Flicka88 skrev 2009-06-08 21:55:12 följande:
Anonym (snusare) skrev 2009-06-08 21:49:11 följande:
www.niomanader.se/content.asp Läs och begrunda. Jag tycker att det är lika dumt att snusa/röka när man är gravid som det är att dricka alkohol och ta droger. Det är min åsikt, och den står jag för.
Det står där att snus KAN påverka barnets födelsevikt samt att det KAN påverka så att barnet föds förtidigt.
Stressen KAN påverka utvecklingen av fostrets hjärna.
Barnets abstinens i magen KAN göra att fostret dör i magen pga tex kramper.
Depression KAN även det ge födslokomplikationer och sämre neurologisk utveckling.
En mammas ångest KAN frigöra vissa signalsubstanser i hjärnan, vilket minskar blodtillförseln till moderkakan och det i sin tur leder till mindre syretillgång för barnet.
Eftersom att jag blir jävligt stressad, får abstinens, blir deprimerad och får ångest när jag slutar snusa så är inte MITT val så jävla svårt.
Så sitt inte å säg att det bara är att sluta, för det är det inte för alla.
Dom symptom/men som mitt barn kan få av att jag snusar går att göra något åt. Föds ett barn med lägre födelsevikt så behöver inte det betyda att det alltid ska vara så. Abstinensen som mitt barn får ta, oavsett om jag slutar NU eller när h*n är född, tar jag hellre när barnet är fött och det går att hantera på ett annat sätt, det går att hålla koll och göra något om det skulle behövas.
Så jag tycker absolut inte att det är konstigt att bm avråder från att sluta om man känner att man verkligen inte klarar av det. Jag tror nog att dom faktiskt vet vad dom pratar om. Och om ni söker lite på internet om stress, abstinens, ångest, oro etc under graviditet så ser ni att det finns rätt mkt.