• Anonym (Orolig)

Snus under graviditet

Jag har snusat under hela min graviditet, har Bf om en vecka. Jag har verkligen velat sluta snusa flera gånger men inte lyckats. Men jag vill verkligen sluta nu när jag ska börja amma, så jag hoppas bara på att jag har den viljestyrkan att sluta tvärt.
    Verkligen mått skit dåligt just för att jag snusat, i omgångar varit så rädd att jag har skadat barnet att jag inte vetat vars jag ska ta vägen.

Nån fler än jag som snusat under grav?

• Svar på tråden Snus under graviditet
  • Anonym (snusare)
    Anonym (Orolig) skrev 2009-06-08 18:38:59 följande:
    Jag ska på allvar försöka med nikotinfritt snus igen sen när bebben har kommit. Det är ju värt att pröva iaf.
    det tycker jag, har du inte provat det nu?

jag är en inbiten snusare, men har utan problem kunnat övergå till onico nu när jag blev gravid. jag hade inte ens abstinens-besvär.
  • pumpkinhead

Anonym (Orolig) skrev 2009-06-08 18:38:59 följande:

Jag ska på allvar försöka med nikotinfritt snus igen sen när bebben har kommit. Det är ju värt att pröva iaf.
    varför inte bröja direkt?
  • Anonym (snusare)

Anonym (snusare) skrev 2009-06-08 18:55:26 följande:

det tycker jag, har du inte provat det nu?jag är en inbiten snusare, men har utan problem kunnat övergå till onico nu när jag blev gravid. jag hade inte ens abstinens-besvär.
    Det testade jag. Funkar inte på mig.. Önskar att det gjorde de.
  • Anonym (snusare)
    Anonym (snusare) skrev 2009-06-08 19:21:25 följande:
    Anonym (snusare) skrev 2009-06-08 18:55:26 följande: Det testade jag. Funkar inte på mig.. Önskar att det gjorde de.
    haha du valde samma namn som mig, så nu blir folk förvirrade.

gjorde det inte? vad underligt. jag upplever att det kickar till ändå, att man lurar hjärnan att tro att man ändå får i sig nikotin.
  • wildamamman

Hej!
    Jag har en dotter som är 4 år nu.. När jag väntade henne så snusade jag minst en dosa general om dagen, ibland nästan två. Jag hade ångest över att jag snusade och försökte sluta flera gånger men då mådde jag piss och fortsatte. Pratade med BM om det om jag kunde få någon hjälp eller så eftersom jag hade sådan abstinens. Hon sa då till mig att fortsätta snusa.. Barnet far mer illa av att mamman mår dåligt, är stressad, har abstinens. ångest mm. Ut kom en frisk liten tjej och som har varit väldigt lite sjuk och väldigt mycket före de andra i sin ålder..

Nu väntar jag mitt andra barn. Första januari (inget nyårslöfte utan bara ett infall jag fick) sa jag till min sambo att åka och köpa nikotinfri snus (Onico) jag jag började snusa den och det gick jättebra!! I slutet av februari blev jag utan "snus" och testade med papper och det funkade utmärkt det också.. Så då fattade jag att det var bara själva "stoppa in beroendet" som var kvar och jag kände mig verkligen helt sjuk i huvudet som tyckte det kändes bra att stoppa upp toa papper under läppen. Då slutade jag med. och det funkade också.. I nödsituationer har jag bett om att få lukta på sambons snus med lika kvickt gett tillbaka det för jag tycker det luktar skit!!

Jag tror att det går när man är redo för det.. Jag ansträngde mig inte ett dugg och det var ingen speciell anledning till att jag slutade heller..

TS jag tycker att du ska lugna dig och njuta av både snusen, och den korta tiden du har kvar på graviditeten och amningen!! Jag hade inga problem med att sluta amma heller..

Tror inte min dotter har tagit någon skada alls av snusen då hon har råkat få upp dosor och stoppat i munnen men då har hon verkligen visat att det inte var så kul att få det i munnen som hon trodde.. Nu spyr nästan både jag och hon när pappa tar en snus.. BLÄ!!

Ta det lugnt och lycka till!!

• wildamamman

Anonym (snusare) skrev 2009-06-08 19:22:59 följande:

haha du valde samma namn som mig, så nu blir folk förvirrade. gjorde det inte? vad underligt. jag upplever att det kickar till ändå, att man lurar hjärnan att tro att man ändå får i sig nikotin.
    Haha.. precis så kände jag tills jag var tvungen att ta toapappret och det funkade minst lika bra.. haha..

Så nu kan du sluta med Onicon också
  • Anonym (snusis)
    pumpkinhead skrev 2009-06-08 17:45:57 följande:
    "och att du skippar att amma om du inte kan sluta"
    Du ska INTE skippa att amma för att du snusar! Det är bättre för barnet med bröstmjölk ÄVEN om mamman röker eller snusar! Det står t.om i de flesta böcker/informationshäften man får från BM mm. Sen är det självklart bäst om du lyckas sluta.
    Jag snusade innan jag blev gravid, slutade så fort jag fick veta att jag var gravid. Kanske tog 10 snusar under hela min graviditet. När jag sen ammade sonen så kändes det väldigt kostigt att snusa, då såg man ju verkligen vem man överförde "giftet" till.
    Nu har jag slutat amma, och tyvärr börjat snusa igen. Attans!!

Jag håller på dig! Kämpa på så gott du kan, även om du "bara" kan halvera din mängd så är mycket vunnet för ditt barn!
    Lycka till!!
  • Anonym (snusare)
    wildamamman skrev 2009-06-08 19:26:41 följande:
    Anonym (snusare) skrev 2009-06-08 19:22:59 följande: Haha.. precis så kände jag tills jag var tvungen att ta toapappret och det funkade minst lika bra.. haha.. Så nu kan du sluta med Onicon också
    jag kan säkert det, men jag tycker om känslan när det kickar till.

vafan, jag får inte röka, inte dricka, och inte snusa. så ska jag försöka hålla mig borta från allt onyttigt för bäsens skull.
    ska jag inte få ha mina låtsas-kickar av onicon då?
  • Anonym (Orolig)
    wildamamman skrev 2009-06-08 19:23:24 följande:
    Hej!Jag har en dotter som är 4 år nu.. När jag väntade henne så snusade jag minst en dosa general om dagen, ibland nästan två. Jag hade ångest över att jag snusade och försökte sluta flera gånger men då mådde jag piss och fortsatte. Pratade med BM om det om jag kunde få någon hjälp eller så eftersom jag hade sådan abstinens. Hon sa då till mig att fortsätta snusa.. Barnet far mer illa av att mamman mår dåligt, är stressad, har abstinens. ångest mm. Ut kom en frisk liten tjej och som har varit väldigt lite sjuk och väldigt mycket före de andra i sin ålder.. Nu väntar jag mitt andra barn. Första januari (inget nyårslöfte utan bara ett infall jag fick) sa jag till min sambo att åka och köpa nikotinfri snus (Onico) jag jag började snusa den och det gick jättebra!! I slutet av februari blev jag utan "snus" och testade med papper och det funkade utmärkt det också.. Så då fattade jag att det var bara själva "stoppa in beroendet" som var kvar och jag kände mig verkligen helt sjuk i huvudet som tyckte det kändes bra att stoppa upp toa papper under läppen. Då slutade jag med. och det funkade också.. I nödsituationer har jag bett om att få lukta på sambons snus med lika kvickt gett tillbaka det för jag tycker det luktar skit!!Jag tror att det går när man är redo för det.. Jag ansträngde mig inte ett dugg och det var ingen speciell anledning till att jag slutade heller..TS jag tycker att du ska lugna dig och njuta av både snusen, och den korta tiden du har kvar på graviditeten och amningen!! Jag hade inga problem med att sluta amma heller.. Tror inte min dotter har tagit någon skada alls av snusen då hon har råkat få upp dosor och stoppat i munnen men då har hon verkligen visat att det inte var så kul att få det i munnen som hon trodde.. Nu spyr nästan både jag och hon när pappa tar en snus.. BLÄ!! Ta det lugnt och lycka till!!
    Tack!
    Jag ska inte pröva sluta snusa nu utan kommer nog att prova det sen när bebisen har kommit ut. Om inte annat för att spara in några kronor...
    Jag vet att jag blir jätte rastlös och får abstinens när jag slutar, så jag är helt övertygad om att det påverkar barnet lika mycket som en snus.
  • Anonym (Lisa)

Jag tycker ni som snusar eller röker under graviditetn INTE behöver kasta skit på er själva eller få ångest..Man är inte mer än människa och som jag ser det eller mina åsikter,att alla kastar skit på dom som röker eller snusar och är gravida och babblar om hur farligt det är och att det skadar ditt barn och allt.Det finns inga kreativa bevis på vad som händer ditt barn när du röker el snusar gravid,därför kan barnmorskan säga fortsätt att röka/snusa men trappa ner,ditt barn kan få astma,hjärtfel mm fast du inte har rökt el snusat,MEN där emot så finns det bevis på att barn kan få bestående skador av alkohol men ändå så är det okej att dricka nått glas vin under graviditeten..Hmm konstigt..
    Och hur var det för t.ex på 70-talet,rökte man och hade rödvins fest och alla 80-talister som jag själv,hur många av våra föräldrar rökte inte under graviditeten??

Och när man läser om att min kompis snusade/rökte under graviditeten och hennes barn fick inåt växta ögonfransar,utstånde öron eller en tå för mycket mm..Bullshit,lyssna hur det låter,har absolut ingenting men rökning/snusning att göra...

Så länge man tar hand om sitt barn och ger den kärlek och en bra uppfostran så skit i andra.Och andra ska skita i vad man gör,så länge man inte är perfekt själv eller vet att du aldrig har gjort någe fel så lägg er inte i vad andra gör.

Svar på tråden Snus under graviditet