Säger du "negerboll"?
Ja jag kände att det vore på sin plats att få lite klarhet, svart på vitt, att det inte är okej på något som helst sätt att gå in på fiket och be om en "negerboll".
Kom igen nu, det här är år 2009, inte 1984... !
Ja jag kände att det vore på sin plats att få lite klarhet, svart på vitt, att det inte är okej på något som helst sätt att gå in på fiket och be om en "negerboll".
Kom igen nu, det här är år 2009, inte 1984... !
Tycker att det är märkligt att man känner sig "tvungen" att kalla det "negerboll" eller att man använder argument som att "men jag har jääämt sagt så och jag skiter i vad andra tycker". Så länge det finns folk som kan bli sårade eller kränkta kan jag inte förstå varför man känner sig manad att säga det. Är det svårare att säga cocosboll eller vad är problemet liksom?
För övrigt undrar jag och då jag och min sambo diskuterat just detta ganska nyligen om ni som säger "negerboll" även kallar ogifta kvinnor som praktiserar sex för "horor" eller deras barn för vidriga bastarder som med all sannolikhet kommer brinna i helvetet? Om jag känner till historien rätt så var det INTE ok att som ogift praktisera sex. Ordet "hora" har vi tack och lov slutat kalla de många kvinnor i Sverige idag som lever i samboförhållanden (även om det fortfarande används som skällsord riktar det sig inte direkt till ogifta kvinnor)
Ordet "neger" är laddat med mycket negativt vilket jag knappast behöver informera om (hoppas jag) annars kan ni kolla upp ordet i en Svensk ordbok från 1900 talets början.
Klart jag inte säger negerboll, det heter chokladbollar när jag och barnen gör sådana för att smaska i oss(o. köper med för den delen).
nej jag säger chokladboll,men egentligen betyder neger svart så det betyder inget fult egentligen men med tiden har det blivit ett namn på mörkhyade och jag akolar ihop mörkhyade med neger om jag hör ordet och då vill jag inte säga negerboll för det kan såra någon.
Man kanske skulle döpa om det till Negrobollar som en liten komromiss, eftersom Negro tillskillnad från Neger är värderingsfritt och helt enkelt betyder svart.
N eger betyder inte svart....däremot härstammar det från ordet Negro som betyder svart.
Ordet neger har aldrig varit något negativt för mig. För mig har det varit en mörkhyad människa. Jag har alltid tyckt att det varit värre när folk kallar någon för svart.
MEN, som någon annan skrev så spelar inte mina egna tolkningar någon större roll. OM någon tar illa vid av ordet neger så använder jag det inte.
Neger är inte = nigger. Punkt slut
African american som de använder i USA är den värsta djävla förolämpningen någonsin.