• Anonym (Orolig)

Snus under graviditet

Jag har snusat under hela min graviditet, har Bf om en vecka. Jag har verkligen velat sluta snusa flera gånger men inte lyckats. Men jag vill verkligen sluta nu när jag ska börja amma, så jag hoppas bara på att jag har den viljestyrkan att sluta tvärt.
    Verkligen mått skit dåligt just för att jag snusat, i omgångar varit så rädd att jag har skadat barnet att jag inte vetat vars jag ska ta vägen.

Nån fler än jag som snusat under grav?

• Svar på tråden Snus under graviditet
  • Dr Mupp
    Anonym (snusare) skrev 2009-06-09 07:19:20 följande:
    Du har ju inte en blekaste aning om hur hennes depression var!! Valet kan precis lika gärna ha stått mellan en snusande mamma eller ingen mamma alls.
    Och hur mycket bättre blir depressionen om barnet blir sjukt eller dör pga mammans snusning?

Men visst fortsätt förgifta bebisar ni. Jag älskar mina barn och väljer att inte förgifta dem.
  • Anonym (snusare)
    Dr Mupp skrev 2009-06-09 07:22:46 följande:
    Och hur mycket bättre blir depressionen om barnet blir sjukt eller dör pga mammans snusning?Men visst fortsätt förgifta bebisar ni. Jag älskar mina barn och väljer att inte förgifta dem.
    Kan du säga ETT dokumenterat fall där man har kunnat konstatera att barnets död berodde på snusning?! Näe.. trodde väl inte de..

Hoppas du inte har flamsäkra grejer hemma! För dom finns det också gift i. Och jag hoppas för ditt/dina barns skull att du inte vistas utomhus så att dom utsätts för avgaser och passiv rökning. Å TÄNK om ni går in på en mack?! Hur mycket bensinångor finns det inte där?!
  • Sofie 82

Jag slutade samma dag som embryot sattes in (ivf). Var lite jobbigt första veckan, men nu tänker jag knappt på det längre. Har använt Onico nikotinfri snus, gick jättebra. Blev förvånad att det gick så lätt, har försökt sluta i flera år innan utan att det har funkat. Ts, håller tummarna för att allt går bra oavsett hur du väljer att göra. Kram

• Anonym (rökte)

""Folk som har panikångest då? Medicineras för depression? Har anlag för alkoholism? Är sjuka på så sätt att dom MÅSTE äta medicin som kan vara skadlig för fostret under graviditeten? Ska inte dom heller skaffa barn? Seriöst....""

dom jag känner som äter medicin dagligen (depression, ms, pompes och reumatism) har slutat helt med sina mediciner under tiden de varit gravida. det har läkarna redan varnat dom för om de skulle bli med barn men som de själva sagt får man ta de i nio månader för att kunna skaffa barn!

• Anonym (tråkigt)
    Anonym (rökte) skrev 2009-06-09 12:18:33 följande:
    ""Folk som har panikångest då? Medicineras för depression? Har anlag för alkoholism? Är sjuka på så sätt att dom MÅSTE äta medicin som kan vara skadlig för fostret under graviditeten? Ska inte dom heller skaffa barn? Seriöst...."" dom jag känner som äter medicin dagligen (depression, ms, pompes och reumatism) har slutat helt med sina mediciner under tiden de varit gravida. det har läkarna redan varnat dom för om de skulle bli med barn men som de själva sagt får man ta de i nio månader för att kunna skaffa barn!
    Vad har du för problem?

Man ska inte snusa och röka under graviditeten, så varför skulle kvinnan dö om hon slutade??? Om hon inte slutar kan både barnet och hon dö...Eller vad menar du
  • Dr Mupp
    Anonym (snusare) skrev 2009-06-09 09:21:10 följande:
    Kan du säga ETT dokumenterat fall där man har kunnat konstatera att barnets död berodde på snusning?! Näe.. trodde väl inte de.. Hoppas du inte har flamsäkra grejer hemma! För dom finns det också gift i. Och jag hoppas för ditt/dina barns skull att du inte vistas utomhus så att dom utsätts för avgaser och passiv rökning. Å TÄNK om ni går in på en mack?! Hur mycket bensinångor finns det inte där?!
    Och snusare/rökare gör aldrig detta. Om man utsätter barnen för de gifter som finns in vardagen redan, varför då utsätta dem för ännu fler gifters som man inte måste.

förövrigt är min äldsta snart 6 och har hittills aldrig varit på en mack. Vad ska småbarn på mackar att göra?
  • Anonym (tråkigt)
    Dr Mupp skrev 2009-06-09 14:27:23 följande:
    Och snusare/rökare gör aldrig detta. Om man utsätter barnen för de gifter som finns in vardagen redan, varför då utsätta dem för ännu fler gifters som man inte måste. förövrigt är min äldsta snart 6 och har hittills aldrig varit på en mack. Vad ska småbarn på mackar att göra?
    Person förstår inte, bara att hoppas på att hon inte har några barn, blir lite rädd {#lang_emotions_sunny}

Alla mognar någongång...{#lang_emotions_tomte}
  • Anonym (snusare)

Anonym (tråkigt) skrev 2009-06-09 14:51:35 följande:

Person förstår inte, bara att hoppas på att hon inte har några barn, blir lite rädd Alla mognar någongång...
    "Person" förstår tillräckligt. Och har tillräcklig tillit till forskning och min bm. Och "person" har 2 barn. "Person" är nog tillochmed liiite mindre trångsynt än många andra.
  • Anonym (tråkigt)
    Anonym (snusare) skrev 2009-06-09 09:21:10 följande:
    Kan du säga ETT dokumenterat fall där man har kunnat konstatera att barnets död berodde på snusning?! Näe.. trodde väl inte de.. Hoppas du inte har flamsäkra grejer hemma! För dom finns det också gift i. Och jag hoppas för ditt/dina barns skull att du inte vistas utomhus så att dom utsätts för avgaser och passiv rökning. Å TÄNK om ni går in på en mack?! Hur mycket bensinångor finns det inte där?!
    Snus innehåller Nikotin, vet du vad Nikotin gör med fostret?

Om du röker eller snusar när du är gravid får fostret i sig många skadliga ämnen. Det kan leda till att fostret växer för dåligt eller till och med dör.

www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Livsstilsfragor/Tobak/

Värt att läsa för vissa som tydligen har 2 barn????
  • Anonym (snusare)

Kan du länka till en sida där det står att SNUSEN har den effekten på ett foster?!
    Någon sida som BARA handlar om snusen, för på sidan du länkade till står det ju att RÖKNING kan ge vissa skador.
    Jag sitter faktiskt inte å säger att det är OK att snusa under en graviditet. För SJÄLVKLART är det bästa att INTE snusa! Men jag väger även in konsekvenserna av mitt mående om jag slutar, spec i den livssituation jag sitter i just NU.
    Självklart VILL jag sluta snusa! Jag håller på, och jag kämpar som fan för att lyckas.

Svar på tråden Snus under graviditet