• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • Mackenzie Grace
    evaoregon skrev 2009-10-13 22:40:24 följande:
    Det låter som en väldigt bra plan! Vi har Blue cross och får betala $ 25 vid läkarbesök, $ 100 för akutbesök och ganska stora summor per dag om man blir inlagd (som efter en förlossning). Vi får även betala en viss del för prover och annat. Vi har haft Blue Cross länge, men jag har märkt att vår del av kostnaderna ökar hela tiden, t ex co-pay.
    Vi har blue cross family pro plus eller vad det nu än är och vi betalar 20 i copay och samma som dig, 100 vid akut.

När jag låg inlagd efter förlossningen behövde vi bara betala 460 totalt för 3 dagar. Men det är säkert mycket dyrare nu.

Som nu när jag är gravid så betalar jag 198 dollar varje månad fram till Januari, det är min co-pay. När jag var gravid med Mackenzie så betalade jag bara 52 dollar i co-pay, man märker verkligen hur mkt kostnaderna har gått upp på bara 2 år.
  • Mackenzie Grace

En fråga, när era barn var vid 2 års ålder borstade ni tänderna varje dag, två gånger om dagen? Jag försöker verkligen borsta varje dag men hon hatar när jag gör det och vill nästan aldrig öppna munnen. Hon vill själv och försöker borsta så bra som en 2 åring kan borsta. Jag är så nojjig över borstningen men vill inte tvinga tandborsten in i hennes mun.

• Sweden

Sa gor jag ocksa vaniljsas saargr, jattegott!

MG - Mina barn ar ocksa svara att borsta tanderna pa, om jag haller i tandborsten kniper de bara ihop munnen, de vill helst halla sjalva men da suger de mest pa borsten. Var pediatrician sa att man ska borsta 2ggr om dagen vid den har aldern men just nu vet jag knappt om det vi gor kan raknas som en gang. Tips mottages garna!

• southernbelle

Jag har inte kunnat komma in pa FL pa tva dagar..kanns som en evighet!!!

Sa nu en uppdatering av Viggos sovproblem. Kanske inte skrev det forr men vi har testat bade baby whisper och tassmetoden och det ar nog tack vare dom han somnar bra, men det som inte funkar for oss ar alla dessa uppvaknaden och da funkar inget. Han vaknar som sagt hela tiden och vill leka och vara uppe och blir arg om vi ignorera det hela och sa fort vi ger nagon sorts respond till hans gnall sa borjar han skratta och forsoker charma oss.
    Igar sa borjade vi Ferbers och hittills har det gatt SUPERBRA! Han grat i typ en halvsekund nar han gick och lag sig och sa vaknade han tre ganger under natten och gnall grinade i ca fem minuter varje gang. Jag lag med oronproppar och sov och det var min make som hade ansvaret. Jag tror Viggo insag nagot natten till Sondag da han var ett litet monster och holl oss vakna mer eller mindre hela natten och kanske han kande att samsovning inte var nat for oss eller sa...hmm vad vet jag.
    Ivarjefall sa lag vi honom just och han lag sig utan grat och haller nu pa att somnar gott. Jag fattar inte att det ar sant (vill dock inte ropa hej an..), men jag vet faktiskt inte arligt om det ar Ferbers som gor nagot eller om det var sondag natten som gjorde sitt.

Igar tog han aven sina forsta steg och da kande jag mig valdigt valdigt stolt!!

Nu skall jag luslasa sidorna jag missat under mina tva familjeliv fria dagar...

• Nos

Satans dator att hänga sig PRECIS innan man trycker posta inlägget!!!

Iaf så har vi också en försäkring som täcker allt utan co-pay. inte ivf dock. På mediciner har vi ett system som i sverige. Fast vår familj kostar $1230/månad. Nu täcker Sebbes chef $1000 av det så vi har det bra. Innan Klara kom fick jag betala $500. Så det blev bättre för oss nu.

Just nu önskar jag att jag hade åkt till IKEA och köpt choklad till honom. Han hade behövt det nu. Min mamma skickade ett mail med inbjudan att fira jul på julsfton hos dem iår. Något som jag verkligen vill. Jul med julmat, Kalle Anka och Carl Bertil Johnssons julafton precis som jag vill att Klaras första jul ska vara. Min familj brukar ofta "fira" på två ställen. En hemma och en med släkt. Jag har sen vi gift oss bara firat den dag min familj varit hemma, så har vi varit hos min mans familj när min familj varit med släkten. Iår ska vi ha släkten hos oss så det blir bara ett julfirande. Min man mailade sin familj och frågade hur de ska göra. Båda svägerskor och svärmor är sjuksköterskor så med dem vet man aldrig vilka som måste jobba. I mailet skriver han massa om vårt liv, vilket inte kommer naturligt för min man att göra, samt att han ska lägga ut bilder och filmer på Klara på sin fb (något han bara gör för deras skull)
    Självklart får vi ett mail där det står att hans systrar kommer till dem på julafton och de är MYCKET besvikna att vi inte kommer. Ingen annan dag passar då hans mamma jobbar. Inget om bilderna på Klara eller om vårt liv. Man kan ju också fråga sig när vi skulle få veta vilken dag de skulle fira om vi inte frågat... Efter frispelet svärmor fick i somras där hon gav mig skulden för att sebbe aldrig hör av sig (då min man kontrade med "Du ska bara veta att det är Maria som påminner mig att ringa varannan helg och det är inte är Marias fel om ni inte är hemma) så vette fan vad som händer nu. Min man är jävligt arg på dem och tycker absolut att vi ska fira med min familj hädanefter. Jag skulle ju knappast sakna en jul hos svärföräldrarna som firas med god mat (inte julmat) och självklart ingen tv (det är bara för lägre stående människor).

Förlåt att jag kräkte av mig, men det spelar ingen roll vad jag/vi gör så bli det bara fel. Kan jag fått en sån enkel unge för att jag har så pissiga svärföräldrar?

• julmusten

Men saaaa himla skont att ni har fatt sova, eller i alla fall du. Det ar sa skont nar man kommer upp till ytan igen. Njut i fulla drag.

MG, jag ar hemsk och tvingar Ella att borsta tanderna. Forst borstar jag och sen far hon borsta. Tva ganger om dagen, och det har vi kampat med sen hon fick tander typ. Eller na, det har bara varit lite jobbigt runt 2-arsstrecket, innan och efter sa var/ar det inte direkt nagon megafight. Hon far alltid valja tandborste och tandkram, (vi har ett gang), och hon far aven valja vilka tandborstar vi skall kopa och sant.

• Nena70
    Wagram skrev 2009-10-13 21:16:28 följande:
    Amerikansk sjukvard ar ju kand for att vara bland den dyraste i varlden. Dels beror det pa att de ofta har det allra senaste i medicinsk teknologi (inklusive i fall dar det kanske egentligen hade rackt med nagot lite mindre "fancy") dels skjuter kostnaderna i hojden eftersom de maste betala lakarna tillrackligt for att de skall kunna betala sina astronomiska forsakringspremier ifall de skulle bli stamda for malpractice. Jag tror att jag namnt har tidigare att i snitt ar det narkoslakarna som tjanar mest i USA (vilket kanske ar lite forvanande) just for att deras forsakringspremier ar relativt laga. Det ar val lattare att gora allvarliga fel nar man opererar an nar man tar rontgenbilder, kan jag tanka mig...
    Ja, narkosläkare eller röntgenläkare (heter det så? radiologist) ska man helst vara. Brukar vara bra jobbtider också. Håller med om att det kostar mycket mer här än i Sverige också (utan att det egentligen hade behövt göra det).

När Noah föddes hade jag jättebra försäkring, men valde att föda hos en "preferred provider" isf "in network", så istället för att vara gratis tror jag det kostade 15% (och så hade vi min mans försäkring ovanpå det, så det blev ännu mindre). Betalade mycket mindre för snittet än för den vaginala förlossningen med Andreas.

Charly, härligt att det går så bra med sömnen. Har nog inte fattat att Viggo har hunnit bli så gammal att han ska börja gå - hur gammal är han nu?

Nos, förstår att det känns jättejobbigt med svärföräldrarna. Det är inte kul när det bara är ena sidan som anstränger sej för att saker och ting ska fungera.
  • Nos

Tack nene, det är verkligen inte lätt!

Charly, vad glad jag blir för din skull! Både över sömnen och de första steg, njut, njut, njut!

• julmusten

Nos, fy sa jobbigt det later med en san knapp familj. Men det ar ju mer deras loss an er och de lar de sakert forsta forr eller senare med.

Finn ar inne i en jattetjorvig period just nu, men det blir forhoppningsvis battre sa fort han har borjat krypa. Det kanns bara som att det har tagit san tid for honom. Ella var mycket snabbare. Det ar i och for sig bra for jag vill inte att han gar vid tio manader som Ella. Han far garna sitta still tills han blir ett, men han skall ju helst vara glad da med. Jag har gett upp att fa honom att sova i sin sang. Han sover med oss sa att jag kan amma honom nar han vaknar, och sa far det vara tills han blir lite gladare.