ångrar mig??? OM!!

Jag snusar inte längre, lade av efter 20 år. Lätt var det inte, men det gick. Allt handlar om MOTIVATION. De flesta, skulle till och med kunna dryfta mig att säga att ALLA vet om hur skadligt det är, men om man sen väljer att ha skyddsglasögonen på, eller som jag gjorde, bara var ego, är upp till var och en.

Min andra och tredje graviditet var jag helt fri från nikotin och det är jag glad för. En sak mindre att vara orolig för.

Lycka till!

• Anonym

Jag kan tala om att jag var storsnusare i 6 år. Jag snusade en hel dosa om dagen, ibland kunde det bli mer.

När jag och min man försökte bli gravida så försökte jag förstås att sluta snusa men det var inte världens enklaste, hade abstinensbesvär så det skrek om det!
    När jag berättade för min väninna att jag och min man försöker bli gravida men att jag inte lyckas sluta så berättade hon för mig att dom farliga ämnerna i snus kan skada äggcellarna.
    Det skrämde mig ganska så rejält. Så jag bestämde mig att ta min sista snus och börja med niktonfritt snus (Onico Pepparmint) och efter 2 månader så hade jag inte behov över att snusa längre. Ytterligare 2 månader senare så fick jag reda på att jag var gravid och ut kom en välskapt liten flicka som nu är 2 år.

Så visst, även om man är storsnusare så klarar man av det. Man klarar av det om man vill. Det är inte bara nikotinplåster, nikotintuggummi, nikotinfritt snus som gör jobbet.

• Kya
    Anonym (gravid rökare) skrev 2009-06-10 13:45:02 följande:
    Jaha, så snus är inte lika farligt som cigaretter? En snus innehåller dubbelt så mycket nikotin som i en cigarett. Nikotin gör att moderkakan kan bli förkalkad, Att fostret inte får den näring den behöver. och det ger en ökad risk för moderkaksavlossning. Det är som att utsätta fostret för en hårdbantning, har jag fått förklarat för mig av min BM. Kolmonoxid tex, förs till fostret genom moderkakan, och stannar hos fostret upp till 15 tim. MEN: Det finns även forskare som säger att kolmonoxiden ett foster får i sig, om mamman RÖKER 10 cigaretter om dagen, motsvarar samma mängd en ICKE RÖKARE får i sig, som bor vid trafikerade vägar. Dvs där det åker mycket lastbilar osv. Vad är det för fel på dom mammorna? Det är ju jätte lätt att flytta ut på landet, där det inte finns några sådanna risker!!! Hur kan man vara så egoistisk som inte gör ALLT för sin bebis i magen. Jag säger: alla är vi dumma i huvudet. Men att det skulle vara MER okej med snus än rökning, är så dumt att det är skrattretande. Sluta försöka göra det mer okej med vad du håller på med! Antingen står man för att man inte fixar att sluta, (För det tror jag att alla som röker/snusar vill, speciellt när man blir gravid), eller så slutar man bara. Orka bråka liksom. Anonym (snusare) skrev 2009-06-09 22:48:04 följande:
    ah, så du försöker förklara att det är bättre att röka än att snusa?
    eller lika illa att bo i en stad och vara gravid, som att röka?
    jag tycker det luktar som att du enbart håller om din egna rygg och hittar anledningar till att fortsätta, och att du skyller på andra som inte gjort ditt val.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • Anonym (gravid rökare)

Haha, ja självklart är det så!

Ne, jag försöker inte säga att det är bättre att röka än att snusa, det jag säger är att det är lika illa! Alltså, inte bra alls!

Sen så är det inget jag har fantiserat ihop angående att bo i en stad och kolmonoxiden som finns i luften i städer, det är enbart fakta, och jag är så jävla trött på alla som säger att "gör du inte allt för ditt egna barn!", jag menar, med korten på borden, så gör ju alla SJÄLVKLART allt för sina barn. Även jag, fast jag inte kunnat sluta röka, och ts, som inte kunnat sluta snusa. Det är inte direkt som att jag sitter och moraliserar över alla som som gjort valet att bo i en större stad, och andas in de miljögifter som finns där, när det absolut finns möjlighet att flytta ut till landet.

Jag tycker bara att det är meningslöst att sitta och säga som en del andra gjort i den här tråden, att snusa och röka är två helt olika saker, för det är det inte.

Kya skrev 2009-06-10 22:14:29 följande:
    ah, så du försöker förklara att det är bättre att röka än att snusa?eller lika illa att bo i en stad och vara gravid, som att röka?jag tycker det luktar som att du enbart håller om din egna rygg och hittar anledningar till att fortsätta, och att du skyller på andra som inte gjort ditt val.
  • Kya
    Anonym (gravid rökare) skrev 2009-06-10 22:26:31 följande:
    Haha, ja självklart är det så! Ne, jag försöker inte säga att det är bättre att röka än att snusa, det jag säger är att det är lika illa! Alltså, inte bra alls! Sen så är det inget jag har fantiserat ihop angående att bo i en stad och kolmonoxiden som finns i luften i städer, det är enbart fakta, och jag är så jävla trött på alla som säger att "gör du inte allt för ditt egna barn!", jag menar, med korten på borden, så gör ju alla SJÄLVKLART allt för sina barn. Även jag, fast jag inte kunnat sluta röka, och ts, som inte kunnat sluta snusa. Det är inte direkt som att jag sitter och moraliserar över alla som som gjort valet att bo i en större stad, och andas in de miljögifter som finns där, när det absolut finns möjlighet att flytta ut till landet. Jag tycker bara att det är meningslöst att sitta och säga som en del andra gjort i den här tråden, att snusa och röka är två helt olika saker, för det är det inte. Kya skrev 2009-06-10 22:14:29 följande:
    det resonemanget klingar bättre i mina öron, eller snarare ögon.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • Anonym (Puff!)

Människor i den här tråden som yttrar sig är nog inte människor som vet hur beroende fungerar.. Skulle ni säga samma sak till en heroinist??? Äsch de är bara att sluta din egoist.... För nikotin abstinens står lika högt upp som heroinabstinens.. Varför ska man ge människor som redan har dåligt samvete mer dåligt samvete? Jag tror ingen skulle röka eller snusa frivilligt för att skada sitt barn. Egoistiskt? Ja på ett sätt men som sagt läs på lite om beroende och hur de yttrar sig innan ni öppnar munnen med era moralpredikningar... Vet att jag är två år sen men jag blev bara så sne... För jag har full förståelse för hur trådskaparen känner sig då jag varit i samma sits själv... Allt för många jämnställer det med mord... På 70 talet och dessförinnan rökte och snusade föräldrar och dessa barn lever och mår bra... Det är många faktorer som spelar in för barnet och GIVETVIS är väll det bästa om man kan låta bli nikotin men om inte så blir det ju inte bättre av att moralmänniskor här lägger mer skuld. Puss och kram på er!

• Anonym (4-barns mamma)
    Anonym (tråkigt) skrev 2009-06-10 00:18:12 följande:
    Men nu tycker hon som hon gör.. Att snus är bättre för fostret....Vart nu hon har fått det ifrån?

Jag har kollat men hittar ingen info om att snusning kan vara ett bättre alternativ till cigg....Inte ens hjälpmedel är bra, just för det är NIKOTIN i all hjälpmedel...
    Snusning är farligare för fostret än rökning...var stora artiklar om det i somrast i tidningarna
  • ILoveFashion

Är f.d storrökare, älskade mina cigg mer än något annat.
    Fick för tre månader sedan reda på att jag e gravid med första barnet och fick så jäkla ångest, mådde skitdåligt över att jag inte kunde sluta samma sekund som jag fick plusset men jag bestämde ett datum och slutade tvärt.

Nu har jag varit helt rökfri i två månader och jag kan inget annat än att säga, kunde jag så kan fan vem som helst. MEN LÄTT ÄR DET INTE! du kommer att bli skakig, irrirerad och jävlig men det går över jag lovar, det låter dumt men det som tröstat mig lite var att jag tänkt låt det gå 9 månader och amningsperioden SEN kan jag ju ta en cigg ! sjukt men man kan lura sig själv lugnare
    Du fixar det om du bara bestämmer dig, tro på din egen vilja
    Lycka till!

• Anonym
    Anonym (Puff!) skrev 2011-11-25 19:30:24 följande:
    Människor i den här tråden som yttrar sig är nog inte människor som vet hur beroende fungerar.. Skulle ni säga samma sak till en heroinist??? Äsch de är bara att sluta din egoist.... För nikotin abstinens står lika högt upp som heroinabstinens.. Varför ska man ge människor som redan har dåligt samvete mer dåligt samvete? Jag tror ingen skulle röka eller snusa frivilligt för att skada sitt barn. Egoistiskt? Ja på ett sätt men som sagt läs på lite om beroende och hur de yttrar sig innan ni öppnar munnen med era moralpredikningar... Vet att jag är två år sen men jag blev bara så sne... För jag har full förståelse för hur trådskaparen känner sig då jag varit i samma sits själv... Allt för många jämnställer det med mord... På 70 talet och dessförinnan rökte och snusade föräldrar och dessa barn lever och mår bra... Det är många faktorer som spelar in för barnet och GIVETVIS är väll det bästa om man kan låta bli nikotin men om inte så blir det ju inte bättre av att moralmänniskor här lägger mer skuld. Puss och kram på er!
    Så himla bra skrivet!! 

Och läser man i tidingarna så står de också massa saker som att dom inte vet hur saker och ting påverkar ens barn MEN TROLIGEN påverkar det på si och så vis.. Det bästa och göra om man inte vill skada sina barn i slutändan är väl och inte ens skaffa några för på så vis kan man väl inte skada någon? 
    Är för mycket skrämsel propaganda i dessa dagar. Fick ju höra innan sonen kom att om ja inte ammade ungen kunde han ju dö i plötslig spädbarns död! Ja fick sån ångest så ja trode ja skulle dö när ammningen inte funkade :( men inte dog han inte han är 8 månder nu och han växer o frodas. Kan tillägga att jag också snusade under grav vilket jag också mådde apa för men beroendet är skit svårt och vinna över.. vilket inte dom som inte är beroende kan förstå. 
  • Anonym

Jag slutade snusa så fort jag fick + på stickan:) Visst att man kommer vara grinigare ett tag men mitt barn är värt allt och snus, enligt senaste forskning, kan leda till större risk för plötslig spädbarnsdöd.

Inget jag vill riskera. Bit ihop och sluta även fast det är tufft!

Börja med att köpa nikotinfritt snus iaf.

Jag tuggar tuggummi när jag blir riktigt sugen, he he, ibland puttar jag till och med upp tuggummit under läppen en stund.

• Anonym

Snus ökar risken för PSD!!

jag snusade med mitt första barn, extremt lite under grav... Men nu har jag en bebis på 5veckor och hennes mamma har varit nikotinfri sedan 4½ innan hon blev till, känns bättre!!! 

• malintherese01

Jag har gått igenom 2 missfall på raken... Ett i vecka 7, och ett i vecka 12.
    Jag slutade tvärt med nikotin BÅDA gångerna...! 

Nu sitter jag här gravid i vecka 10.. Har inte slutat... (har dock dragit ner, så jag varvar med Onico) dels för att mitt humör går ut över min dotter... fy vilken häxa jag blir utan nikotinet! Och dels (tror jag undermedvetet) att jag har också fått höra "de kan vara skadligt även att sluta med nikotinet tvärt, eftersom stressen och ångesten inte är bra för barnet"!  

Jag VÅGAR helt enkelt inte sluta helt... detta lär jag säkert få en jäkla massa skit för att jag säger.. men det  är inte så lätt att släppa alla tankar när man haft 2 mssfall på raken, helt UTAN NIKOTIN.. :/ 

• Anonym1983

Jag har haft tre missfall i samband med att jag slutat snusa direkt då jag vetat om att jag var gravid... Om det är osaken, det vet jag inte men stressen som jag genomgick då var hemsk och en bidragande orsak, tror jag Rynkar på näsan

Jag har en son som blev till när jag varit utan snus i några månader innan och jag klarade graviditeten galant Glad Med min andra son så slutade jag snusa direkt efter min mens, då jag visste att vi skulle påbörja försök till nummer 2. Så den graviditeten gick också bra Glad Jag var inte i samma starka behov av snus vid ägglossningen etc

Nu är jag gravid för tredje gången och har inte lyckats sluta snusa. Omständigheterna är tyvärr sådana att det är mycket stress omkring mer än stressen som man har när man slutar... Är så rädd att få missfall men jag försöker att kämpa på och dra ner på snusandet, genom att använda Onico och med tanken att det är en ny dag i morgon och aldrig försent att sluta snusa! För sluta det måste jag och det vill jag.

• ThoriaJ

Har läst en del här nu och till den senaste.. Varför börja snusa igen efter du slutat?

Jag hade snusat i 7 år när jag slutade. Jag har försökt innan och då var det svårt, det gick inte. Fick massa abstinens och hade inte viljan på riktigt. Men när jag och min sambo bestämde oss för att försöka bli gravida var det jättelätt att sluta. Självklart var det jobbigt och det kändes som att vara riktigt sjuk i några dagar men sen gick det över. När det var som värst tänkte jag bara på att jag ville ha friska barn och då var det självklart för mig att jag inte skulle ta någon mer snus. Jag vet att den här tråden är gammal men jag förstår verkligen inte hur folk kan vara så idiotiska att börja försöka att bli gravida innan de slutat ta droger!

Tycker det är rentav barnmisshandel att röka, snusa eller dricka när man är gravid. Gör man såna val borde man inte få bli förälder.

Nu är jag gravid i v 13 med mitt första och glad att jag inte är som ni som skadar era barn innan det ens är fött..

Svar på tråden Snus under graviditet