• Saskia

Gud vs tomten

Tycker du att tomten är en alldeles utmärkt liknelse till Gud?

Iså fall på vilket sätt är de lika?

• Svar på tråden Gud vs tomten
  • Rabelais

Dorian Ertymexx skrev 2009-06-23 09:14:09 följande:

Ahem... *pekar fint på sweatshops där barn får bygga leksaker till andra, västerländska barn*
    Hrm... *pekar på Tomtens verkstad på Nordpolen där nissarna jobbar året runt med att tillverka de leksaker som Tomten delar ut*
  • Dorian Ertymexx
    Rabelais skrev 2009-06-23 09:54:25 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-06-23 09:14:09 följande:
    Hrm... *pekar på Tomtens verkstad på Nordpolen där nissarna jobbar året runt med att tillverka de leksaker som Tomten delar ut*
    Jag säger inte emot, för all del. ;)
  • Konungabarn

Jesus finns fast Han inte syns, tomten syns fast han inte finns!

• R Franklin
    Konungabarn skrev 2009-07-06 14:37:40 följande:
    Jesus finns fast Han inte syns, tomten syns fast han inte finns!
    För att något skall finnas måste det verka, dvs man måste kunna detektera detta någots närvaro direkt eller indirekt (Ta radioaktivstrålning som exempel, det syns inte heller med det mänskliga ögat men är trots detta enkelt att detektera). Exakt hur gör man för att detektera Jesus?
  • MrsXanadu

Skulle aldrig falla mig in att jämföra Gud med tomten.

Sen undrar jag vem som sagt att Gud har skägg egentligen. Ingen vet ens om gud är en han eller hon. Gud bara är.

• Hedda89

Både Jesus och Tomten är människans egna dumma påhitt.
    Ingen av dom existerar.

• R Franklin
    MrsXanadu skrev 2009-07-06 21:30:00 följande:
    Skulle aldrig falla mig in att jämföra Gud med tomten.
    Därför att?
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-06 21:25:02 följande:

För att något skall finnas måste det verka, dvs man måste kunna detektera detta någots närvaro direkt eller indirekt (Ta radioaktivstrålning som exempel, det syns inte heller med det mänskliga ögat men är trots detta enkelt att detektera). Exakt hur gör man för att detektera Jesus?
    Svårt att säga exakt, alla har sin väg men prova tex att släppa taget, dansa, gå barfota i sanden, praktisera icke-dömande och Allt vad du vill att människorna ska göra mot dig, det ska du också göra mot dem, fler tips finns tex i nya testamentet.
  • R Franklin
    Saskia skrev 2009-07-06 23:54:51 följande:
    Svårt att säga exakt, alla har sin väg men prova tex att släppa taget, dansa, gå barfota i sanden, praktisera icke-dömande och Allt vad du vill att människorna ska göra mot dig, det ska du också göra mot dem, fler tips finns tex i nya testamentet.
    Och exakt hur skulle barfota gående i sanden bevisa Jesus existens?!
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-07 06:24:08 följande:

Och exakt hur skulle barfota gående i sanden bevisa Jesus existens?!
    Inte bevisa men detektera kanske. prova det !
Svar på tråden Gud vs tomten