• Mamma 2b

Säger du "negerboll"?

Ja jag kände att det vore på sin plats att få lite klarhet, svart på vitt, att det inte är okej på något som helst sätt att gå in på fiket och be om en "negerboll".

Kom igen nu, det här är år 2009, inte 1984... !

♥ Bebisförsök nr enmiljonåttionio ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du "negerboll"?
  • moonweb

Vi kallar det kokosbollar.

Förr, när jag var liten fanns det i princip inga invandrare i trakten, så det fanns liksom ingen orsak till att fundera om ordet negerboll kunde kränka eller såra någon, så därför kallades bollarna just negerbollar.

Men år 2001 flyttade det in en familj från Kenya i byn, och då ändrades namnet till kokosbollar på lokala bageriet, och i skolan lärde man ut åt eleverna att det heter kokosbollar nuförtiden.

• Trynträ
    moonweb skrev 2009-07-13 09:19:10 följande:
    Vi kallar det kokosbollar. Förr, när jag var liten fanns det i princip inga invandrare i trakten, så det fanns liksom ingen orsak till att fundera om ordet negerboll kunde kränka eller såra någon, så därför kallades bollarna just negerbollar. Men år 2001 flyttade det in en familj från Kenya i byn, och då ändrades namnet till kokosbollar på lokala bageriet, och i skolan lärde man ut åt eleverna att det heter kokosbollar nuförtiden.
    Man kan ju ha pärlsocker på istället för kokos. Vad kallar du det då?
  • Perlan08

Jag säger chokladbollar.

Är verkligen chokladbollar och kokosbollar samma sak? För mig är chokladbollar de med havregryn och cacao medans kokosbollar har vitt fluff i sig och så är de doppade i choklad...

• mammaflickan
    Queen70 skrev 2009-07-13 09:13:24 följande:
    Man kanske skulle döpa om det till Negrobollar som en liten komromiss, eftersom Negro tillskillnad från Neger är värderingsfritt och helt enkelt betyder svart.
    Haha ja det va ju en kreativ tanke, men den funkar nog tyvärr inte heller, eftersom det inte stämmer att negro är neutralt. Fanns som en kategori på bibblan förut, under musik (negro gospel) o blev borttagen efter att en kvinna blivit kränkt o anmälde det som diskriminering eller vad det var.
    Svartbulle kanske. Eller brunbulle, ännu hellre, eftersom de inte ens är svarta, kanske vore nåt.
  • Trollet Ludenben

Jasså, denna diskusion har väckts till liv igen?? Det har diskuterats detta så länge jag vart medlem på fl, sen 2005.
    Tröttnar ni aldrig??

• mammaflickan
    moonweb skrev 2009-07-13 09:19:10 följande:
    Vi kallar det kokosbollar. Förr, när jag var liten fanns det i princip inga invandrare i trakten, så det fanns liksom ingen orsak till att fundera om ordet negerboll kunde kränka eller såra någon, så därför kallades bollarna just negerbollar. Men år 2001 flyttade det in en familj från Kenya i byn, och då ändrades namnet till kokosbollar på lokala bageriet, och i skolan lärde man ut åt eleverna att det heter kokosbollar nuförtiden.
    men vi har pärlsocker på våra
  • Trynträ
    Perlan08 skrev 2009-07-13 09:23:03 följande:
    Jag säger chokladbollar.Är verkligen chokladbollar och kokosbollar samma sak? För mig är chokladbollar de med havregryn och cacao medans kokosbollar har vitt fluff i sig och så är de doppade i choklad...
    Nä det är inte samma sak.
Svar på tråden Säger du "negerboll"?