• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • hewa

Torr dagtid var absolut lika smidigt med Albin som med Ida. Albin faktiskt något tidigare än Ida, båda blev dagtorra sommaren innan de fyllde 3 men Albin fyller ju senare på hösten. Däremot blev ju Ida torr på natten i nästan samma veva, för Albin tog det ytterligare två år! Så på så vis var det väl mindre smidigt men samtidigt är det ju inte samma sak att ta på en blöja till natten som att ha ett blöjbarn.

julmusten skrev 2009-10-11 19:13:03 följande:
    Jag har fortstatt att det inte ar riktigt lika smidigt med pojkar, sa vi far se hur det blir med Finn. Men har vi lyckats en gang sa skall vi val lyckas tva ganger hoppas man!!
  • julmusten

hewa, ja, nattbloja skulle jag inte bry mig sa mycket om. Jag ser det mer som en bonus att Ella ar torr pa natten nu.

Vi fick lite barnvakt igar sa vi har kunnat ta sovmorgon har! Detvar saaaaaa skont, och valdigt behovligt nar veckan har varit sapas snorig och osovig som den var.

• Sweden

Jag mutade lilltjejen jag var au pair at for att fa henne blojfri. Nu var hon narmare 3 ar och mer an redo sa det tog bara nagra dagar och en pase med godis sen var hon torr Svarmor har berattat att min man var blojfri nar han var 18 manader vilket later valdigt tidigt, helst for pojkar. Min Oliver har inga problem att ga pa pottan nar man ber honom men jag har inte klurat ut hur jag ska fa honom att saga till nar han behover ga, han sager ju inte sa manga ord an. Han har en manad tills han ar 18 man sa vi far val se om han kan sla pappa

• evaoregon

Igår spenderade vi nästan fyra timmar på akuten med vår åttaåring. När vi var ute och promenerade med vår labrador så tappade hunden sin boll och rusade genast efter den. Tyvärr så höll sonen i hundens koppel och for i marken. Först såg det inte så farligt ut, men jag fick en chock när han reste sig upp och det kom blod ur huvudet.

Läkaren häftade ihop såret i huvudet med något som såg ut som en häftapparat. Som tur var så var det i alla fall i håret den här gången så det kommer inte att synas om det blir ärr. Han röntgades och nyckelbenet var brutet, men det kommer att läka av sig själv inom några veckor. Tyvärr så gör det nu ont när han ska lägga sig och även när han ska klä på sig. Stackarn... Han blev sydd i vid ögonbrynet förra våren, flera stygn invändigt och sex stygn utvändigt, efter en olycka på skolgården.

• evaoregon
    hewa skrev 2009-10-11 20:26:36 följande:
    Torr dagtid var absolut lika smidigt med Albin som med Ida. Albin faktiskt något tidigare än Ida, båda blev dagtorra sommaren innan de fyllde 3 men Albin fyller ju senare på hösten. Däremot blev ju Ida torr på natten i nästan samma veva, för Albin tog det ytterligare två år! Så på så vis var det väl mindre smidigt men samtidigt är det ju inte samma sak att ta på en blöja till natten som att ha ett blöjbarn.
    Nästan samma här.

Mina två blev också torra precis innan de fyllde 3 år, dock blev sonen också torr på natten i samma veva medan dottern blev nattorr redan då hon var 2 år. Så hon hade alltså blöja på dagen, men inte på natten ganska länge vilket väl är lite ovanligt.

Jag använde mig av ett system med klistermärken där de fick ett klistermärke för varje lyckat toalettbesök och sedan när de hade ett visst antal så fick det välja ut en leksak i affären (för ett vettigt pris).
  • hewa

Sweden - vi har inte kört med något belöningssystem eller så för att få våra barn torra. Däremot har vi utnyttjat att de båda två varit nyfikna på pottan/toan. Vi har helt enkelt med jämna mellanrum sagt "nu är det dags att gå och kissa". Successivt har förmågan att bli medveten om när det är på gång och att kunna hålla sig vuxit fram utan större åthävor. Det funkade jättebra på dagis för Albin (de har toa-rutiner, innan de går ut, när de kommer in, innan vila, efter vila osv) så vi gjorde likadant med Ida hemma.

Klart det händer olyckor i början (för att de blir kissnödiga innan man själv tror de behöver eller för att man som förälder glömmer) men poängen är att man ska försöka ligga steget före.

Med båda har det sen gått från att de säger till i samma sekund kisset kommer, till sekunden innan till att ha allt större marginal.

• southernbelle

Eva, usch stackars liten!!

JAg ar sa himla trott pa att mitt barn inte sover...Jag har ju klagat over detta i 10 manader. Sa har ser vara natter vanligtvis ut

7-8 pm gar och lagger sig
    10 vaknar av att nappen ramlar ut
    11.30 vaknar och vill upp (vi tar han till varan sang
    1,00 am vaknar och vill ata (som vi forsoker sluta med)
    3.00 vaknar och ater, vrider och vander pa sig till kl
    5.00 vaknar helt och grater och vill ata
    6.30 jag ger upp och vi gar upp.

9.00 am vill sova igen sover 1 timme om jag har riktigt tur sover han 2 timmar
    2.30pm sover en halvtimme.

Sa hans basta tid ar mellan 8-3.00 da vaknar han oftast bara tre ganger men somnar ivarjefall om, men jag somnar tyvarr inte om. Efter tre sa hamnar han inte i en bra somn utan ar valdigt unsettled.

Han ar oftast glad fast han har valdigt kort humor och har pasar under ogona. Har last bade healthy sleeping habits och no cry solution och testat det mesta vad som star i dem. Han sover inte bra med oss men inte utan oss heller. Vi har testat att ha honom i varat rum och i eget rum. Nu har han eget rum da sover han varre an varst. Det enda som vi inte har testat ar ferbers sa det skall vi borja med idag. Det kanns sa dar men ingen av oss har hemma orkar langre. Varfor kan han bara inte gilla att samsova och sova med oss lugnt och fint??

Vem har bra tips med ferbers? Antar att vi kommer modifiera lite och stanna i rummet men inte ta upp honom. Alla tips ar valkomna!!

• Mealla

Sa jobbigt det verkar Charly,

kryper han/ staller sig upp an? Bada mina gick runt 11 man, och var valdigt stokiga i somnen nagon manad innan de kunde krypa och ga ordentligt. De tranade i somnen verkade det som och fick inte ro. Det brukade bli battre nar de fick sova i vagnen i vart rum. Da var de fastspanda och kunde inte rora sig sa mycket sa efter nagra minuters gnall over att vara i vagnen sa fick de faktiskt ro och kunde somna ok. Jag lag i sangen och korde vagnen lite fram och tillbaka och de brukade somna pa 10 min och sen var det for det mesta lugnt.

Annars kanske han haller pa att fa kindtander? Min son led mycket av det men det blev battre med orajel, sana dar tops, och han kunde sova ok nar tanderna kinkade.

Evaoregon, hoppas din kille kryar pa sig, stackarn,

• southernbelle
    Mealla skrev 2009-10-12 15:21:53 följande:
    Sa jobbigt det verkar Charly, kryper han/ staller sig upp an? Bada mina gick runt 11 man, och var valdigt stokiga i somnen nagon manad innan de kunde krypa och ga ordentligt. De tranade i somnen verkade det som och fick inte ro. Det brukade bli battre nar de fick sova i vagnen i vart rum. Da var de fastspanda och kunde inte rora sig sa mycket sa efter nagra minuters gnall over att vara i vagnen sa fick de faktiskt ro och kunde somna ok. Jag lag i sangen och korde vagnen lite fram och tillbaka och de brukade somna pa 10 min och sen var det for det mesta lugnt. Annars kanske han haller pa att fa kindtander? Min son led mycket av det men det blev battre med orajel, sana dar tops, och han kunde sova ok nar tanderna kinkade. Evaoregon, hoppas din kille kryar pa sig, stackarn,
    Han star och kryper. Han har ju varit sa har i 10 manader sa jag har en teori av att han har svart att komma till ro. Sa fort han vaknar satter han sig upp och kastar nappen och borjar fara runt fast att han ar supertrott. Det ar som att hon tror att allt ar en lek eller nat. Vi har testat vagn med, men han bara vaknade hela tiden av att han satt fast. Jag har skyllt pa tanderna i 7 manader sa min man har ledsnat pa den ursakten..allra mest med tnke pa att han bara har tva stycken..hehe.
    Jag vet verkligen inte ut eller in. Vi har testat allt kanns det som forutom Ferber. Nar jag pratar med hans lakare sa sager hon att han maste lara sig att sova och rekommenderar som alla andra amerikaner Ferbers...har inte kannt mig redo forr, men nu ar jag desperat!
  • Desertchick

Vad är ferbers för nåt? Låter jätte jobbigt att han inte sover bra.

Eva: Men stackars liten då. Tur att barn läker snabbt i alla fall.