• Anonym (Orolig)

Snus under graviditet

Jag har snusat under hela min graviditet, har Bf om en vecka. Jag har verkligen velat sluta snusa flera gånger men inte lyckats. Men jag vill verkligen sluta nu när jag ska börja amma, så jag hoppas bara på att jag har den viljestyrkan att sluta tvärt.
    Verkligen mått skit dåligt just för att jag snusat, i omgångar varit så rädd att jag har skadat barnet att jag inte vetat vars jag ska ta vägen.

Nån fler än jag som snusat under grav?

• Svar på tråden Snus under graviditet
  • pumpkinhead

jag tror däremot att alla som försöker vara snälla mot ts genom att säga att man inte ska ha dåligt samvete, det är farligare med abstinens än att sluta mm gör det betydligt mycket lättare för ts att fortsätta. är det speciellt snällt egentligen när hon verkligen vill sluta??

• Anonym (snusare)

Anonym (snusare) skrev 2009-06-08 19:22:59 följande:

haha du valde samma namn som mig, så nu blir folk förvirrade. gjorde det inte? vad underligt. jag upplever att det kickar till ändå, att man lurar hjärnan att tro att man ändå får i sig nikotin.
    Ehh.. dahh.. jag skrev först! ;p
    Ja, jag har hört flera säga det. Men efter att ha snusat ungefär en dosa om dagen så är det nog mer för nikotinets skull som jag snusar.. känslan e inget större prb. Bara jag får mitt nikotin. Å det är ju det som är skadligt för barnet, därför funkar de ju som inte me tuggummin eller nåt heller. =(
  • Anonym (snusare)
    Kan inte annat än hålla med. Och om en bm säger att man ska fortsätta snusa/röka för att barnet tar mer skada av abstinens-besvären så ljuger den människan och borde banne mig inte jobba med det hon gör. Sånt förbannat skitsnack! Dåliga ursäkter för att försöka göra det okej att snusa/röka när man är gravid. Ska kanske en alkoholist fortsätta supa för att abstinensen är farligare för barnet än alkoholen? Eller kanske en missbrukare ska fortsätta med t e x heroin? Så otroligt dumt!
    Men DET DÄR om något är väl kvalificerat skitsnack!? Att ens tänka tanken att jämföra heroinmissbrukare och alkoholister med effekterna av snus.. Patetiskt. Då har du inte spec stor koll. Kan du visa mig fakta för det du påstår? Att det är jämförbart?
    Kan du överhuvudtaget tala om för mig vad snusning ger för men på ett foster?
    Finns det ens dokumenterat och bekräftat någonstans att det överhuvudtaget ger några men? För det finns det ju att stress och abstinens gör..
    Och det finns det även att alkohol och heroin kan ge men.
  • Flicka88

Anonym (snusare) skrev 2009-06-08 21:49:11 följande:

Men DET DÄR om något är väl kvalificerat skitsnack!? Att ens tänka tanken att jämföra heroinmissbrukare och alkoholister med effekterna av snus.. Patetiskt. Då har du inte spec stor koll. Kan du visa mig fakta för det du påstår? Att det är jämförbart? Kan du överhuvudtaget tala om för mig vad snusning ger för men på ett foster? Finns det ens dokumenterat och bekräftat någonstans att det överhuvudtaget ger några men? För det finns det ju att stress och abstinens gör.. Och det finns det även att alkohol och heroin kan ge men.
    www.niomanader.se/content.asp

Läs och begrunda. Jag tycker att det är lika dumt att snusa/röka när man är gravid som det är att dricka alkohol och ta droger. Det är min åsikt, och den står jag för.
  • Anonym (S)

Jag snusar med, men den dagen jag fick ett plus på stickan slutade jag tvärt. Visst var jag tjurig som attan ihop med alla grav. hormoner. Men jag är hellre sur än att tvinga i mitt barn i nikotin. Så under hela graviditeten och amningen var jag snusfri sedan var jag så korkad och började igen när barnet var 2,5 år. Så idiotiskt när jag var helt fri från det.

Väljer man att skaffa barn då får man välja bort en del saker som man tidigare kunnat unna sig. För mig är det en självklarhet att ta barnet före mitt beroende.

Hoppas du kan sluta snusa!

• Flicka88

Risken för att bebisen ska ta skada av snus/rökning kanske inte är så jättestor. Men risken att krocka med en bil är inte stor den heller. Så varför är man så förbaskat noga med att barnet är fastspänt i bilen, men tar rökning/snusning med en klackspark och HOPPAS att det ska gå bra, bara för att det har gjort det för andra? När det finns en risk känns det korkat att chansa.

• Anonym (Lisa)
    pumpkinhead skrev 2009-06-08 20:21:23 följande:
    Anonym (Lisa) skrev 2009-06-08 19:49:22 följande:
    ne som sagt finns det inge bevis på vilka skador som beror på vad men när alla mina 80-talistvänner vars mamma rökte under graviditeten har någon form av astma måste det ju ha något med saken att göra iaf... snus har jag inte lika bra koll på...
    Ja för det är ju bara dom som har rökt under graviditeten som får barn med astma!!!!
  • wildamamman

Anonym (Lisa) skrev 2009-06-08 22:02:23 följande:

Ja för det är ju bara dom som har rökt under graviditeten som får barn med astma!!!!
    Precis.. Du är ju smart!! *ironi*
  • Anonym (Orolig)

Jag tror mer att det är en ökad risk att få ett barn med kolik, missbildningar osv. pga snusning men som sagt var så finns det mammor som har levt hur sunt som helst och ändå fått ett barn med missbildningar, hjärtfel, kolik eller något liknande.
    Så jag försvarar inte mig och alla andra som snusar, men jag står för att jag snusar och att jag faktiskt mått dåligt pga det.
    Men snus är gott och under mina tider som deprimerad och sjuk så hade jag fasen inte klarat det utan snuset!
    Så en mamma som är deprimerad och mår psykiskt dåligt känns som värre än en snusande mamma! Anser jag iallafall.

• Anonym (oxå snusare)

Ts, jag känner igen mig! Är gravid nu och kan inte sluta.. fattar inte varför.. förra gången gick de bra å sluta, men dum som jag va så trilla jag dit igen.. Den här gången går de inte! Sjukt dåligt samvete för att jag inte bara kan kasta bort snusen och inte köpa en ny dosa..
    Förstår hur du känner!
    Sa till min bm att snuset inte går sluta me den här gången men att jag har trappat ner (vilket jag oxå har gjort) och då sa hon "det är bra att du har trappat ner iaf, de ska du vara stolt över" Känns ju inte bra att jag inte kan sluta, men kändes lite bättre när hon sa så iaf än att jag skulle fått en redig utskällning eller nå i den stilen!

Svar på tråden Snus under graviditet