• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • Trycksvärta
    JaAz1980 skrev 2009-10-13 19:14:07 följande:
    Jag ar nu i vecka 34 sa snart ar det dags Fick i forra veckan reda pa att det kostar $500/dag som vi ar pa sjukhuset. Da raknas dagen man kommer dit men inte dagfen man aker hem! Trodde faktiskt inte att det kslle vara sa dyrt.. Men man far ju hoppas att allt gar bra och man kan foda vaginalt sa man kan komma hem fort! Huvudsaken ar att allt gar bra!!! Vi hade var babyshower i helgen forasten = Crazy! Fick sa mycket klader och grejer sa vi hade nog kunnat fa ett par tre stycken ungar och ande haft tillrackligt med grejer!! Var lilla har alltsa redan 10 par skor och da ar hon inte fodd an!!! Ha, ha! Sa amerikanskt men valdigt "billigt" for oss!
    Haha, ja just skor använder spädbarn sååå mycket! NOT! Men de är ju så söta, så man kan väl inte låta bli att köpa dem...
  • Mealla

Vi betalade ingenting nar Ingrid foddes, sa det beror ju som sagt vilken forsakring och plan man har. Men jag tror inte att det ar en jatteskillnad kostnadsmassigt att foda barn i USA vs Sverige, bara det att har ser man kostnaderna via sin forsakring, och har star man mer direkt for kostnaden vs indirekt i Sverige via skatten. Jag tror dock, lite fordomsfullt kanske, att man ar stingsligare med just epidural i Sverige pga kostnaden. Lustgas ar billigare att ge, darfor anvands det mer.

RQL, pa Manhattan har du en Buy Buy Baby pa 7th ave och 25th street (nagonstans dar) och de har jattestort utbud.

• Trycksvärta
    RQL skrev 2009-10-13 19:09:30 följande:
    Vad bra att ni fick så mycket! Men tråkigt att det upphörde sen Det kanske är så att folk inte vill köpa något inna de vet om det blir pojke eller flicka...? Hur som helst, en liten garderob av babykläder måste jag ju införskaffa innan, måste ju har lite ombyten i alla fall. Sen får jag väl ta det lite allt eftersom behov finns, I guess. Jag letar även barnvagn till ett rimligt pris. Har ni tips på både vagn och butik (NYC) så tar jag tacksamt emot dem!
    Jag tycker Heddas tips om babykläder på eBay lät väldigt bra. Jag köpte en huge lot av mammakläder så och klarade mig hela graviditeten och hade massvis att välja mellan, för 70 dollar. Visserligen begagnat men i mycket gott skick, har använt dem under fyra graviditeter och det mesta ser fortfarande helt OK ut. Får nog ha garage sale till våren! Annars kan man också om man tycker second hand är OK, bege sig till såna butiker. Jag har hittat en hel del på Once upon a child där jag har hittat obetydligt använda kläder från baby GAP, Old Navy, Gymboree etc. Babykläder slits ju inte nämnvärt, det är väl fläckar från mjölkersättning och längre fram i smakportionernas ålder som de kan se sjaskiga ut runt halslinningen. Måste nog köpa en hel del "nytt" i 6-9 mån. strl för Markus. Har man tillgång till tvättmaskin och tvättar ofta så klarar man sig ju med färre kläder överhuvudtaget. Tycker dessa listor vad man behöver är lite väl tilltagna.
  • RQL

Mealla - jag har varit på BuyBuyBaby och blev lite besviken på butikssortimentet av vagnar. Det fanns så mycket mer online och jag hade hoppats kunna 'provköra' flera...men de hade bara 2 av 10 modeller jag var intresserad av. Men annars var det ju en enorm butik med allt möjligt och lite till i babyväg.

Swedishmamma - jag kan tänka mig att handla '2nd hand'. Min sambo dock har lite svårt med det. Inte att ärva från folk vi känner, men att handla använda bebiskläder från "främlingar" har han väldigt svårt för. (men jag behöver ju inte berätta var jag har köpt kläderna...sneaky me )

• Trycksvärta
    Mealla skrev 2009-10-13 19:40:21 följande:
    Vi betalade ingenting nar Ingrid foddes, sa det beror ju som sagt vilken forsakring och plan man har. Men jag tror inte att det ar en jatteskillnad kostnadsmassigt att foda barn i USA vs Sverige, bara det att har ser man kostnaderna via sin forsakring, och har star man mer direkt for kostnaden vs indirekt i Sverige via skatten. Jag tror dock, lite fordomsfullt kanske, att man ar stingsligare med just epidural i Sverige pga kostnaden. Lustgas ar billigare att ge, darfor anvands det mer. RQL, pa Manhattan har du en Buy Buy Baby pa 7th ave och 25th street (nagonstans dar) och de har jattestort utbud.
    Nja, det vet jag inte generellt. För länge sen i tråden lämnade någon en länk till vad ett kejsarsnitt och en vaginal förl. kostade i Sverige. Tror att det okomplicerade snittet gick på 38000 SEK vilket inte motsvarar vad jag kan se på min amerikanska räkning precis.
  • Sweden

Vi betalade inte heller nagonting for min forlossning, hade en san bra forsakring genom mitt jobb (jag betalade $110/manad och mitt jobb stod for resten). Jag fick till och med pengar for min forlossning och sjukhustid eftersom jag hade Aflac tillaggsforsakring, damp ner en check pa $1600 efter nagra veckor, inte helt fel

RQL - Jag har kopt var vagn och bilstolar pa albeebaby.com, de har alla vagnar och man kan oftast fa utgaende modeller eller forra arets modell for bra pris (kopte var vagn for halva priset av en ny eftersom det var en 07-modell). Tror de har en affar som heter Albee Baby Carriage som ligger i NY, har inte varit dar sjalv dock.

• Trycksvärta
    Sweden skrev 2009-10-13 20:04:15 följande:
    Vi betalade inte heller nagonting for min forlossning, hade en san bra forsakring genom mitt jobb (jag betalade $110/manad och mitt jobb stod for resten). Jag fick till och med pengar for min forlossning och sjukhustid eftersom jag hade Aflac tillaggsforsakring, damp ner en check pa $1600 efter nagra veckor, inte helt fel
    WOW! Inte illa!
  • RQL
    Sweden skrev 2009-10-13 20:04:15 följande:
    Vi betalade inte heller nagonting for min forlossning, hade en san bra forsakring genom mitt jobb (jag betalade $110/manad och mitt jobb stod for resten). Jag fick till och med pengar for min forlossning och sjukhustid eftersom jag hade Aflac tillaggsforsakring, damp ner en check pa $1600 efter nagra veckor, inte helt fel RQL - Jag har kopt var vagn och bilstolar pa albeebaby.com, de har alla vagnar och man kan oftast fa utgaende modeller eller forra arets modell for bra pris (kopte var vagn for halva priset av en ny eftersom det var en 07-modell). Tror de har en affar som heter Albee Baby Carriage som ligger i NY, har inte varit dar sjalv dock.
    Vi var på Albee Baby förra torsdagen! De hade faktikst flera av vagnarna jag har tittat på online. De hade nästan mer än BuyBuyBaby tyckte jag, alltså vad gäller barnvagnar. Tyvärr tyckte jag att de flesta vagnar var för tunga för T-bana & buss. UppaBaby gillade jag, men den är för dyr för oss. Så vi fortsätter leta....

har fått tips om Little Folks i Chelseaområdet, ska kolla upp den butiken.
  • Wagram

Amerikansk sjukvard ar ju kand for att vara bland den dyraste i varlden. Dels beror det pa att de ofta har det allra senaste i medicinsk teknologi (inklusive i fall dar det kanske egentligen hade rackt med nagot lite mindre "fancy") dels skjuter kostnaderna i hojden eftersom de maste betala lakarna tillrackligt for att de skall kunna betala sina astronomiska forsakringspremier ifall de skulle bli stamda for malpractice. Jag tror att jag namnt har tidigare att i snitt ar det narkoslakarna som tjanar mest i USA (vilket kanske ar lite forvanande) just for att deras forsakringspremier ar relativt laga. Det ar val lattare att gora allvarliga fel nar man opererar an nar man tar rontgenbilder, kan jag tanka mig...

• evaoregon
    Mealla skrev 2009-10-13 19:40:21 följande:
    Vi betalade ingenting nar Ingrid foddes, sa det beror ju som sagt vilken forsakring och plan man har. Men jag tror inte att det ar en jatteskillnad kostnadsmassigt att foda barn i USA vs Sverige, bara det att har ser man kostnaderna via sin forsakring, och har star man mer direkt for kostnaden vs indirekt i Sverige via skatten. Jag tror dock, lite fordomsfullt kanske, att man ar stingsligare med just epidural i Sverige pga kostnaden. Lustgas ar billigare att ge, darfor anvands det mer. RQL, pa Manhattan har du en Buy Buy Baby pa 7th ave och 25th street (nagonstans dar) och de har jattestort utbud.
    Vad hade ni då för försäkring? Jag tror att det är väldigt ovanligt att man inte själv behöver stå för en del av kostnaderna här.