Säger du "negerboll"?
Ja jag kände att det vore på sin plats att få lite klarhet, svart på vitt, att det inte är okej på något som helst sätt att gå in på fiket och be om en "negerboll".
Kom igen nu, det här är år 2009, inte 1984... !
Ja jag kände att det vore på sin plats att få lite klarhet, svart på vitt, att det inte är okej på något som helst sätt att gå in på fiket och be om en "negerboll".
Kom igen nu, det här är år 2009, inte 1984... !
cc Kitty skrev 2009-07-13 08:22:24 följande:
[citat]
Lite OT bara, ordet neger är det vi svenskar som förstorat upp, inte "negrerna" själva. Jag hade för några år sedan två grannar en blekfet svensk man och en negress, han låg ute och solade en dag och hon frågade vad han gjorde...-jag solar så att jag ska bli lika brun som dig, svarade han.....varpå negressen svarade...- Det kan du aldrig bli, jag är neger, det är inte du!! Så vem anser att ordet neger är rasistiskt?? Är negress också rasistiskt?? Ska man behöva säga kvinna av afrikanskt ursprung då?
[/cita
Jag har kompisar och har haft förhållande med färgade,och jag har kunnat säga neger,om man pratar om det.
Det är helt upp till vem det är som säger det och vem som hör det.
Vad man lägger i begreppet också.
Självklart säger jag inte det! Hur man som vuxen kan föra ett sådant ord vidare är för mig oförklarligt?
Nope jag tycker det låter respektlöst. Tror och hoppas att de som säger "negerboll" är omedvetna om ordets uppkomst och bakgrund. Är uppvuxen med att det heter chokladboll. Mina föräldrar jobbat mycket idieelt i afrikanska länder och jag är så väl medveten om vilken skada ordet gör. Därför säger jag chokladboll.
säger 'chokladboll' men kunde inte bry mig mindre om vad andra säger.
men herregud vem fan bryr sig? Inte afrikanerna jag känner iallafall, de säger glatt negerboll och skrattar åt vårat svenska "chokladboll"
Citat från en afrikansk man: "Men titta här *håller upp bollen mot ansiktet* vi har samma färg, jag är en neger alltså är det en negerboll, jag är inte choklad!"
Negerboll och känner jag den som står i kassan brukar jag beställa en "negerboll och en caffeblatte" hehe
Nej, det skulle jag aldrig göra.