• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • evaoregon
    HeddaBigBum skrev 2009-10-19 02:55:36 följande:
    Jo... i dagens marknad tycker nog jag att man kan få ett "ok hus" i ett "ok område" för en halv miljon här i SD. Givetvis inte i det bästa området och inte någon lyxvilla, men ett hus jag skulle kunna tänka mig att bo i med min familj. I alla fall när vi letade hus förra året...
    Men det kanske är billigare i San Diego än i Los Angeles?
  • evaoregon
    HeddaBigBum skrev 2009-10-19 03:26:06 följande:
    Jag blev lite nyfiken på hur det ser ut månadsvis om man köper ett hus på en halv miljon (hittade en mortgage calculator på nätet). Har man en insats på 10%, så blir det ungefär $3500/månad. Och sedan försäkringar, mat, bil, bensin, kläder, el, telefon, TV, Internet, osv på det. En halv miljon är ganska maffigt som det är, så jag kan helt klart förstå att folk inte har råd att köpa hus... och särskilt inte om en halv-miljons-husen inte ens finns att hitta (i t.ex. LA).
    Vad räknade du med för ränta? Vi köpte vårt hus för $ 542 500 i december 2007, men lade om lånen till lägre ränta ett år senare. Fast vi lånade "bara" $ 417 000 (tydligen är det ganska svårt att få låna mer) och satte in pengar ifrån vårt första hus (som såldes med vinst) i vårt nuvarande hus, alltså mer än 20 % i insats. Vi har en ränta på 4,75 % och betalar $ 2175.27 i månaden på själva lånet, men sedan tillkommer ju försäkring och fastighetsskatt.
  • evaoregon
    HeddaBigBum skrev 2009-10-19 03:26:06 följande:
    Jag blev lite nyfiken på hur det ser ut månadsvis om man köper ett hus på en halv miljon (hittade en mortgage calculator på nätet). Har man en insats på 10%, så blir det ungefär $3500/månad. Och sedan försäkringar, mat, bil, bensin, kläder, el, telefon, TV, Internet, osv på det. En halv miljon är ganska maffigt som det är, så jag kan helt klart förstå att folk inte har råd att köpa hus... och särskilt inte om en halv-miljons-husen inte ens finns att hitta (i t.ex. LA).
    En halv miljon minus 10 % i insats blir ju $ 450 000 i lån. 30 år är den vanligaste lånetiden. För att komma upp i en så hög kostnad som $ 3 500 i månaden så måste du ha räknat med en ränta på 8,5 % och det låter mycket. Eller räknade du lånet på kortare tid än 30 år?
  • HeddaBigBum

eva:
    Jag använde den här sidan: www.mortgagecalculator.org/
    En ränta på 4.75% var långt ifrån hur det låg till förra året när vi köpte hus. Jag tror vår ligger på 6.35% om jag inte minns fel. Det sjönk lite efter det och Dinos syster, som köpte ett halvår efter oss, fick strax under 6% tror jag.

• evaoregon
    HeddaBigBum skrev 2009-10-19 03:42:26 följande:
    På tal om att ha råd med hus så var Dino precis ute och pratade med grannen. Frun blev av med jobbet för några månader sedan (CPA) och den här veckan blev han också det (också CPA). Så nu är de båda arbetslösa och de köpte sitt hus när marknaden var på topp (ca 4-5 år sedan)... Idag är våra hus värda ungefär 70% av vad de kostade för 5 år sedan.
    Trist...

Här i vårt område går husen faktiskt upp. Vårt var värt mer när vi lade om lånen i början av året än vad vi köpte huset för ett år tidigare... Samma med våra vänners hus som också lade om sina lån...
  • HeddaBigBum

Vi betalar $2000/månad (skatt inklusive) och då har vi lån på $245 000 (vi lade en stor handpenning).

• evaoregon
    julmusten skrev 2009-10-19 03:48:39 följande:
    Hedda, darfor sa rekomenderas folk har i Westchester, (dar man typ inte kan hitta nagot hus som man kan flytta in i med en gang under 600,000-och da ar de sma och gamla, men levnadsbara), att lagga 20% i insats. Hur man nu skall kunna spara ihop till det, men ja, det ar rekomendationen i alla fall.
    De flesta som jag känner har sålt ett annat hus med vinst och på så sätt fått ihop till kontantinsats. Jag känner ett par som är inne på sitt tredje hus och med några vinster ifrån husaffärer så går det ju... Ett annat par som jag känner flyttade hit ifrån San Francisco (där bostäderna ju är extremt dyra) och de hade vinst ifrån en lägenhetsförsäljning där.
  • HeddaBigBum
    evaoregon skrev 2009-10-19 06:55:10 följande:
    De flesta som jag känner har sålt ett annat hus med vinst och på så sätt fått ihop till kontantinsats. Jag känner ett par som är inne på sitt tredje hus och med några vinster ifrån husaffärer så går det ju... Ett annat par som jag känner flyttade hit ifrån San Francisco (där bostäderna ju är extremt dyra) och de hade vinst ifrån en lägenhetsförsäljning där.
    Men som det ser ut nu (i alla fall här nere) ligger många belly up. Vi har en hel del kompisar som "sitter fast" i sina hem, eftersom de är skyldiga banken bra mycket mer än deras hus är värda. Visst, förr eller senare vänder det ju, men just nu ser det dystert ut för många här.
  • evaoregon
    HeddaBigBum skrev 2009-10-19 03:52:08 följande:
    julmusten: Så för er då, med ett minimipris på $600 000 (och en instats på 20%) så skulle månadslånen "bara" ligga på $3700 lite drygt. Och för ett hus på en halv miljon med 20% insats blir det $3100/månad.
    Fast då måste du väl räkna med en ränta på 9 % eller hur får du så höga månadskostnader? Räntan på ett huslån på 30 år ligger nu på 4.92 %.

Sedan så är det ju så praktiskt här att man kan binda lånen på 30 år (tills lånet är betalt) och ha 4.92 % (eller vad räntan just nu ligger på) i 30 år och aldrig behöver oroa sig för ränteökningar.
  • HeddaBigBum

Jag får nog vänta med att kommentera tills du läst igenom alla inlägg...