• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • Mackenzie Grace

Cord blood da med andra ord inte for oss

Jag ar sa trott, 8 pa en lordagkvall, woho. Men sa fort jag gar och lagger mig i sangen sa kan jag inte somna. Jag slappnar av, satter pa en trakig film i hopp om att jag ska somna, men inte. Vrider och vander pa mig. Onska mig lycka till ikvall

• Nena70

Hoppas att kvällen blev lyckad trots det tråkiga fotbollsreslutatet, hewa

Hoppas du kan sova ordentligt, MG.

Dags att spamma lite, tror jag (är det bara jag som inte har något bättre för mej...). Barnen sover och maken är på jobbet (igen... det är SÅ kul när han har jour). Är för lat för att göra något vettigt men för pigg för att gå och lägga mej (plus att det vore trevligt att få träffa min man ett LITET tag).

Förresten ska min snälla svärmor komma och sova över här natten mot Halloween. Så då ska jag och min man festa loss i flera timmar på kvällen . Hon och min svärfar vill väldigt gärna att Noah kommer och sover över hos dem också någon gång - jag har sagt att han får göra det när han är gammal nog att själv säga att han vill det (helst på engelska...). De bor drygt 1 timmes bilväg härifrån, så det känns lite långt att släppa iväg honom själv - ibland vaknar han på nätterna, och då vet jag inte vad han skulle tycka om att vara hos farmor och farfar. Nåväl, det skulle säkert gå bra hur som helst, men jag har aldrig haft Noah någon annanstans över en natt.

• Nos

MG, jag precis som Hewa (?) rekomenderar varmt ljudböcker. Lyssnade på Lars GW Perssons "Faller fritt som i en dröm" läst av Tomas Bolme från januari 08 - december08. Jag kan för mitt liv inte återge ett kapitel i den boken. Tomas har en fantastiskt tråkig röst (enligt mig och maken) så man orkar inte lyssna utan somnar bums!

Hewa, du som nyss flyttade hem, Hur precis ska man vara på innehållsförteckningen på lådorna? Tex en låda böcker, antal, författare, titel osv? 3 par trosor, 2 udda strumpor osv... 1 överbliven tops... nu är det jag som spammar. Hoppas det gick bra trots förlusten!

Nena, va duktigt! Jag har hatat löpning hela mitt liv med tagit mig själv i kragen och präntat ut ett träningsprogram för en halvmara på 20 veckor. Efter två veckor går det enligt planerna. Hade varit skönt om det hade synts lite på vågen bara!

• hewa

Nena - ang att sova över tycker jag som du. Albin sov iofs hos mormor & morfar enstaka gånger redan som ganska liten (tror han var 9-10 mån första gången) men då var det för att vi föräldrar verkligen behövde avlastning. Sen var han väl runt 2½ - 3 år när han första gången själv sa att han ville sova där. En gång har det hänt att de fått åka hem med honom, men då bor de bara ½ bort så det är ju inte jättelångt.

Maken antyder väl lite att hans föräldrar gärna skulle ta dem med upp till stugan men det är 4-5 timmars resväg och de har aldrig sovit där utan oss så än så länge är det blankt nej. Jag kan tänka mig att maken och jag unnar oss en hotellnatt i närheten av stugan för att testa hur det går. Då är vi ju nära om det skulle krisa. Och då är Albin och Ida dels två, dels ganska mycket äldre än Noah!

Nos - vi hade en flyttfirma som packade allt så de kollade ju också vad de packade. Tex fick inte mitt nagellackborttagningsmedel följa med, antar att det ansågs brandfarligt

Lådorna var inte särskilt exakt märkta, mer typen toys, clothes, china, misc. laundry room osv. För försäkringen upprättade vi en lista och där tog vi upp väldigt detaljerat sådant vi vet är dyrt eller svårt att ersätta (tex finare vinglas som inte ens görs längre). Kläder skrev vi detaljerat tex skidställen (också för att det nog är det dyraste i klädväg vi äger) men vanliga vardagskläder höftade vi en totalsumma för. Samma med leksakerna, hela set (tex Brio-tåggrejerna) tog vi upp separat men alla miljoner småleksaker blev bara toys för en approx. summa. Listan blev ändå 3-4 sidor lång men så flyttade vi ju ett helt bohag för 4 pers också.

• Mealla

Nos,

nar vi flyttade fran London sa gjorde vi sa att vi raknade bocker, cd's, dvd's osv och skrev tex 50 dvd for $20 st, och fick en totalsumma for det. Vi fick radet att skriva ersattningsvarde for sakerna istallet for hur mycket de kostat. Men vi flyttade mobler och allt.

• Mackenzie Grace
    Nos skrev 2009-10-11 05:24:44 följande:
    MG, jag precis som Hewa (?) rekomenderar varmt ljudböcker. Lyssnade på Lars GW Perssons "Faller fritt som i en dröm" läst av Tomas Bolme från januari 08 - december08. Jag kan för mitt liv inte återge ett kapitel i den boken. Tomas har en fantastiskt tråkig röst (enligt mig och maken) så man orkar inte lyssna utan somnar bums!Hewa, du som nyss flyttade hem, Hur precis ska man vara på innehållsförteckningen på lådorna? Tex en låda böcker, antal, författare, titel osv? 3 par trosor, 2 udda strumpor osv... 1 överbliven tops... nu är det jag som spammar. Hoppas det gick bra trots förlusten!Nena, va duktigt! Jag har hatat löpning hela mitt liv med tagit mig själv i kragen och präntat ut ett träningsprogram för en halvmara på 20 veckor. Efter två veckor går det enligt planerna. Hade varit skönt om det hade synts lite på vågen bara!
    Vi sov hos några vänner när Ike slog ned och dom hade en maskin som gjorde vågljud. Gud vad vi sov som stockar hela bunten så jag tror nog att jag ska leta reda på en sådan och förhoppningsvis sova lika gott som då. Och då kan hela familjen njuta av det också
  • Mackenzie Grace

Så vi ska börja i veckan med potty training, Mackenzie har visat stort intresse när man själv går och kissar, hur kan hon inte med antalet gånger jag måste kissa om dagen. Iallafall så har jag försökt läsa på internet om tips osv. Men jag har ju er också, experterna Hur gjorde ni när ni tränade era små?

• hewa

Instämmer, så gjorde vi också och det blir lite smålustigt när vi köpt saker i Sverige som vi vet kostar x kronor att köpa nytt men i USA skulle en liknande ersättningsvara bli mycket billigare. Märktes väldigt väl på bilen kan jag säga

Mealla skrev 2009-10-11 14:51:41 följande:
    Nos, nar vi flyttade fran London sa gjorde vi sa att vi raknade bocker, cd's, dvd's osv och skrev tex 50 dvd for $20 st, och fick en totalsumma for det. Vi fick radet att skriva ersattningsvarde for sakerna istallet for hur mycket de kostat. Men vi flyttade mobler och allt.
  • Nos

Hewa och Mealla, tack för era svar! Har fått några prisförslag på flytten men inget bokat än. Har ff ingen aning om hur många lådpr det kommer att bli. Vi ska ju försöka sälja alla möbler men om vi inte får sålt soffan så får den komma med hem. Resten skänker vi nog bort. Vi velar om bilen för dollarn är så låg nu. Men det lutar åt att den ska säljas här. Vi behöver en kombi inte en sedan hemma. Två lådor är packade än så länge sen väntar jag på fler lådor ifrån en kompis som ska flytta till Wien om 3 veckor. Mycket att tänka på är det iaf samtidigt som mitt hjärta verkligen vill hem nu :D Först ska en kompis komma hit i 10 dagar och jag ska passa på att göra en massa saker som jag inte gjort än samt en MASSA shoping ;D

Btw, någon som bott på hotel i canada vid niagara fallen som kan tipsa lite? Vi ska dit nästa helg och jag ska banne mig unna oss ett room with a view!!!

• julmusten

MG, vi vantade ut Ella vad det gallde pottraningen. Eller vi hade en potta, men inte forran hon visade att hon ville ga sa lat vi henne. Forst hade hon en period runt forra julen da hon gick mycket och ofta, men sen sa struntade hon i det och hade blojor tills i april-maj nan gang. Da sa sa jag bara pa skoj att om du kissar pa pottan sa far du en chokladbit! Hon klamde ut droppar hela dagen, sa da var det ju ratt sa uppenbart att hon visste vad som forsegick. Sen dess sa tror jag inte vi har anvant blojor. I nagra veckor sa hade jag med mig blojor i vaskan i fall hon hade lite for mycket olyckor, och hon hade bloja pa sig nar hon sov och sant, men det behovdes inte sa lange.

Hon har absolut fortfarande olyckor, (speciellt da hon har roligt, ar lite sjuk, eller trott), men det tanker vi nastan inte pa. Det ar fenomenalt skont att inte behova byta bajsblojor, det ar ju typ som att byta vuxenbajs nar de kommit upp i aldern lite. Uack!!

Jag har fortstatt att det inte ar riktigt lika smidigt med pojkar, sa vi far se hur det blir med Finn. Men har vi lyckats en gang sa skall vi val lyckas tva ganger hoppas man!!