• Anonym (Orolig)

Snus under graviditet

Jag har snusat under hela min graviditet, har Bf om en vecka. Jag har verkligen velat sluta snusa flera gånger men inte lyckats. Men jag vill verkligen sluta nu när jag ska börja amma, så jag hoppas bara på att jag har den viljestyrkan att sluta tvärt.
    Verkligen mått skit dåligt just för att jag snusat, i omgångar varit så rädd att jag har skadat barnet att jag inte vetat vars jag ska ta vägen.

Nån fler än jag som snusat under grav?

• Svar på tråden Snus under graviditet
  • Flicka88

Kan hälsa från min barmorska att det där om att det skulle vara farligare för barnet att utsättas för mammans abstinensbesvär, än att få i sig alla gifter från cigg/snus, är skitsnack. Det var faktiskt bland det dummaste hon hört.

Det är som sagt upp till var och en, och mår man bättre av att inbilla sig att "en cigg/snus skadar inte" och "det har ju fötts friska barn trots att mamman rökt/snusat" så fine. Men kom inte och gnäll sen OM någon skulle gå åt skogen. Alla kan inte ha samma tur.

• Anonym (tråkigt)
    Flicka88 skrev 2009-06-09 18:43:34 följande:
    Kan hälsa från min barmorska att det där om att det skulle vara farligare för barnet att utsättas för mammans abstinensbesvär, än att få i sig alla gifter från cigg/snus, är skitsnack. Det var faktiskt bland det dummaste hon hört. Det är som sagt upp till var och en, och mår man bättre av att inbilla sig att "en cigg/snus skadar inte" och "det har ju fötts friska barn trots att mamman rökt/snusat" så fine. Men kom inte och gnäll sen OM någon skulle gå åt skogen. Alla kan inte ha samma tur.
    Helt rätt
  • Anonym (tråkigt)
    Anonym (snusare) skrev 2009-06-09 17:39:32 följande:
    Kan du länka till en sida där det står att SNUSEN har den effekten på ett foster?! Någon sida som BARA handlar om snusen, för på sidan du länkade till står det ju att RÖKNING kan ge vissa skador. Jag sitter faktiskt inte å säger att det är OK att snusa under en graviditet. För SJÄLVKLART är det bästa att INTE snusa! Men jag väger även in konsekvenserna av mitt mående om jag slutar, spec i den livssituation jag sitter i just NU. Självklart VILL jag sluta snusa! Jag håller på, och jag kämpar som fan för att lyckas.
    Är det Nikotin i snus, frågar jag dig?
  • Anonym (rökte)

Anonym (tråkigt) skrev 2009-06-09 14:16:56 följande:

Vad har du för problem?Man ska inte snusa och röka under graviditeten, så varför skulle kvinnan dö om hon slutade??? Om hon inte slutar kan både barnet och hon dö...Eller vad menar du
    jag tar för givet att du citerade fel inlägg där för ja fick verkligen inte ditt svar att höra ihop med det jag skrev angående inlägget med mediciner
  • Anonym (tråkigt)
    Anonym (rökte) skrev 2009-06-09 22:38:16 följande:
    Anonym (tråkigt) skrev 2009-06-09 14:16:56 följande: jag tar för givet att du citerade fel inlägg där för ja fick verkligen inte ditt svar att höra ihop med det jag skrev angående inlägget med mediciner
    Nej Ursäktar svarade helt galet!!!!! Ursäktar igen
  • Anonym (snusare)

Anonym (tråkigt) skrev 2009-06-09 22:22:49 följande:

Är det Nikotin i snus, frågar jag dig?
    Fostret får mindre näring och syre står det om nikotinet.
    Sen står det betydligt mycket mer om kolmonoxiden som finns i cigg.
    Jag tycker fortfarande inte att det är OK att snusa under en graviditet. Men ska du sitta å kasta massa skit på oss mammor och blivande mammor som kämpar som fan med att sluta kan du ju åtminstone visa på fakta, forskning. Och det om SNUS som det faktiskt handlar om här, och INTE cigg. För dom två har INTE samma verkan på fostret.
  • Flicka88

Anonym (snusare) skrev 2009-06-09 22:48:04 följande:

Anonym (tråkigt) skrev 2009-06-09 22:22:49 följande: Fostret får mindre näring och syre står det om nikotinet. Sen står det betydligt mycket mer om kolmonoxiden som finns i cigg. Jag tycker fortfarande inte att det är OK att snusa under en graviditet. Men ska du sitta å kasta massa skit på oss mammor och blivande mammor som kämpar som fan med att sluta kan du ju åtminstone visa på fakta, forskning. Och det om SNUS som det faktiskt handlar om här, och INTE cigg. För dom två har INTE samma verkan på fostret.
    Nähe?! Okej. Du är medveten om att EN snus är lika mycket som TVÅ starka cigg? Det är ingen skillnad på nikotinet i snus och i cigg, nikotin som nikotin.
  • pumpkinhead

Nikotinet fungerar som en transmittorsubstans i nervsystemet och har uttalade effekter på både hjärtrytm, blodtryck och andning. Om fostret och det nyfödda barnet exponeras för nikotin kan det leda till att hjärt- och andningsfunktionen fungerar onormalt t ex under en period av syrebrist.

detta hittade jag på en sida om plötslig spädbarnsdöd. eftersom snus innehåller nikotin är det ju bara o ta in faktan

• Flicka88

Nej jag är inte dum. Du sitter och säger att snus och cigg inte har samma verkan på fostret, vilket det faktiskt har. Skillnaden är att cigg orsakar några fler mindre trevliga skador än snus.

Svar på tråden Snus under graviditet