Gud vs tomten
Tycker du att tomten är en alldeles utmärkt liknelse till Gud?
Iså fall på vilket sätt är de lika?
Tycker du att tomten är en alldeles utmärkt liknelse till Gud?
Iså fall på vilket sätt är de lika?
Jag tror inte på tomten btw, var ett smart barn du vet och kom snabbt på att det var min farbror som klädde ut sig.
Och alla gånger man släpades med till kyrkan i lågstadiet gjorde mig bara anti-gud, skitsnack allt ihop.
Ser nu att du ställde 2 frågor, och att jag bara svarade på vad vde har gemensamt.
"Tycker du att tomten är en alldeles utmärkt liknelse till Gud?"
Huruvida tomten funkar som liknelse till gud beror på vad som diskuteras eller ska illustreras. Jag kan sådär spontant inte komma på en diskussion där en gud vs tomten jämförelse är relevant. Skulle i så fall vara under ämnet hur myter, religioner och sagor uppstår och utevklas.
För du har väl vid det här laget förstått att det inte var en tomten/gud jämförelse jag gjorde i "den andra tråden", även om du envetet försökte göra den tolkningen?
Nej, jag tycker den liknelsen suger och säger en hel del om personen som använder sig av den.
Brist på en hel del mao.
Nu kom jag på ett ämne där gud vs tomten kan vara relevant att jämföra:
"Varför firas jul?"
De har ju också det gemensamt att de båda asiprerar ju på att vara centralfigurer i högtiden, åtminstone om man med gud syftar på sonen i den kristna treenigheten (finns många gudsbegrepp som sagt).
Finns bara skillnader: Tomten är en skäggig vit man och Gud är en färgad kvinna.
(Sedan att jag varken tror på Tomten eller Gud är en annan sak.)
Än så länge har det inte begåtts massmord eller startats krig på grund av divergerande åsikter rörande tomtens ursprung och budskap och inte heller har icke-tomtetroende konverterats med svärd, torterats eller förslavats med hänvisning till att de saknar själar. Och vad jag vet har ingen musikstil anklagats för att dyrka antitomten. Möjligen har föräldrar hotat med utebliven tomte om barnen inte lyder men så vitt jag har förstått hamnar barnen i alla fall inte i helvetet om de är upprepat olydiga.
Egentligen var jag ute efter likheter isf skillnader men jag förstår att ni främst skriver om skillnader eftersom jag använde ordet "vs". Jag borde skrivit "och" kanske.