• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • evaoregon
    rasajj skrev 2009-10-13 00:54:29 följande:
    Forra aret sa la jag undan barnens godis och sa fick de en bit som beloning eller som efterratt efter middagen tills en dag nar mina tvillingar hittade gomstallet och tillsammans med Amanda gjorde de slut pa allt innan jag ens visste om att de hittat det.. Sa.. Iallafall sa haller jag med dig om att lordagsgodisiden inte funkar.. For mig som var uppfostrad av tva tandlakare sa fick jag aldrig godis, vilket ledde till att jag smog till mig godis och da at som en gris for att fa i mig sa mycket jag kunde medan jag kunde. Det vill jag undvika for mina egna barn. Sa godiset finns, men har ingen sarskilld status i varat hem. Min pappa sarskillt anser att jag totalt gor uppror mot det han larde mig,. men det far han sta ut med.. Vad galler godiset, sa kommer ju barnen inte att ha koll pa hur mycket godis som finns kvar om man gommer byttan, sa det ar ju ok att gomma det ett tag, och sedan slanga/donera resten om ni far for mycket. Det kommer ju mer vid jul sedan och sedan kommer pasken innan man vet ordet av..
    Jag tror också lagom är bäst. När jag jobbade på förskola så fanns det en liten pojke där vars föräldrar var väldigt strikta med sötsaker överhuvudtaget och så fort det serverades något som var lite sött där (t ex juice eller cupcakes när något barn fyllde år) så var han det enda barnet som drack mer än ett glas juice eller åt up allt av sin cupcakes. Så lite sött i lagom mängder ibland tror jag är det bästa.
  • evaoregon
    julmusten skrev 2009-10-13 01:54:48 följande:
    Ja min man sa att vi slanger allt godis som ar ackligt med en gang, och sa far hon ata pa Halloween, och de andra dagarna blir det som en liten efterratt eller nat sant. Hon maste ha atit tillrackligt med vanlig mat for att fa godis over huvud taget typ. Det lat ratt sa bra, sen far vi se om det gar over huvud taget. Jag har en kansla av att jag kommer ata upp mest av hennes godis, men jag kan ju hoppas pa att jag har lart mig att kontrollera sant tills dess, eller nat!
    Några bitar brukar allt slinka ner... Även min man brukar leta och se om de fått något av hans favoritgodis.
  • Wagram

Jag har anvant amazon.fr och amazon.ca och ingendera tycker jag har fungerat lika bra som amazon.com. Det tar jattelang tid innan man far det man har bestallt och sortimentet har varit daligt. Min misstanke ar att amazon i andra lander an USA inte har samma resurser som amazon i USA, men det kan ju ocksa vara sa att jag har haft otur.

• evaoregon
    Trycksvärta skrev 2009-10-13 17:25:14 följande:
    Tack för input om att sluta med napp. Det gick faktiskt jättebra och på mindre än en vecka. Nu frågar han inte ens efter napparna och protesterna fasades ut ganska så snabbt. Nu är det bara snuttefilt i sängen - sköönt! Vi ger lördagsgodis och Halloweengodiset blir portionerat i typ fem bitar varje lördag framöver. Det brukar räcka till Valentine's eller längre. Nu har vi fått sista räkningen för Markus födelse, hoppas jag i alla fall. Slutnotan blev på 3400 dollar för ett snitt och 1v. på NICU, då var det in network och 20% är vår del att betala för räkningen. Bara snittet var över 7000 från början! För de andra barnen betalade vi mellan 1100 (IL) och 1300 (MA, IA) för vag. förl., minns ni vad det kostade för er? Jag hade igångsättningar och kostade på mig epidural. evaoregon: Usch, en olycka händer så lätt! Hoppas han får vara smärtfri medan det läker. hjärtesjälen: Hur går det med din mans utbildning? Går det bra att resa fram och tillbaka varje dag? Nu vill min treåring spela tjuv och polis-spelet med med. Från åtta år...wish me luck...får nog modifiera spelet lite.
    Jag har nog förträngt vad det kostade, men vår del var några hundra dollar båda gångerna.

Han får smärtstillande, men ont gör det ändå. Idag såg jag i alla fall att han använde högerhanden när han räknade i skolan så jag hoppas att han fortsätter med det.
  • Wagram
    evaoregon skrev 2009-10-13 17:56:19 följande:
    Jag har nog förträngt vad det kostade, men vår del var några hundra dollar båda gångerna. Han får smärtstillande, men ont gör det ändå. Idag såg jag i alla fall att han använde högerhanden när han räknade i skolan så jag hoppas att han fortsätter med det.
    Stackars lillkillen! Hoppas det onda gar over snart!
  • RQL
    Wagram skrev 2009-10-10 02:57:42 följande:
    Jag ar ganska saker pa att du kommer att fa mer klader i present an sa. Folk har AAAALSKAR att kopa babyklader (speciellt till flickor, tydligen. Jag vet inte hur manga sma klanningar i storlek nyfodd jag fick till Lilja). Det ar ganska vanligt att man far andras anvanda klader ocksa, och jag gillar faktiskt det for de ar sa mjuka eftersom de tvattats sa manga ganger.
    Jag har valt att inte ta reda på kön, så det blir nog inga klänningar innan bebisen tittar fram.

Jag har ju all min familj och släkt i Sverige och Spanien, så jag räknar inte med att få så mycket i present i USA. Kanske när/om vi åker och hälsar på. Men jag bryr mig inte så mycket om hur mycket vi får i present eller inet. Det är mest att det blir så mycket pengar när allt ska inhandlas nästan samtidigt. Så jag försöker få ett hum om hur mycket som verkligen behövs. Vill inte lägga ner pengar på onödiga prylar och plagg.
    Min guddotters mamma (i Sverige) ska skicka lite babykläder från sina 2 barn med en annan kompis som komemr nu i slutet av månaden. Jag har absolut inga problem med att ärva baarnkläder. Tvärtom så tycker jag att det är superbra! Det är väl bra att kläder kommer till användning för andra när en egen har växt ur dem!
  • Wagram
    RQL skrev 2009-10-13 18:53:59 följande:
    Wagram skrev 2009-10-10 02:57:42 följande: Jag har valt att inte ta reda på kön, så det blir nog inga klänningar innan bebisen tittar fram. Jag har ju all min familj och släkt i Sverige och Spanien, så jag räknar inte med att få så mycket i present i USA. Kanske när/om vi åker och hälsar på. Men jag bryr mig inte så mycket om hur mycket vi får i present eller inet. Det är mest att det blir så mycket pengar när allt ska inhandlas nästan samtidigt. Så jag försöker få ett hum om hur mycket som verkligen behövs. Vill inte lägga ner pengar på onödiga prylar och plagg. Min guddotters mamma (i Sverige) ska skicka lite babykläder från sina 2 barn med en annan kompis som komemr nu i slutet av månaden. Jag har absolut inga problem med att ärva baarnkläder. Tvärtom så tycker jag att det är superbra! Det är väl bra att kläder kommer till användning för andra när en egen har växt ur dem!
    Vi hade inte heller tagit reda pa konet, men sa fort hon var ute dranktes vi i klanningar fran alla mojliga hall. Jag behovde knappt kopa nagot de forsta manaderna, vi fick i princip allt. Sedan tar det tyvarr slut, for att kopa i storre storlekar och ge bort ar tydligen inte lika kul...
  • RQL
    Tack för input om att sluta med napp. Det gick faktiskt jättebra och på mindre än en vecka. Nu frågar han inte ens efter napparna och protesterna fasades ut ganska så snabbt. Nu är det bara snuttefilt i sängen - sköönt! Vi ger lördagsgodis och Halloweengodiset blir portionerat i typ fem bitar varje lördag framöver. Det brukar räcka till Valentine's eller längre. Nu har vi fått sista räkningen för Markus födelse, hoppas jag i alla fall. Slutnotan blev på 3400 dollar för ett snitt och 1v. på NICU, då var det in network och 20% är vår del att betala för räkningen. Bara snittet var över 7000 från början! För de andra barnen betalade vi mellan 1100 (IL) och 1300 (MA, IA) för vag. förl., minns ni vad det kostade för er? Jag hade igångsättningar och kostade på mig epidural. evaoregon: Usch, en olycka händer så lätt! Hoppas han får vara smärtfri medan det läker. hjärtesjälen: Hur går det med din mans utbildning? Går det bra att resa fram och tillbaka varje dag? Nu vill min treåring spela tjuv och polis-spelet med med. Från åtta år...wish me luck...får nog modifiera spelet lite.
    Det är så sjukt dyrt med förlossning i USA! usch!
  • RQL
    Wagram skrev 2009-10-13 18:59:48 följande:
    Vi hade inte heller tagit reda pa konet, men sa fort hon var ute dranktes vi i klanningar fran alla mojliga hall. Jag behovde knappt kopa nagot de forsta manaderna, vi fick i princip allt. Sedan tar det tyvarr slut, for att kopa i storre storlekar och ge bort ar tydligen inte lika kul...
    Vad bra att ni fick så mycket! Men tråkigt att det upphörde sen

Det kanske är så att folk inte vill köpa något inna de vet om det blir pojke eller flicka...?
    Hur som helst, en liten garderob av babykläder måste jag ju införskaffa innan, måste ju har lite ombyten i alla fall. Sen får jag väl ta det lite allt eftersom behov finns, I guess.

Jag letar även barnvagn till ett rimligt pris. Har ni tips på både vagn och butik (NYC) så tar jag tacksamt emot dem!
  • JaAz1980
    Tack för input om att sluta med napp. Det gick faktiskt jättebra och på mindre än en vecka. Nu frågar han inte ens efter napparna och protesterna fasades ut ganska så snabbt. Nu är det bara snuttefilt i sängen - sköönt!Vi ger lördagsgodis och Halloweengodiset blir portionerat i typ fem bitar varje lördag framöver. Det brukar räcka till Valentine's eller längre. Nu har vi fått sista räkningen för Markus födelse, hoppas jag i alla fall. Slutnotan blev på 3400 dollar för ett snitt och 1v. på NICU, då var det in network och 20% är vår del att betala för räkningen. Bara snittet var över 7000 från början! För de andra barnen betalade vi mellan 1100 (IL) och 1300 (MA, IA) för vag. förl., minns ni vad det kostade för er? Jag hade igångsättningar och kostade på mig epidural. evaoregon: Usch, en olycka händer så lätt! Hoppas han får vara smärtfri medan det läker.hjärtesjälen: Hur går det med din mans utbildning? Går det bra att resa fram och tillbaka varje dag?Nu vill min treåring spela tjuv och polis-spelet med med. Från åtta år...wish me luck...får nog modifiera spelet lite.
    Jag ar nu i vecka 34 sa snart ar det dags Fick i forra veckan reda pa att det kostar $500/dag som vi ar pa sjukhuset. Da raknas dagen man kommer dit men inte dagfen man aker hem! Trodde faktiskt inte att det kslle vara sa dyrt.. Men man far ju hoppas att allt gar bra och man kan foda vaginalt sa man kan komma hem fort! Huvudsaken ar att allt gar bra!!!

Vi hade var babyshower i helgen forasten = Crazy! Fick sa mycket klader och grejer sa vi hade nog kunnat fa ett par tre stycken ungar och ande haft tillrackligt med grejer!! Var lilla har alltsa redan 10 par skor och da ar hon inte fodd an!!! Ha, ha! Sa amerikanskt men valdigt "billigt" for oss!