• LuPeRo

Pergopinglorna del 18

Nu har vi nått del 18 av denna trevliga tråd

Denna tråd vänder sig till alla som äter Pergotime eller som har frågor om det.

Vi har även vår egna LIST TRÅD med alla plus som blivit här
    och där vi som kämpar just nu lägger upp vårt BIM.

Dessutom så har vi vår egna TEMP TRÅD där vi som tempar kan länka våra kurvor.

~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~

List tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m42917264.html

Temp tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m43096126.html

Statistik över Pergotime
    www.familjeliv.se/Forum-7-130/m37749906.html

Plus tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m43441842.html

När vi fått våra älskade barn träffas vi här;
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m42790391.html

PLÖTSLIGT HÄNDER DET!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 15:32
    NY TEMPTRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m45623908.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 17:11
    NY LIST-TRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-235/m46026242.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-25 16:11
    NY PLUS-TRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-237/m46668087.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-16 11:59
    NY TRÅD -> DEL 19

www.familjeliv.se/Forum-7-125/m47301399.html

• Svar på tråden Pergopinglorna del 18
  • timmisen

Jo, nektarin det är konstigt, men att du får göra prog.provet lutar ju åt att hon tror att du ägglossar. Värt och kanske kolla med äl-testen, hoppas det går bra!

Love is everything: jag kan inte så mycket om IVF men har dem åldersgräns, hade jag ingen aning om. Om det är Carl von Linné kliniken du menar så tror jag dem är bra, läst en del på nätet. Hoppas du får tur där (om du nu inte plussar denna gång).

Alltså, det enda jag egentligen är rädd för vad gäller pergotimen är att den kan minska äl-flytningarna, men det har jag inte märkt nå´t av när jag ätit den. Det är nu utan medicinen som det börjat strula. Vad jag förstått så bildar pergon mer FSH (har jag idag normalt värde på) som i sin tur stimulerar äggstockarna att "bilda östrogen" så att äggen mognar och lossnar. Och just höga östrogennivåer förknippas med fertilt sekret. Så vad kommer det ifrån att pergon kan minska äl-flytningarna??? Glad att jag har bra FSH-värde, jag behöver nog lite östrogen-hjälp (har ju tendens till pco och är 35 år, men doktorn sa senast att jag INTE är i klimakteriet). Holt från CVL-kliniken säger ju att pco-patienter kommer senare in i klimakteriet och därför är fertila längre. Tycker jag låter hoppfullt. Men ni som kan lite om pergon får gärna förklara lite. Kram på er alla!

• Nektarin

timmisen, nej jag har också funderat på detta med minskade äl-flytningar - även om jag visserligen aldrig haft några och ändå blivit gravid - kan de ha att göra med att även slemhinnan kan bli lite tunnare för vissa som öter pergo? Kanske helt enkelt är så att pergon har en lite "uttorkande" effekt på slemhinnor o likn?

Läste förresten i en annan tråd att stegringen på äl-tester ibland bara visar sig några timmar! Kan det stämma? Har man inte stegringen i två dygn ungefär? Annars betyder ju det att man kan missa allt om man testar en gång per dygn?
    Har köpt tester nu men ingen stegring än iaf.

• timmisen

Nektrarin, det är kanske olika på olika märken. Jag tror jag lärt mig en sak till av Holt på CVL-kliniken, att pco oftast ger "falska" LH-stegringar på testen. Jag har ju tidigare haft alla tecken på äl och fått LH-stegring, både när ätit pergo och utan. Men nu har det verkligen hakat upp sig, äter ju inte pergo (förutom provade en kur i juli). Funderar på att ringa doktorn och fråga varför blivit så "torr". Har ju bra FSH, är det pco´n som ställer till det så här? Ska väl inte behöva äta extra östrogen, doktorn inte sagt någonting om? Förvirrande.

• Love is everything

Nektarin: Hihi! Var det du? : P Hade jag nog aldrig kunnat gissa.... Tack! Känns skönt att få prata med människor som går igenom samma procedur som en själv. Det finns verkligen ingen annan som förstår!! Alla tar för givet att man kan bli gravid... Frustrerande är det rätta ordet!

timmisen: Det finns en åldersgräns inom landstinget att bli remitterad till det sjukhus där IVF görs. I mitt landsting är åldersgränsen 24, det är en kostnadsfråga. Så om jag och min sambo testar allt och det bara är IVF kvar så får vi inte göra det via landstinget, utan måste söka oss själva till en privat klinik och därmed också betala hela kalaset själva! Kul va??

LillanM: Jag har PCO-S, ingen egen ÄL, ingen mens, hormonrubbningar, akne, övervikt................. Har med hjälp av Pergotime haft ÄL varje dubbelkur jag tagit!

• Vårflickan84

hej hej.

läser att ni skriver om torra slemhinnor... jag tycker också jag blivit torr av pergo. minns att jag förrut var blöt oftare. haha, ja ni fattar...
    hade också bra värden på blodprov och alltid tjock slemhinna vil VUL. så vad kan det bero på?

• Nektarin

Love is Japp it was me!

Intressant detta, för de gånger pergo funkat för mig = gravid har jag varit fuktigare där nere från pergoätandet fram till plusset i princip. Förra ggn och denna gång är jag riktigt torr. Funderar på om jag ska ta dubbel dos nästa månad.

• LillanM

Love is everything: skulle blivit flyforbannad ocksa! Jag har ocksa tappat talamodet pa den offentliga varden (bor utomlands) och har sokt mig privat - jag orkar inte kampa, skrika, vanta och konstant behova traffa nya lakare och sjukskoterskor. Nu tror jag att jag hittat en varm och mjuk lakare med ratt medicinsk bakgrund och det kanns som en en del av tyngden har flyttats fran mina axlar till hans - sa jag haller med, det ar bara att blunda och racka fram kortet!

Nektarin: absolut och jag ar inte sa orolig for att bli fertiliteten egentligen, nar jag inte har en miljon forlossnings/missfallskomplikationer och cykel ar igang blir jag latt gravid. Det som gav mig en klump i halsen var att han sa att PCO-S leder till hogre missfallsrisk, inte vad man vill hora med min bakgrund.

• Nektarin

LillanM, nej precis, förstår verkligen det. Har faktiskt inte hört dessa rön om mf-rsik vid PCO-S tidigare. Tog du upp detta med ev behandling nästa gång du blir gravid med blodförtunnande o dylikt?

Har inte heller oroat mig nämnvärt för jag har blivit gravid hyfsat lätt men denna gång verkar det inte vara lika snabbt jobbat...

• LillanM

Nektarinen - ha, nu vet jag (*vinkar*)! Skriver mer efter lunch, mitt svar trillade bort.

Svar på tråden Pergopinglorna del 18