• Saskia

Gud vs tomten

Tycker du att tomten är en alldeles utmärkt liknelse till Gud?

Iså fall på vilket sätt är de lika?

• Svar på tråden Gud vs tomten
  • lokisse
    Rabelais skrev 2009-06-22 12:19:54 följande:
    Än så länge har det inte begåtts massmord eller startats krig på grund av divergerande åsikter rörande tomtens ursprung och budskap och inte heller har icke-tomtetroende konverterats med svärd, torterats eller förslavats med hänvisning till att de saknar själar. Och vad jag vet har ingen musikstil anklagats för att dyrka antitomten. Möjligen har föräldrar hotat med utebliven tomte om barnen inte lyder men så vitt jag har förstått hamnar barnen i alla fall inte i helvetet om de är upprepat olydiga.
    fast det finns en "antitomte" som barnen hotas med knekt ruperekt han kommer och ger barnen stryk med en stock om dom inte är snälla...
    man kanske borde stara en tomte sekt...
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • Rabelais
    lokisse skrev 2009-06-22 19:30:33 följande:
    fast det finns en "antitomte" som barnen hotas med knekt ruperekt han kommer och ger barnen stryk med en stock om dom inte är snälla... man kanske borde stara en tomte sekt...
    Det gör det inte alls. Kättare! Kättare! Brinn! Ångra dina hädiska uttalande och be Tomten om förlåtelse innan elden renar din syndiga själ.

...visst ja, det var ju *inte* religion.
  • lokisse
    Rabelais skrev 2009-06-22 20:29:56 följande:
    Det gör det inte alls. Kättare! Kättare! Brinn! Ångra dina hädiska uttalande och be Tomten om förlåtelse innan elden renar din syndiga själ....visst ja, det var ju *inte* religion.
    TOMTENS TID ÄR FÖRBI HÄR KOMMER KNEKT RUPERECHT!!!
    underkastadig innan det är försent slicka dammet fran hans stövlar och gny om gnade!!
  • Rabelais
    lokisse skrev 2009-06-22 20:52:56 följande:
    TOMTENS TID ÄR FÖRBI HÄR KOMMER KNEKT RUPERECHT!!! underkastadig innan det är försent slicka dammet fran hans stövlar och gny om gnade!!
    I den helige Tomtens namn lyser jag dig i bann, kättare! Du är numera laglös och därför kan och skall varje god Effellare fritt kommentera dina stavfel och inboxa dig limerickar varje torsdag i jämna veckor. Din avatar kommer att beslagtas och inkvisitionen kommer att skutta på dina sandaler.
  • lokisse
    Rabelais skrev 2009-06-23 07:16:26 följande:
    I den helige Tomtens namn lyser jag dig i bann, kättare! Du är numera laglös och därför kan och skall varje god Effellare fritt kommentera dina stavfel och inboxa dig limerickar varje torsdag i jämna veckor. Din avatar kommer att beslagtas och inkvisitionen kommer att skutta på dina sandaler.
    *ritar en up och ner vänd tomte luva* kneckten skyddar dom sina!
    *sätter eld pa en julgran* ta detta offer som ett tecken pa min underkastelse och lat mig fa kraften *slaktar en rödnäst ren* värka gernom mig ditt villiga värktyg. skydda din tjänare mot limrikarnas verkan (och mot julklapps rimm)
  • Dorian Ertymexx
    Saskia skrev 2009-06-21 11:37:32 följande:
    ah, båda har skägg tror du? Och man kan inte tror på dem som har skägg?
    Då kommer man få problem om ens chef skaffar skägg. ;D
  • lokisse
    SkåneP skrev 2009-06-23 09:07:03 följande:
    Grinchen är väl antitomten?
    nej kneckt ruperecht!!! nämn honom vid hans rätta namn och han kommer att visa sig i all sin makt och skönhet i nament fran alla olydiga barn
  • Dorian Ertymexx
    JKnas skrev 2009-06-21 11:40:02 följande:
    Nej jag gjorde bara ett litet instick och sa att bara att jag tror på tomten lika mycket som jag tror på gud... och att skägger är väl det enda som gör dem lika. Hänger du med?
    Det stämmer iofs inte. Det finns fler likheter: Båda anses omniscienta, kunna vara överallt på en gång och belöna godhet/snällhet.

Mer intressant är ju iofs likheten tomten/stålmannen... båda bor på nordpolen och kan flyga i superfart! ;D
  • Dorian Ertymexx
    Violiejolie skrev 2009-06-21 11:50:01 följande:
    Skillnaden är att man vet hur historien om tomten uppkommit, dvs santa claus (stavning?) som delade ut presenter till barn i tyskland och som vi sedan blandat ihop med de gamla svenska föreställningarna om gårdsvätten som tog hand om gårdens ve och väl och som man skulle belöna med gröt på julaftonskvällen.Däremot finns det inga "förklaringar" (skulle var de som upplevt mirakel då) till varför en del tror på Gud.
    Ehm, nej... Sankt Nikolaus levde i anatolien, dvs dagens turkiet på 300-talet. Och han straffade främst elaka barn. ;)
Svar på tråden Gud vs tomten