• LuPeRo

Pergopinglorna del 18

Nu har vi nått del 18 av denna trevliga tråd

Denna tråd vänder sig till alla som äter Pergotime eller som har frågor om det.

Vi har även vår egna LIST TRÅD med alla plus som blivit här
    och där vi som kämpar just nu lägger upp vårt BIM.

Dessutom så har vi vår egna TEMP TRÅD där vi som tempar kan länka våra kurvor.

~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~

List tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m42917264.html

Temp tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m43096126.html

Statistik över Pergotime
    www.familjeliv.se/Forum-7-130/m37749906.html

Plus tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m43441842.html

När vi fått våra älskade barn träffas vi här;
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m42790391.html

PLÖTSLIGT HÄNDER DET!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 15:32
    NY TEMPTRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m45623908.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 17:11
    NY LIST-TRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-235/m46026242.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-25 16:11
    NY PLUS-TRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-237/m46668087.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-16 11:59
    NY TRÅD -> DEL 19

www.familjeliv.se/Forum-7-125/m47301399.html

• Svar på tråden Pergopinglorna del 18
  • icka76

Tack för råden. Jo det lutar väl åt att ge pergon en ny chans då det fungerar bra för mig. Jag hoppas förståss att det ska se bättre ut på nästa VUL och att lill*n lever, men har blivit alldeles för ärrad för att inte tro det värsta.

• linis

Jag skulle behöva lite hjälp av er med erfarenhet!
    Nu ska jag ju ta min första "kur". Givetvis strular det lite xtra... Spottarna kom som vanligt, en vecka innan mens, dvs i tisdags. I vanliga fall kommer dom och går, från dag till dag i samma mängd, sen brukar jag märka när mensen kommer för det är så stor skillnad. Men nu har liksom spottarna långsamt gått över i någon som verkar vara mens. Det varierar timme för timme. Kan blöda i 6 timmar och sen inte hända nåt på 6 timmar. Hur vet jag när jag ska börja med tabletterna? Hur tusan vet jag vad som är dag 5?? Hur viktigt är det att jag prickar in "rätt" dag? Vad händer om jag tar fel dag?

• Andersson74

Tänkte höra med er som har gått på pergo ett tag. Brukar er cykel vara väldigt regelbunden?

Jag är på min andra pergo-kur, är på BIM +3. Gjorde ett gravtest på BIM men det visade negativt.

Kan cykeln variera eller blir den mer regelbunden?

• icka76

Andersson: För mig har de varierat varje cykel. Jag har vid de 7 kurer som fungerat haft äl mellan dag 15-23 jag har en lutealfas på 16-17 dagar så mina cykler har altså varierat mellan 31-40 dagar. Jag kan aldrig räkna ut BIM förens jag vet att jag haft äl.

• Mammiztill2
    icka76 skrev 2009-08-14 10:44:07 följande:
    jessika: Då har du glömt att jag blev gravid med tvillingar vid min första graviditet Hade även två mogna ägg denna gången.Behöver råd. Har antagligen fått ma nr.2 nu. Första graviditeten tog 5 kurer varav jag fick äl på 4, denna gången tog det 3 kurer. Så jag har ju tryckt i mig 8 kurer varav 2 graviditeter. Hade ni fortsatt med pergotime, det fungerar ju uppenbarligen eller hade ni velat gå vidare med annan behandling. Jag vet inte hur "skadligt" pergo är för kroppen i långa loppet. Min gyn på repro säger att de brukar rekommendera högst 12 kurer men jag vet inte om det är för de som inte blir gravida eller?? Vill ha lite kött på benen innan jag träffar läkaren på måndag för nytt VUL.
    Hej vännen!
    Jag tog 18 behandlingar
    vid min 3:e förlorade graviditet, sa läkaren till mig att:
    1)Pergon pressar fram kroppen att lämna ägg,och de kan reultera i att de blir sämre kvalité på äggen, och på så sätt orsaka att jag förlorade.
    2)kan ge sämre och tunnare slemhinna,,

När plussade du?! jag tryckte på ditt nick i denna tråd och har inte läst innan att du har plussat, vad får dig?! Läkaren att tro att de skulle vara ett MA?!
  • timmisen

Har svårt att sova ikväll och grunnar på denna negativa stämning om pergon. Funkar tydligen så olika på oss, men för mig funkade den bra förra gången. Hoppas förstås på en repris och ska med dagens dom försöka ge hösten en chans. Vad ska"vi pergisar" göra annars? (menar ingen illa, hoppas ni förstår det!). Funderar på att ringa upp min doktor, för jag har för mig att jag hade pcos inför förra "lyckade" pergo.graviditeten. Men samtidigt förstår jag att missfallsrisken ökar med åldern???

• Andersson74
    icka76 skrev 2009-08-14 22:23:01 följande:
    Andersson: För mig har de varierat varje cykel. Jag har vid de 7 kurer som fungerat haft äl mellan dag 15-23 jag har en lutealfas på 16-17 dagar så mina cykler har altså varierat mellan 31-40 dagar. Jag kan aldrig räkna ut BIM förens jag vet att jag haft äl.
    Tack för svaret.
    Det konstiga är att första kuren med pergo fick jag gå till läkaren som gjorde vu dag 13. Han konstaterade att jag hade fått två ägg som skulle ge ÄL dag 15. Min cykel den månaden blev 34 (den brukar vara 35). (Självklart (?) fick jag inget plus.)

Nu är jag på andra kuren pergo, körde med ÄL-stickor under den perioden som det stod i beskrivningen att man skulle göra om man hade en cykel på 35 dagar. Ingen av stickorna gav utslag. (Visst, om man kisade och vinklade stickan i ljuset så kunde man med mkt god vilja se aningens. Men så ska man inte behöva göra.) Men vi körde på ändå. Dag 35 tog jag ett gravtest och fick negativt. Nu är det dag 39 och mensen verkar inte vilja komma. Har hört nåt om att om man har en cykel på 40 dagar så har man med stor sannolikhet inte haft ägglossning. Men eftersom jag äter pergo så borde ju inte det vara realistiskt just nu. Eller?

Har läst nånstans om att man kan ha låga hormonhalter och att det är därför ÄL-stickor inte ger utslag fastän man har ägglossning. Men å andra sidan så testade läkaren mig på allt sånt där innan jag fick pergo och sa att allt såg normalt ut.

Usch... jag kanske bara är nervig. Vågar inte hoppas på att jag är gravid utan vill bara få min mens så jag kan få ringa fertilitetskliniken och be dom sätta mig på väntelistan för IVF (det var vad de sa när jag började med pergo. "kör över sommaren, funkar inte det så blir det IVF till hösten") För hoppas jag på att jag är gravid nu så blir jag så ledsen när jag väl inser att jag inte är det.
  • Anna65

Hej, är ny här inne. Har läst igenom hela tråden de senaste dagarna.
    Började med Pego för första gången för 4 dagar sedan, enkelkur.
    På tisdag ska jag på VUL, hoppas få positiva svar då.
    Hoppas så innerligt att alla här inne ska få en liten i sin famn snart, med eller utan pergo. Vi har ju olika erfarenheter av livet allihoppa.
    Kramisar.

♥ Mamma till Änglapojke 09 och två Döttrar 92 & 89 ♥♥
  • NoahLeah

Det blev ett plus!!!!
    Testade med RFSU-test imorse och det var ett svagt streck så vi åkte och inhandlade ett Clearblue digital och det tog mindre än en minut så stod det gravid, och det var ju inte ens morgonurinen!!!!!

• Anna65
    NoahLeah skrev 2009-08-16 16:06:54 följande:
    Det blev ett plus!!!! Testade med RFSU-test imorse och det var ett svagt streck så vi åkte och inhandlade ett Clearblue digital och det tog mindre än en minut så stod det gravid, och det var ju inte ens morgonurinen!!!!!
    Grattis till {#lang_emotions_plus}
    ♥ Mamma till Änglapojke 09 och två Döttrar 92 & 89 ♥♥
Svar på tråden Pergopinglorna del 18