• Saskia

Gud vs tomten

Tycker du att tomten är en alldeles utmärkt liknelse till Gud?

Iså fall på vilket sätt är de lika?

• Svar på tråden Gud vs tomten
  • Guldrosen
    SkåneP skrev 2009-07-07 13:06:31 följande:
    Ok. Kan du förklara hur tro på, till exempel tomten, inte strider mot det sunda förnuftet?
    Jag hoppas att alla med sunt förnuft kan avgöra när tron på tomten eller dylikt går överstyr. Det jag menar är att om man vill tillbe eller prata med tomten, gud eller någon annan sagofigur för att klar livet lite lättare är väl det ok , istället för att hålla på med droger eller annan skit.
  • Konungabarn

R Franklin skrev 2009-07-06 21:25:02 följande:

För att något skall finnas måste det verka, dvs man måste kunna detektera detta någots närvaro direkt eller indirekt (Ta radioaktivstrålning som exempel, det syns inte heller med det mänskliga ögat men är trots detta enkelt att detektera). Exakt hur gör man för att detektera Jesus?
    Det vet du i ditt hjärta :)
    Om man har mött Jesus så kan man inte tvivla på att Han finns.. :)
  • R Franklin
    Konungabarn skrev 2009-07-08 18:33:59 följande:
    Om man har mött Jesus så kan man inte tvivla på att Han finns.. :)
    Om man har mött tomten så kan man inte tvivla på att Han finns...

Du hör hur dumt det låter va?
  • Saskia

Fast nu är vi några som inte tycker att tomten är en alldeles utmärkt liknelse till Gud eller Jesus.

Ni som hela tiden jämför dessa tu, kan ni inte tala om vilka likheterna är?

• R Franklin
    Saskia skrev 2009-07-08 19:55:36 följande:
    Fast nu är vi några som inte tycker att tomten är en alldeles utmärkt liknelse till Gud eller Jesus. Ni som hela tiden jämför dessa tu, kan ni inte tala om vilka likheterna är?
    Du har ju fortfarande inte lyckats peka på några skillnader. Din synnerliga luddiga och felaktiga förklaring att man skulle kunna bevisa Jesus existens genom att gå barfota i sanden bevisar på precis samma felaktiga sätt att tomten existerar... Så vad är egentligen skillnaden om den nu är så stor?
  • Saskia

Jag har inte uppfattat att jag fått frågan över skillnaderna. Men om du inte ser dem så kan jag säga att en skillnad är att Gud är ett mycket mer svårtdefinierat begrepp. Bland de vanligaste definitionerna brukar ändå allsmäktig, allvetande, allestädesnärvarande och god ingå, samt skapare av universum. Endast god stämmer in på tomten av dessa.

• R Franklin
    Saskia skrev 2009-07-08 20:50:46 följande:
    Endast god stämmer in på tomten av dessa.
    Alla vet väl att tomten är allvetande, hur skall han annars veta vilka barn som skall ha julklappar? Alla vet väl också att tomten måste vara allestädesnärvarande, hur skulle han annars hinna dela ut julklappa till alla världens barn? Skapare? Tja, inga bevis men "mycket" (Precis lika mycket som pekar på gud) pekar ju på att världen kommer ifrån tomteverkstaden.

Likheten som dyker upp i div diskussioner grundar sig förmodligen i att både gud och tomten för alla rationella vuxna borde te sig som absurda grundlösa och irrationella sagor, svårare än så är det inte.
  • Tomtemormor

Eftersom jag nu är gift med Tomten så vet jag i alla fall att han finns!

• Saskia

haha, vilken rolig definition på tomten som allvetande och allestädesnärvarande och skapare av världen. Ja, den får stå för dig.

• R Franklin
    Saskia skrev 2009-07-08 22:28:12 följande:
    haha, vilken rolig definition på tomten som allvetande och allestädesnärvarande och skapare av världen. Ja, den får stå för dig.
    Ja visst är det både roligt och lustigt att grundlöst tillskriva sådant till en sagofigur...
Svar på tråden Gud vs tomten