• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • Sweden

Mealla - Det ar lite sa jag forsoker tanka ocksa, sa mycket skada kan det ju inte orsaka att lata dem skrika? Jag var riktigt radd nar jag gick in till dem pa morgonen efter forsta skriknatten, trodde de skulle vara ledsna och arga pa mig men de bara skrattade som vanligt sa det kandes bra.

Jag skulle aldrig kunna ha stora pasar med godis i skapet forresten, jag ska vanta sa lange som mojligt med att kopa halloweengodiset for annars kommer det inte finnas nat kvar till nagra trick-or-treaters . Det lar val inte salja slut pa Costco eller Target?

• evaoregon
    julmusten skrev 2009-10-12 17:18:55 följande:
    Forresten, hur skall ni ransonera ut barnens halloweengodis?? Alltsa det som de far? Ella har blivit en liten godisknarkare och vi maste verkligen reglera hennes intag pa nagot vanster, for snackar hon for mycket sa ater hon inte riktig mat, plus att jag inte vet om jag tycker att man skall ha fri tillgang till godis. Jag vet darimot heller inte om jag tycker iden om lordagsgodis ar sa himla bra. Det gor ju att godis far en valdigt speciell status som jag tycker ar onodig. Godis ar godis, det ar nagot gott som man kan fa ibland da och da liksom. Men hur fixar man det nar man har en hink full hemma?? Da blir det ju lite mer an da och da!
    Mina barn brukar få äta ett visst antal bitar just på själva halloweendagen. Typ välj ut fem bitar. Sonen äter bara några stycken ändå och sedan har han fått nog medan dottern kan äta hur många som helst så den regeln är mest för henne.

Resten av godiset ställer vi undan och så får de äta några bitar då och då ifrån det. Vi har inte lördagsgodis.
  • evaoregon

Jag har lite egen erfarenhet för jag bröt själv nyckelbenet då jag var 9 år gammal och föll av en pulka (ett annat barn som också åkte på samma pulka föll ovanpå mig). Jag minns att det gjorde ont när jag skulle sova och att det var svårt att klä på sig.

Sonen får använda skjortor som man knäpper framtill för tröjor är för jobbigt att dra över huvudet. Han är i skolan idag för det är inte så illa att han inte kan gå dit. Tyvärr är det höger sida så det blir lite svårt för honom att skriva. Jag vet inte riktigt hur de löser det i skolan, men han kan ju i alla fall vara med på lektionerna. Tyvärr får han inte vara med på gymnastiken förrän han är lite bättre och det råkar vara hans favoritämne.

Han har fått smärtstillande medicin på recept som han tar på kvällen så att han ska kunna sova. Jag lägger en kudde under den skadade sidan så att han inte vänder på sig i sömnen. Han får vanlig receptfri medicin under dagen för smärtorna. Armen har han i en mitella så att det ska göra mindre ont. Nästa vecka ska vi till läkaren så att de kan se hur han mår och ta bort den där grejen som håller ihop såret.

• LAMadde
    pelagonia skrev 2009-10-12 21:41:20 följande:
    Hej Vet någon hur det är att betsälla från Amazon.uk ?
    Jag har beställt fr amazon.com och har aldrig haft några problem med varken betalning lr leverans.
  • rasajj
    julmusten skrev 2009-10-12 17:18:55 följande:
    Forresten, hur skall ni ransonera ut barnens halloweengodis?? Alltsa det som de far? Ella har blivit en liten godisknarkare och vi maste verkligen reglera hennes intag pa nagot vanster, for snackar hon for mycket sa ater hon inte riktig mat, plus att jag inte vet om jag tycker att man skall ha fri tillgang till godis.Jag vet darimot heller inte om jag tycker iden om lordagsgodis ar sa himla bra. Det gor ju att godis far en valdigt speciell status som jag tycker ar onodig. Godis ar godis, det ar nagot gott som man kan fa ibland da och da liksom. Men hur fixar man det nar man har en hink full hemma?? Da blir det ju lite mer an da och da!
    Forra aret sa la jag undan barnens godis och sa fick de en bit som beloning eller som efterratt efter middagen tills en dag nar mina tvillingar hittade gomstallet och tillsammans med Amanda gjorde de slut pa allt innan jag ens visste om att de hittat det.. Sa..

Iallafall sa haller jag med dig om att lordagsgodisiden inte funkar.. For mig som var uppfostrad av tva tandlakare sa fick jag aldrig godis, vilket ledde till att jag smog till mig godis och da at som en gris for att fa i mig sa mycket jag kunde medan jag kunde. Det vill jag undvika for mina egna barn. Sa godiset finns, men har ingen sarskilld status i varat hem.

Min pappa sarskillt anser att jag totalt gor uppror mot det han larde mig,. men det far han sta ut med..

Vad galler godiset, sa kommer ju barnen inte att ha koll pa hur mycket godis som finns kvar om man gommer byttan, sa det ar ju ok att gomma det ett tag, och sedan slanga/donera resten om ni far for mycket. Det kommer ju mer vid jul sedan och sedan kommer pasken innan man vet ordet av..
    Access to a waiting line is not access to health care.
  • julmusten

Ja min man sa att vi slanger allt godis som ar ackligt med en gang, och sa far hon ata pa Halloween, och de andra dagarna blir det som en liten efterratt eller nat sant. Hon maste ha atit tillrackligt med vanlig mat for att fa godis over huvud taget typ. Det lat ratt sa bra, sen far vi se om det gar over huvud taget. Jag har en kansla av att jag kommer ata upp mest av hennes godis, men jag kan ju hoppas pa att jag har lart mig att kontrollera sant tills dess, eller nat!

• Trycksvärta

Tack för input om att sluta med napp. Det gick faktiskt jättebra och på mindre än en vecka. Nu frågar han inte ens efter napparna och protesterna fasades ut ganska så snabbt. Nu är det bara snuttefilt i sängen - sköönt!

Vi ger lördagsgodis och Halloweengodiset blir portionerat i typ fem bitar varje lördag framöver. Det brukar räcka till Valentine's eller längre.

Nu har vi fått sista räkningen för Markus födelse, hoppas jag i alla fall. Slutnotan blev på 3400 dollar för ett snitt och 1v. på NICU, då var det in network och 20% är vår del att betala för räkningen. Bara snittet var över 7000 från början! För de andra barnen betalade vi mellan 1100 (IL) och 1300 (MA, IA) för vag. förl., minns ni vad det kostade för er? Jag hade igångsättningar och kostade på mig epidural.

evaoregon: Usch, en olycka händer så lätt! Hoppas han får vara smärtfri medan det läker.

hjärtesjälen: Hur går det med din mans utbildning? Går det bra att resa fram och tillbaka varje dag?

Nu vill min treåring spela tjuv och polis-spelet med med. Från åtta år...wish me luck...får nog modifiera spelet lite.

• Trycksvärta

med med... med mig skulle det ju va'