• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • evaoregon
    Nena70 skrev 2009-10-19 04:27:46 följande:
    Hedda, och en av de bästa sakerna med att inte bo i SD är KÄLLAREN! Vår är superfin, och där har vi ett extra sovrum (som inte får räknas som officiellt sovrum, men...) och badrum - perfekt när man har gäster som kommer på längre besök. Plus att vi hoppas att det blir ett bra ställe för barnen att leka i när de blir lite större. Vi tittade på hus när vi var i SD, och vi hade nog fått betala minst 7-800000 för ett hus som motsvarar det vi bor i här (4 sovrum och 2 1/2 badrum) (som dessutom har den där källaren). Fast jag förstår ju att SD kostar mycket mer än Milwaukee
    Jag älskar källare! Här i Portland är det vanligt med gamla hus som har källare. Vårt förra hus var ifrån 1910 och vårt nuvarande är ifrån 1940-talet. Båda med källare. I vårt nuvarande hus har vi två sovrum och toalett uppe på andra våningen, ett sovrum, badrum och matrum på första våningen och stort vardagsrum (där gäster får bo) samt dusch/toa/tvättstuga i källaren. Det är drygt 2 500 square feet. Vi har bott i väldigt pluttiga lägenheter så detta känns lyxigt stort.
  • evaoregon
    Nena70 skrev 2009-10-19 04:39:58 följande:
    Å andra sidan verkade de flesta i SD använda sina garage som förråd - här vill man ju gärna ha sin bil i garaget åtminstone vintertid, så man slipper skrapa rutor och sopa av snö...
    Ja, vi har bilen i garaget, men det är många här som använder garaget som förråd. Vi får snö ibland och då är det toppen med garage!
  • evaoregon
    HeddaBigBum skrev 2009-10-19 06:50:28 följande:
    eva: Jag använde den här sidan: www.mortgagecalculator.org/ En ränta på 4.75% var långt ifrån hur det låg till förra året när vi köpte hus. Jag tror vår ligger på 6.35% om jag inte minns fel. Det sjönk lite efter det och Dinos syster, som köpte ett halvår efter oss, fick strax under 6% tror jag.
    Vi fick en ränta på 4,75 % när vi lade om vår ränta i januari i år, men då köpte vi också "points" för att få ner räntan.

Sidan som du hänvisade till lägger också på property tax så det blir ju missvisande (fastighetsskatten existerar ju inte överallt och är olika hög).

Räkna på den här sidan istället

www.bankrate.com/calculators/mortgages/loan-calculator.aspx

som ger riktigare siffror.
  • evaoregon
    eva: Jag använde den här sidan: www.mortgagecalculator.org/ En ränta på 4.75% var långt ifrån hur det låg till förra året när vi köpte hus. Jag tror vår ligger på 6.35% om jag inte minns fel. Det sjönk lite efter det och Dinos syster, som köpte ett halvår efter oss, fick strax under 6% tror jag.
    Sedan läggs det även in försäkring och den kostar ju inte lika mycket överallt heller så den sidan är inte den bästa att räkna på...
  • evaoregon
    Har ni funderat på att lägga om era lån? Räntan är under 5 % nu så det lönar sig i längden även om det kostar lite att lägga om lånen.
  • evaoregon
    HeddaBigBum skrev 2009-10-19 06:59:11 följande:
    Men som det ser ut nu (i alla fall här nere) ligger många belly up. Vi har en hel del kompisar som "sitter fast" i sina hem, eftersom de är skyldiga banken bra mycket mer än deras hus är värda. Visst, förr eller senare vänder det ju, men just nu ser det dystert ut för många här.
    Det är nog värre där än här i Portland för huspriserna har inte minskat lika mycket här.
  • HeddaBigBum

Näe, det kanske inte riktigt stämmer exakt den sidan jag använde, men tyvbärr stämmer den på oss. Vi betalar t.o.m. mer (skatt inklusive) än vi skulle enligt den sian jag använde.

• HeddaBigBum

Vi fundera väl lite smått på att kanske inte bo här där vi bor nu för evigt, men man måste ha bott (eller ägt) en bostad i minst 2 år innan man säljer för att undvika diverse avgifter och "straff". Så vi vill nog inte fippla för mycket med lånen och betala för en re-fi förrän vi känner att HÄR vill vi bli kvar ett tag.

• HeddaBigBum

På tal om något annat så blir jag så otroligt frustrerad på mina barn ibland!
    Det tar dem 2 sekunder att vända lekrummet UPP - OCH -NER! Men för att städa, då ska jag stå där som en jävla Hitler och övervaka. Grr!
    Luke kan nog uppfatta mina "på gränsen vibbar" bättre än Alexis, för när jag når den dit då kan han minsann städa. Då plockar han metodiskt upp en sak i taget och lägger den precis där den hör hemma.
    Alexis är helt klart från en annan planet. Om man ber henne plocka upp en leksak (vilken som helst) och sedan frågar henne vad den ska ligga, då fixar hon det galant. Men om hon sedan ska fortsätta själv då plockar hon upp något uppenbart (typ en bil, som hon vet hör hemma i bil-lådan), sedan går hon några förvirrade varv i rummet och lägger den sedan i dockskåpet. QUE?!

• Miss Monday

Är inte klockan typ, mitt i natten hos er nu?

Hedda: Kan ni inte ha barnens leksaker i samma rum som de har sina sängar, så får ni ett rum över till gäster? Jag har aldrig riktigt förstått det där med sova i ett rum, leka i ett annat rum.