• Saskia

Gud vs tomten

Tycker du att tomten är en alldeles utmärkt liknelse till Gud?

Iså fall på vilket sätt är de lika?

• Svar på tråden Gud vs tomten
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-09 06:20:56 följande:

Ja visst är det både roligt och lustigt att grundlöst tillskriva sådant till en sagofigur...
    ja
  • Konungabarn

R Franklin skrev 2009-07-08 19:49:08 följande:

Om man har mött tomten så kan man inte tvivla på att Han finns... Du hör hur dumt det låter va?
    Nej det är inte dumt :) det kan du ju inte veta förens du har provat eller hur?
  • R Franklin
    Konungabarn skrev 2009-07-10 13:04:07 följande:
    Nej det är inte dumt :) det kan du ju inte veta förens du har provat eller hur?
    Provat? Tror de allra flesta här är uppväxta med att träffa tomten varje julafton men trots detta tvivlar...
  • Konungabarn

R Franklin skrev 2009-07-10 13:22:52 följande:

Provat? Tror de allra flesta här är uppväxta med att träffa tomten varje julafton men trots detta tvivlar...
    Ja men det är ju för att han inte finns, bara Jesus kvar att prova, its life changing! Om du aldrig provat så kan du ju inte säga att det inte fungerar?
  • R Franklin
    Konungabarn skrev 2009-07-12 12:37:58 följande:
    Ja men det är ju för att han inte finns, bara Jesus kvar att prova, its life changing! Om du aldrig provat så kan du ju inte säga att det inte fungerar?
    Låt oss för ett ögonblick föreställa oss att jag faktiskt försöker prata med Jesus (Genom någon slags bön antar jag?), låt oss också anta att jag faktiskt får svar av någon. Hur vet jag då att det verkligen är Jesus och inte något annat som bara luras?
  • pungsmällen
    kanske tomten som luras! Om halva befolkningen inte tror på tomten så får han bli Gud istället, han behöver ju inte raka sig ialla fall.
  • lokisse
    R Franklin skrev 2009-07-12 16:37:20 följande:
    Låt oss för ett ögonblick föreställa oss att jag faktiskt försöker prata med Jesus (Genom någon slags bön antar jag?), låt oss också anta att jag faktiskt får svar av någon. Hur vet jag då att det verkligen är Jesus och inte något annat som bara luras?
    tex tomten
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-12 16:37:20 följande:

Det vet du därför att Gud är "den som svarar på bönen"
  • R Franklin
    Saskia skrev 2009-07-14 21:33:35 följande:
    Det vet du därför att Gud är "den som svarar på bönen"
    Förlåt men vilken av alla tusentals gudar menar du nu?
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-14 21:34:48 följande:

Förlåt men vilken av alla tusentals gudar menar du nu?
    Jag menar att den, det, han , hon...som svarar på böner brukar kallas Gud. Om man kallar det nånting annat så är det ju fortfarande "den som svarar på böner".
Svar på tråden Gud vs tomten