• Anonym (Orolig)

Snus under graviditet

Jag har snusat under hela min graviditet, har Bf om en vecka. Jag har verkligen velat sluta snusa flera gånger men inte lyckats. Men jag vill verkligen sluta nu när jag ska börja amma, så jag hoppas bara på att jag har den viljestyrkan att sluta tvärt.
    Verkligen mått skit dåligt just för att jag snusat, i omgångar varit så rädd att jag har skadat barnet att jag inte vetat vars jag ska ta vägen.

Nån fler än jag som snusat under grav?

• Svar på tråden Snus under graviditet
  • Anonym (rökte)
    wildamamman skrev 2009-06-08 23:42:52 följande:
    Men barnet mår ju dåligt, tar skada och kan få men av att mamman mår dåligt..
    då ä de ju mycket bättre att få mamman att tro att det är ok att snusa helt enkelt... *ironisk som fan*
  • Flicka88
    wildamamman skrev 2009-06-08 23:42:52 följande:
    Men barnet mår ju dåligt, tar skada och kan få men av att mamman mår dåligt..
    Absolut. Men att säga att dom gifter barnet får i sig via aklohol, tobak och droger skulle vara mindre skadliga är inget annat än en stor LÖGN.
  • Anonym (snusaren)

Jag har snusat (på slutet en halv dosa per dag, stora snusar) i åtta år, men slutade helt för några veckor sedan eftersom att jag och sambon ska försöka bli med barn snart. Det har varit jättejobbigt men för mig finns det inget alternativ om jag ska försöka få en bebis.

Alla människor gör ju såklart som man vill och man äger sin egen kropp. Men när det börjar handla om barn så är det inte bara mig själv jag skadar. Ärligt talat så tycker jag inte att man är redo att skaffa barn om man inte kan sluta snusa. Oavsett hur jobbigt det är och hur dåligt man mår utan snuset och nikotinet så är man inte mogen för det helt enkelt om man väljer (för det är ett val man gör) att fortsätta snusa under en graviditet.

• Flicka88

Anonym (snusaren) skrev 2009-06-08 23:58:57 följande:

Jag har snusat (på slutet en halv dosa per dag, stora snusar) i åtta år, men slutade helt för några veckor sedan eftersom att jag och sambon ska försöka bli med barn snart. Det har varit jättejobbigt men för mig finns det inget alternativ om jag ska försöka få en bebis. Alla människor gör ju såklart som man vill och man äger sin egen kropp. Men när det börjar handla om barn så är det inte bara mig själv jag skadar. Ärligt talat så tycker jag inte att man är redo att skaffa barn om man inte kan sluta snusa. Oavsett hur jobbigt det är och hur dåligt man mår utan snuset och nikotinet så är man inte mogen för det helt enkelt om man väljer (för det är ett val man gör) att fortsätta snusa under en graviditet.
    Håller fullständigt med! Jag gjorde precis som du och slutade ett par månader innan jag blev gravid. Svårt var det, men det kändes så skönt att veta att kroppen var rensad på alla gifter när barnet väl låg i magen. Man kan bara man vill, och det är vi två levande bevis på :)
  • Anonym (tråkigt)

Ja inte har du gjort ett bra jobb???

Alla kan sluta och man måste ge sig fan på att klara det, man får tänka på stackarn i magen så kanske det går lättare. Det var mitt hjälpmedel.

Man vill att bebben ska må bra och det gör den inte när man snusar eller röker..{#lang_emotions_cry}

• Anonym (snusfri)

Anonym (tråkigt) skrev 2009-06-09 00:19:50 följande:

Ja inte har du gjort ett bra jobb??? Alla kan sluta och man måste ge sig fan på att klara det, man får tänka på stackarn i magen så kanske det går lättare. Det var mitt hjälpmedel. Man vill att bebben ska må bra och det gör den inte när man snusar eller röker..
    Men vad är det? Läs hela tråden innan in fortsätter att skriva!!
  • Anonym (tråkigt)
    Anonym (snusfri) skrev 2009-06-09 00:26:03 följande:
    Anonym (tråkigt) skrev 2009-06-09 00:19:50 följande: Men vad är det? Läs hela tråden innan in fortsätter att skriva!!
    Har bara läst TS

Och hoppas för bebben att hon ska bli snusfri till amningen {#lang_emotions_smile} Lycka till!
  • Anonym (snusare)
    Flicka88 skrev 2009-06-08 23:51:20 följande:
    Absolut. Men att säga att dom gifter barnet får i sig via aklohol, tobak och droger skulle vara mindre skadliga är inget annat än en stor LÖGN.
    Blanda inte in alkohol och droger (antar att du menar narkotika när du srkiver droger). Det är det väl ändå ingen som skrivit något om?! Och vad har du för belägg för att det är en lögn att det är värre för ett foster om mamman får abstinens+stress+ ångest+oro+depression än nikotin?!

Anonym (snusaren) skrev 2009-06-08 23:58:57 följande:
    Ärligt talat så tycker jag inte att man är redo att skaffa barn om man inte kan sluta snusa. Oavsett hur jobbigt det är och hur dåligt man mår utan snuset och nikotinet så är man inte mogen för det helt enkelt om man väljer (för det är ett val man gör) att fortsätta snusa under en graviditet.
    Folk som har panikångest då? Medicineras för depression? Har anlag för alkoholism? Är sjuka på så sätt att dom MÅSTE äta medicin som kan vara skadlig för fostret under graviditeten? Ska inte dom heller skaffa barn? Seriöst....
    Flicka88 skrev 2009-06-08 23:36:17 följande:
    Anonym (snusare) skrev 2009-06-08 22:28:49 följande:
    Och som sagt så KAN man krocka när man kör bil. Men jag antar att du aldrig skulle låta ditt barn åka utan bälte trots att risken är liten att en olycka sker?
    Nej, jag skulle inte låta mitt barn åka bil utan bälte. Men jag låter henne åka bil, och hon kan ju likförbannat dö hur mkt bälte hon än har.
    Jag förstår riskerna av att fortsätta snusa under graviditeten. Förstår DU riskerna av att sluta? För det finns ju risker med båda.
  • Dr Mupp

Anonym (Orolig) skrev 2009-06-08 22:12:55 följande:

Jag tror mer att det är en ökad risk att få ett barn med kolik, missbildningar osv. pga snusning men som sagt var så finns det mammor som har levt hur sunt som helst och ändå fått ett barn med missbildningar, hjärtfel, kolik eller något liknande. Så jag försvarar inte mig och alla andra som snusar, men jag står för att jag snusar och att jag faktiskt mått dåligt pga det. Men snus är gott och under mina tider som deprimerad och sjuk så hade jag fasen inte klarat det utan snuset! Så en mamma som är deprimerad och mår psykiskt dåligt känns som värre än en snusande mamma! Anser jag iallafall.
    klart du anser det, men så är det inte. Det är bättre med en demprimerad mamma än en mamma som förgiftar sitt barn. Ska du stoppa in en snus till bebisen när den föds? Jag menar hur snällt är det att tvinga nyfödda bebisen att genomgå den abstinesn du inte orkar/vill ta.
  • Anonym (snusare)
    Dr Mupp skrev 2009-06-09 07:07:34 följande:
    klart du anser det, men så är det inte. Det är bättre med en demprimerad mamma än en mamma som förgiftar sitt barn. Ska du stoppa in en snus till bebisen när den föds? Jag menar hur snällt är det att tvinga nyfödda bebisen att genomgå den abstinesn du inte orkar/vill ta.
    Du har ju inte en blekaste aning om hur hennes depression var!!
    Valet kan precis lika gärna ha stått mellan en snusande mamma eller ingen mamma alls.
Svar på tråden Snus under graviditet