• Anonym (Orolig)

Snus under graviditet

Jag har snusat under hela min graviditet, har Bf om en vecka. Jag har verkligen velat sluta snusa flera gånger men inte lyckats. Men jag vill verkligen sluta nu när jag ska börja amma, så jag hoppas bara på att jag har den viljestyrkan att sluta tvärt.
    Verkligen mått skit dåligt just för att jag snusat, i omgångar varit så rädd att jag har skadat barnet att jag inte vetat vars jag ska ta vägen.

Nån fler än jag som snusat under grav?

• Svar på tråden Snus under graviditet
  • Anonym

Min moster rökte, fick 2 barn med astma...min mamma rökte, jag fick en svart fläck på min vänstra lugna...jo tack...

• Flicka88

Anonym (Orolig) skrev 2009-06-08 22:12:55 följande:

Så en mamma som är deprimerad och mår psykiskt dåligt känns som värre än en snusande mamma! Anser jag iallafall.
    Alla dessa dåliga bortförklaringar....
  • Anonym (snusare)
    Flicka88 skrev 2009-06-08 21:55:12 följande:
    Anonym (snusare) skrev 2009-06-08 21:49:11 följande:
    www.niomanader.se/content.asp Läs och begrunda. Jag tycker att det är lika dumt att snusa/röka när man är gravid som det är att dricka alkohol och ta droger. Det är min åsikt, och den står jag för.
    Det står där att snus KAN påverka barnets födelsevikt samt att det KAN påverka så att barnet föds förtidigt.

Stressen KAN påverka utvecklingen av fostrets hjärna.
    Barnets abstinens i magen KAN göra att fostret dör i magen pga tex kramper.
    Depression KAN även det ge födslokomplikationer och sämre neurologisk utveckling.
    En mammas ångest KAN frigöra vissa signalsubstanser i hjärnan, vilket minskar blodtillförseln till moderkakan och det i sin tur leder till mindre syretillgång för barnet.

Eftersom att jag blir jävligt stressad, får abstinens, blir deprimerad och får ångest när jag slutar snusa så är inte MITT val så jävla svårt.
    Så sitt inte å säg att det bara är att sluta, för det är det inte för alla.
    Dom symptom/men som mitt barn kan få av att jag snusar går att göra något åt. Föds ett barn med lägre födelsevikt så behöver inte det betyda att det alltid ska vara så. Abstinensen som mitt barn får ta, oavsett om jag slutar NU eller när h*n är född, tar jag hellre när barnet är fött och det går att hantera på ett annat sätt, det går att hålla koll och göra något om det skulle behövas.

Så jag tycker absolut inte att det är konstigt att bm avråder från att sluta om man känner att man verkligen inte klarar av det. Jag tror nog att dom faktiskt vet vad dom pratar om. Och om ni söker lite på internet om stress, abstinens, ångest, oro etc under graviditet så ser ni att det finns rätt mkt.
  • Anonym (snusare)

Jag kan ju tillägga också att min mamma rökte under alla 4 graviditeter. INGEN av oss barn har astma. INGEN av oss barn har någon som helst allergi.

• Anonym (fd rökare)

Ärligt talat, jag känner igen alla dessa undanflykter som ni har skrivit om här och har använt mig av dem själv flera ggr. Dock har jag ju aldrig lyckats ens övertala mig själv ordentligt att det var ok... Nu när jag har slutat röka mår jag så oerhört mycket bättre och har framför allt inte detta ständiga dåliga samvete...
    Så försök för både er egen och barnens skull att sluta, ni kommer alla att må bättre.

TS: Jag önskar dig lycka till och hoppas verkligen att du lyckas sluta! Ibland kan det lindra lite iaf med vanligt tuggummi.

• Anonym (oxå snusare)

Min mamma rökte när hon väntade mig, hon har även sagt att hon någon gång tog ett glas vin eller en öl.. jag lever!! Men har dock en form av mjölkallergi och läkarna har än idag inte kommit fram till vad i mjölken det är jag inte tål, kanske ska jag beskylla min mamma för detta?? lär ju va cigaretterna eller vinet!! Eller??

Ne, jag tycker att ni som bara klankar ner på dom som ber om tips och råd hur dom ska lyckas sluta leta er någon annanstans och inte låta oss me "dålig" karaktär och dåligt samvete få ännu sämre.. det är inte därför man ber om hjälp!

• Anonym (snusare)

Anonym (fd rökare) skrev 2009-06-08 22:40:01 följande:

Ärligt talat, jag känner igen alla dessa undanflykter som ni har skrivit om här och har använt mig av dem själv flera ggr. Dock har jag ju aldrig lyckats ens övertala mig själv ordentligt att det var ok... Nu när jag har slutat röka mår jag så oerhört mycket bättre och har framför allt inte detta ständiga dåliga samvete...Så försök för både er egen och barnens skull att sluta, ni kommer alla att må bättre.TS: Jag önskar dig lycka till och hoppas verkligen att du lyckas sluta! Ibland kan det lindra lite iaf med vanligt tuggummi.
    Klart att det inte är OK! Men det verkar som att det finns bra många människor som faktiskt inte förstår hur illa det faktiskt kan bli när man ska sluta snusa/röka.. Jag får panik av ATT jag snusar, men jag mår ännu sämre när jag försöker sluta.
    Det har faktiskt hjälpt och lugnat MIG att jag vet om att det finns risker för mig och barnet med att sluta också. Iochmed det så har jag blivit lite lugnare i snusandet. Det har medfört att jag har haft lättare att minska och iaf varva med nikotinfri snus. Mitt mål är SJÄLVKLART att vara snusfri! Men att det måste få ske i MIN takt så att jag mår bra i det, för min och barnets skull.
  • Anonym (fd rökare)

Anonym (snusare) skrev 2009-06-08 22:53:40 följande:

Anonym (fd rökare) skrev 2009-06-08 22:40:01 följande:
    Klart att det inte är OK! Men det verkar som att det finns bra många människor som faktiskt inte förstår hur illa det faktiskt kan bli när man ska sluta snusa/röka.. Jag får panik av ATT jag snusar, men jag mår ännu sämre när jag försöker sluta. Det har faktiskt hjälpt och lugnat MIG att jag vet om att det finns risker för mig och barnet med att sluta också. Iochmed det så har jag blivit lite lugnare i snusandet. Det har medfört att jag har haft lättare att minska och iaf varva med nikotinfri snus. Mitt mål är SJÄLVKLART att vara snusfri! Men att det måste få ske i MIN takt så att jag mår bra i det, för min och barnets skull.
    Är ju det jag menar, att man mår ännu sämre för att man inte heller själv tycker att det är ok.
    Ang. hur svårt det är att sluta har jag hört att det ska vara värre abstinensbesvär när man slutar snusa än när man slutar röka, vet inte om det stämmer. Jag rökte iaf drygt ett pkt om dagen och slutade tvärt när jag väl bestämt mig, så jag tycker nog att det absolut svåraste var att verkligen bestämma sig NU och inte "kanske imorgon" eller "när det här paketet är slut".
    Jag tycker inte att jag hade så svåra abstinensbesvär faktiskt, ruggiga humörsvängningar i kanske 3 dagar var nog det jobbigaste.
    Tycker att det låter som att det går ganska bra för dig i din plan att sluta snusa och önskar dig lycka till. Men man måste helt enkelt vara redo för att sluta helt, och dit kommer man inte förrän man har processat det i huvudet rätt mycket, så akta dig för att "nöja dig" med att du ju faktiskt har trappat ner.
    Lycka till!
  • Flicka88

Anonym (snusare) skrev 2009-06-08 22:28:49 följande:

Det står där att snus KAN påverka barnets födelsevikt samt att det KAN påverka så att barnet föds förtidigt. Stressen KAN påverka utvecklingen av fostrets hjärna. Barnets abstinens i magen KAN göra att fostret dör i magen pga tex kramper. Depression KAN även det ge födslokomplikationer och sämre neurologisk utveckling. En mammas ångest KAN frigöra vissa signalsubstanser i hjärnan, vilket minskar blodtillförseln till moderkakan och det i sin tur leder till mindre syretillgång för barnet. Eftersom att jag blir jävligt stressad, får abstinens, blir deprimerad och får ångest när jag slutar snusa så är inte MITT val så jävla svårt. Så sitt inte å säg att det bara är att sluta, för det är det inte för alla. Dom symptom/men som mitt barn kan få av att jag snusar går att göra något åt. Föds ett barn med lägre födelsevikt så behöver inte det betyda att det alltid ska vara så. Abstinensen som mitt barn får ta, oavsett om jag slutar NU eller när h*n är född, tar jag hellre när barnet är fött och det går att hantera på ett annat sätt, det går att hålla koll och göra något om det skulle behövas. Så jag tycker absolut inte att det är konstigt att bm avråder från att sluta om man känner att man verkligen inte klarar av det. Jag tror nog att dom faktiskt vet vad dom pratar om. Och om ni söker lite på internet om stress, abstinens, ångest, oro etc under graviditet så ser ni att det finns rätt mkt.
    Och som sagt så KAN man krocka när man kör bil. Men jag antar att du aldrig skulle låta ditt barn åka utan bälte trots att risken är liten att en olycka sker? Borde vara lika självklart att inte utsätta sitt barn för gifter bara för att man själv "mår dåligt" om man inte får i sig dom. Nu är det ju iofs lag på att man ska ha bilbälte, men om det måste vara lag på allt för att folk ska förstå allvaret så är världen betydligt sorgligare än jag trott...
  • wildamamman
    Flicka88 skrev 2009-06-08 23:36:17 följande:
    Anonym (snusare) skrev 2009-06-08 22:28:49 följande: Och som sagt så KAN man krocka när man kör bil. Men jag antar att du aldrig skulle låta ditt barn åka utan bälte trots att risken är liten att en olycka sker? Borde vara lika självklart att inte utsätta sitt barn för gifter bara för att man själv "mår dåligt" om man inte får i sig dom. Nu är det ju iofs lag på att man ska ha bilbälte, men om det måste vara lag på allt för att folk ska förstå allvaret så är världen betydligt sorgligare än jag trott...
    Men barnet mår ju dåligt, tar skada och kan få men av att mamman mår dåligt..
Svar på tråden Snus under graviditet