• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • julmusten

charly, det finns nagot som heter Tass metoden och the Baby Whisperer som ar lite snallare varianter an att bara lata dem grata. Tha Baby Whisperer, eler Pick Up Put Down var val egentligen det enda som Ella svarade lite, lite pa, men de flesta metoder bet inte pa henne. Vi testade att lata henne grata, men hon slutade ju fasiken i mig inte grata. Och jag lovar dig att man sover mer med en vild babis i sin egna sang en en hysteriskt gratandes i deras sang!!

Annars sa ar val det absolut viktigaste att NI verkligen har bestamt er, och sa far ni vara beredda pa att det finns en chans att ni maste gora om hela grejen sa fort de har varit sjuka, fatt tander, eller vad som helst. Sist men inte minst sa ar det faktiskt sa att alla barn inte ar sadar cookie cutter bra pa att sova. De allra, allra flesta sover relativt bra, och av de som inte gor det sa sover de knasigt nar nagot pagar och sen sa gar de att vanja av med det beteendet pa nagra kvallar. Ella var ju absolut inte en av de barnen, och Finn kan nog vara lite samma skrot och korn. Han har ju ont pga reflux sa jag vet inte om han skulle sovit battre om han inte hade haft ont, sover gor han i varje fall inte. Jag vet inte om Viggo har ont eller nat sant, vad tror ni??

I alla fall, sa kommer ni nog upptacka ratt sa fort vad som funkar och vad som inte funkar. Nar man kor sovtraning overlag sa kommer man om mojligt sova annu mindre de forsta natterna, sa jag tror det ar bast att borja nar alla ar lediga sa den som inte fatt sova pa natten far sova pa dagen. Och sa ar det bara att ge sig fan pa att det ar du som bestammer.

• Nos

Eva, va läskigt. Hoppas det läker fort.

Charly, fy vad jobbigt. Vet inte var ferbers är med jag håller med om att han behöver lära sig sova. och frågan är ju hur liksom... De gånger Klara haft problem (som efter resor) och jag ff ammade så gick min man upp och tog upp henne. Satte sig i soffan med en filt och gosade tills hon somnade igen. 2 nätter brukade det ta innan hon slutade vakna. Hon hade ju dock andra sovvanor än V innan jetlagen så jag förstår om det inte skulle funka. Vi har inte erbjudit mat alls på nätterna när hon vaknat. Förutom 1 vecka efter resa så klart. Min kompis har en son som sovit som V och hon var nära ett sammanbrott. Att inte få sova är verkligen tortyr. Hon ammade hela nätterna och dagarna och lille J var ALDRIG nöjd. Sen slutade hon cold turkey och mannen gick ta honom om han vaknade. Det tog en vecka och nu sover han 23-07 och är en mycket gladare unge.
    Det gäller att vara 100 gånger mer envis än sitt barn, men hur lätt är det när man är så trött att man gör allt för 5 minuters sömn?!

Själv var jag så dum att jag missade att det skulle bli askallt natten som var. Kl 5 väckte en iskall liten flicka mig. Eftersom jag inte orkade klä på mig och gå ner i källaren och hämta heatern så tog jag in henne till vår säng, satte i gång värmefilten och bäddade ner oss. Hon sov fint men inte jag. Samsova är INTE mig grej. Så nu sitter jag här helt groggy och kan bara konstatera att jag hade suttit på psyket om jag inte fått sova. Eloge till dig Charly!

• Bea87

Här har jag en liten kille som har lärt sig gå! Han började gå smått runt 10 1/2 månad och nu när han är 11 månader så går han överrallt. Jag ville verkligen att han skulle lära sig gå innan bebisen kommer i december så nu känner jag mig lugn.

Hela förra veckan så höll jag på att potträna Nicci. Jag vill verkligen att hon ska vara pottränad när bebisen kommer så vi inte behöver köpa blöjor till 3 barn. Hon är jätte duktig. Hon visade intresse för pottan flera veckor innan vi började. Hon har haft mycket mindre olyckor än vad jag trodde hon skulle ha. Jag måste fortfarande påminna henne hela tiden för hon glömmer bort om hon leker och så. Vi ger henne en liten choklad bit varje gång hon går på pottan och för henne så funkar det verkligen. Vi får se hur det går den här veckan. Förra veckan var en lång vecka för jag åkte direkt ingenstans utan bara fokuserade på henne här hemma.

Charly: Lionel vaknar fortfarande 1 eller 2 gånger varje natt. Han somnar om direkt efter man ger han 3 oz of formula men det är ändå jobbigt. Nicci sov hela nätter vid samma ålder så jag hoppas han lär sig snart. Du verkar ha det mycket värre så jag borde inter klaga. Hoppas det löser sig.

Hoppas allt är bra med alla.

• julmusten

Nos, man kanner av barn som inte sover mer nar de sover som de skall!! Har man aldrig fatt sova sa blir det pa nagot konstigt vanster ratt sa normalt, (och far man sova tre timmar pa raken kanner man sig utvilad typ!!).

Jag holl ju pa att tanka att vi tar mannens semester, (som han har just nu), till att sluta nattamma och gora nagot at Finns somn, men det ar for mycket som pagar i hans liv just nu sa det kandes inte riktigt ratt. Hans tander ar pa gang, han ar forkyld och sa haller han pa och vill krypa. Han ar jatte, jattefrustrerad over att inte kunna krypa, sa vi far vanta ett tag. Grejen med Finn ar ju att jag vet att det blir battre i och med att Ella ar "normal" nu. Och jag kanner att det var nastan mer min besatthet av ickesomnen som var jobbigare med Ella an att inte fa sova. For sova fick jag ju faktiskt, hon sov ju pa dagarna sa jag kunde sova med henne da, och min man lat mig vila nar jag behovde etc. Jag kanner lite sa att om 30 ar, nar de ar long gone, och kanske till och med har egen familj, da kommer jag inte sitta och tanka, "attans, jag skulle ha ferberized mina barn nar de var babisar". Jag har redan glomt lite hur det var med Ella och det var ju tre arsen, om 30 sa kommer nog hela den har tiden vara som bortblast. Sa varfor kampa pa nar det ordnar sig tillslut??? Fast, om Finn har tre natter till som han hade forra veckan nar han var som forkyldast sa kommer jag ju helt klart andra pa det tanket!! Att vakna var 20:e minut ar ingen hit. Just nu ar det i alla fall bara en gang i timman.

Vi skall ivag och plocka applen idag ar det tankt. Om vi kommer ivag that is. Bada pojkarna i familjen sover sa gott just nu. Men sen nar alla ar pakladda, och hela och rena DA aker vi ivag.

• julmusten

Ah sa spannande Bea!! Rakna med att Nicci kanske gar tillbaka lite och far lite mer olyckor nar babisen kommer, men det blir sakert bra snabbt igen. Bakslag har man ju alltid liksom.

Forresten, hur skall ni ransonera ut barnens halloweengodis?? Alltsa det som de far? Ella har blivit en liten godisknarkare och vi maste verkligen reglera hennes intag pa nagot vanster, for snackar hon for mycket sa ater hon inte riktig mat, plus att jag inte vet om jag tycker att man skall ha fri tillgang till godis.

Jag vet darimot heller inte om jag tycker iden om lordagsgodis ar sa himla bra. Det gor ju att godis far en valdigt speciell status som jag tycker ar onodig. Godis ar godis, det ar nagot gott som man kan fa ibland da och da liksom. Men hur fixar man det nar man har en hink full hemma?? Da blir det ju lite mer an da och da!

• Tuplan

Julmusten: Min kompis som har barn kör så att de får äta hur mycket ni vill första helgen och sedan tar hon med resten till jobbet dvs sedan är det slut. Nu är ju hennes barn lite större än Ella men hon resonerar så att ha hinken med godis hemma är inte bra för barnen eller för föräldrarna:)

Jag har hört om en tandläkare här i Seattle som köper godiset av barnen för x-dollar per lbs så de inte skall äta det och förstöra sina tänder. Kanske föräldern kan byta godiset emot nån ny dvd film eller nåt annat barnet skulle gilla och sedan KASTA bort godiset (inte äta upp det själv:)

Det var mina two cents!

• Nos

Musten: Visst är det så. Jag är otroligt sömnberoende så många passade på att påpeka det när jag var gravid att den tiden var förbi. Nu är de väldigt noga med att påpeka att NÄSTA barn kan inte möjligtvis sova lika bra som Klara. Nähä... den som lever får se.
    Vi kommer sitta där om 10-12 år och fundera över olika metoder för att få våra tonåringar att sova mindre ;D

Jag är nog väldigt färgad av min barndom vad gäller godis och barn. Fick lördagsgodis först när jag var 7 år. Min man hade det likadant. Själv är jag skitsvag för sött men det är inte han. Popcorn är hans favvogodis, men marabou gillar han. Ska nog svänga förbi ikea och köpa det till honom. Han har haft det tufft på jobbet med mycket och göra och är skiträdd att han ska bli scopad på artiklen han jobbat med.

• Sweden

eva - Stackars sonen, hoppas det laker fort. Jag brot nyckelbenet nar jag var runt 3 ar men har inget minne av det.

charly - Jag har ju ocksa en kille som har haft vaaaldigt svart att komma till ro och vi har kort skrik-metoder i nagra omgangar. Tror jag har skrivit det forut men nar mina killar var runt 8 manader vaknade de varje timme och jag gick helt in i vaggen kandes det som. Var pediatrician sa att jag sag ut som doden och sa at mig att lata dem skrika och sa desperat var jag sa jag lat dem gora det, gick in till dem en gang. Vagar knappt skriva har hur lang tid det tog innan Caden tystnade... De sov i alla fall ok i nagra manader efter det sen har det gatt upp och ner. Har faktiskt inte gatt in till Caden nar han vaknat de senaste natterna och han har vaknat farre och farre ganger varje natt. Jag vet inte vad mer man kan gora nar man provat allt annat?

• Sweden

Bea - Vad kul att sonen kan ga! Jag hade ocksa en som knallade runt vid 10 manader, de ar ju bara for sota nar de ar sa sma och gar

• Mealla

Sweden,

man maste gora det som funkar tycker jag, och for vissa barn funkar somnmetoder bra. Jag vet att manga har pa FL ar helt anti sana metoder, men allvarligt, hur mycket kommer en 8 manaders baby komma ihag av att han/hon fick ligga och skrika nagra kvallar i rad...

Jag har gjort nagot dumt idag, jag har kopt 3 jattepasar med blandat godis pa Costco, (min rationalisering var att jag inte ville att det skulle saljas slut ) nu ligger det har i skapet och branner....Barnen vet inte om att det finns, men jag har ju varldens samsta karaktar....