Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Saskia

Gud vs tomten

Tycker du att tomten är en alldeles utmärkt liknelse till Gud?

Iså fall på vilket sätt är de lika?

• Svar på tråden Gud vs tomten
  • R Franklin
    Saskia skrev 2009-07-14 22:15:44 följande:
    R Franklin skrev 2009-07-14 21:34:48 följande:
    Jag menar att den, det, han , hon...som svarar på böner brukar kallas Gud. Om man kallar det nånting annat så är det ju fortfarande "den som svarar på böner".
    Du vill alltså tillskriva tomten epitetet gud nu?

Jag omformulera frågan, hur vet du att den som "svarar" verkligen ärnågon/något överhuvudtaget och inte bara din egna inbillning, finns flera undersökningar där man kunnat visa väldigt tydligt att bönesvar inte fungerar. Och hur vet du att den som "svarar" är just den gud som beskrivs i din heliga bok (Vilket det än må vara)?
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-15 07:04:18 följande:

Du vill alltså tillskriva tomten epitetet gud nu? Jag omformulera frågan, hur vet du att den som "svarar" verkligen ärnågon/något överhuvudtaget och inte bara din egna inbillning, finns flera undersökningar där man kunnat visa väldigt tydligt att bönesvar inte fungerar. Och hur vet du att den som "svarar" är just den gud som beskrivs i din heliga bok (Vilket det än må vara)?
    Nej, det vill jag inte. Jag tror inte tomten svarar på böner. Möjligen skulle tomten kunna vara den som levererar det man ber om.

Om du ber och får svar så vet du väl att du fått svar? Varför skulle det vara inbillning? Och i så fall, vad spelar det för roll? Du har fått det du ville och ser att det fungerar.

Vem skulle det vara om inte Gud? Vad skulle du gissa? Din granne? Eller varför inte Thomas Ledin?
  • Guldrosen

Vid ett tillfälle när jag tittade på TV kom just det här upp med uppenbarelser, frälsnin. Jag uppfattade det som om man hade hittat ett litet ställe i hjärna som aktiverades när vissa personer säger sig har upplevt/upplever kontakt med gud eller någon annan religörsledare.

• R Franklin
    Guldrosen skrev 2009-07-15 11:05:50 följande:
    Vid ett tillfälle när jag tittade på TV kom just det här upp med uppenbarelser, frälsnin. Jag uppfattade det som om man hade hittat ett litet ställe i hjärna som aktiverades när vissa personer säger sig har upplevt/upplever kontakt med gud eller någon annan religörsledare.
    Ja man kan tom provocera fram dessa upplevelser i lab.
  • R Franklin
    Saskia skrev 2009-07-15 10:58:01 följande:
    Vi har alla en förförståelse ja. Vi skapar alla vår unika verklighet utifrån detta. Poäng?
    Att det inte är din (Eller någon annan) gud utan bara din egna förhoppning och vilja som får dig att tro det.
  • Guldrosen

R Franklin: Jag instämmer i dina inlägg. De får nog en del att tänka till och kanske rentav använda de sunda förnuftet.

• Saskia

R Franklin skrev 2009-07-15 11:26:34 följande:

Att det inte är din (Eller någon annan) gud utan bara din egna förhoppning och vilja som får dig att tro det.
    Om jag ber och får så är jag nöjd. Jag behöver inte hoppas eller vilja något egentligen.

Sen vem/vad det är som ser till att jag får detta är inte särskilt viktigt egentligen. Men min gissning är att det är något som är allvetande (eftersom den kan veta vad jag ber om och veta hur det ska gå till att jag får det), allsmäktig (eftersom den kan se till att jag får det) och allerstädesnärvarande (eftersom den kan höra allas böner samtidigt)

Om du gissar på någon annan så är det ok.
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-15 11:26:34 följande:

Det skulle vara intressant att höra din åsikt om vem det kan vara som svarar.
  • R Franklin
    Saskia skrev 2009-07-15 13:50:39 följande:
    Det skulle vara intressant att höra din åsikt om vem det kan vara som svarar.
    Vad sägs om förslaget: "Ditt undermedvetna"?
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-15 14:20:44 följande:

Vad sägs om förslaget: "Ditt undermedvetna"?
    Mycket bra förslag. Det tror jag också förutom det att jag även tänker mig en del av det undermedvetna som är gemensamt för alla människor och som finns överallt.
  • R Franklin
    Saskia skrev 2009-07-15 14:27:59 följande:
    Mycket bra förslag. Det tror jag också förutom det att jag även tänker mig en del av det undermedvetna som är gemensamt för alla människor och som finns överallt.
    Bra, har du några belägg för det?
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-15 14:36:16 följande:

Bra, har du några belägg för det?
    Det verkar mest rimligt tycker jag.
  • FreeForAll

Har inte läst hela tråden.

Troende människor är lyckligare än icke-troende. Men det är just troendet som gör en lycklig, att man har en "mening med livet".

Om man blindt tror på tomten och att syftet med livet är att vara snäll hela året osv. så tror jag att man är lika lycklig av att tro på tomten som på en gud.

• R Franklin

Äpplen och Päron skrev 2009-07-15 15:43:00 följande:

Troende människor är lyckligare än icke-troende.
    Källa på det?
  • FreeForAll

R Franklin skrev 2009-07-15 20:46:17 följande:

Äpplen och Päron skrev 2009-07-15 15:43:00 följande:
    Källa på det?
    t.ex. Illustrerad Vetenskap nr 9/2009
Svar på tråden Gud vs tomten