• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • HeddaBigBum

På tal om att ha råd med hus så var Dino precis ute och pratade med grannen. Frun blev av med jobbet för några månader sedan (CPA) och den här veckan blev han också det (också CPA). Så nu är de båda arbetslösa och de köpte sitt hus när marknaden var på topp (ca 4-5 år sedan)...
    Idag är våra hus värda ungefär 70% av vad de kostade för 5 år sedan.

• Mealla
    Wagram skrev 2009-10-19 02:39:09 följande:
    Usch, ja, min lille son aker med pappa till Belgin om nagra veckor. Jattebra och kul for dem...men jag da? Han har ju aldrig akt nagonstans utan mamma forut. Trots att jag helt och fullt litar pa att maken kan ta hand om honom kommer jag att oroa (och sakna) ihjal mig!
    Jag litar ocksa helt och fullt pa maken, och han har ju latit mig flera ggr ta med mig barnen till Sverige veckovis at gangen, och sa klart saknat dem, men anda...han ar ju min lilla pojke...
    Men det ska bli mysigt att riktigt fa ro om Ingis, och ge henne full uppmarksamhet, fast jag tror nog att hon kommer sakna sin bror lika mycket som jag.
  • julmusten

Hedda, darfor sa rekomenderas folk har i Westchester, (dar man typ inte kan hitta nagot hus som man kan flytta in i med en gang under 600,000-och da ar de sma och gamla, men levnadsbara), att lagga 20% i insats. Hur man nu skall kunna spara ihop till det, men ja, det ar rekomendationen i alla fall.

Puh, vi har haft en lang dag harborta, men nu borjar den dra mot sitt slut. Det skall bli intressant att se om Ella vill ga till skolan eller inte i morgon. Hon har varit helt OK med att jag droppar henne bade i svenska kyrkan och i svenska skolan, sa om hon inte andrar sig i skolan sa kanner jag att jag nog maste prata lite med lararna. Nagot maste det ju vara som hander dar da. Hon ar inte jattebast pa att uttrycka sig, sa kanske hon bara kanner sig lite atsidosatt. Bade i svenska skolan och kyrkan sa forstar de ju henne om hon anvander svenska, vilket hon inte gor sa dar jattemycket, men anda, hon gor ju sig forstadd dar pa ett helt annat satt pga det.

Naa, jag ar sa himla trott, jag borde nog ga och lagga mig. Godnatt traden.

• morsigne

har ni sett pa svenska hollywood fruar
    det har jag. tyckte det var ett roligt program.

• HeddaBigBum

julmusten:
    Så för er då, med ett minimipris på $600 000 (och en instats på 20%) så skulle månadslånen "bara" ligga på $3700 lite drygt.
    Och för ett hus på en halv miljon med 20% insats blir det $3100/månad.

• julmusten

Hedda, ooohhh, vilken enorm skillnad!! Vi kommer aldrig kunna flytta typ. Eller sa far vi flytta till en jordkallare uppe i Poconos!!!

Ga och lagga mig var det jag skulle gora ju!!

• HeddaBigBum

Alltså jag pratar inga jättehus när jag säger en hav miljon i SD. Vi bor på ca 1500-1600 kvadratfot och det tycker jag är precis lagom. Ett sovrum till hade varit prima, men det hade inte gjort mig något att minska ner på t.ex. vårt master bedroom.
    Men det kan vara intressant att lyssna på vad folk tycker är stort vs. litet när det gäller boende. En annan svensk tjej från Svenska Skolan håller på att flytta till ett större hus och hon pratade om sitt gamla hus som om de bodde i en skokartong. Åh, det var ju så liiitet, så liiiitet.
    Det visade sig senare att det var lika stort som vårt hus och jag tycker vi har ett medelstort hus.

• HeddaBigBum
    julmusten skrev 2009-10-19 03:58:22 följande:
    Hedda, ooohhh, vilken enorm skillnad!! Vi kommer aldrig kunna flytta typ. Eller sa far vi flytta till en jordkallare uppe i Poconos!!! Ga och lagga mig var det jag skulle gora ju!!
    Men ibalnd känns det verkligen så. Vi kommer aldrig kunna hitta något annat. :-/
    Just det där fjärde sovrummet skulle vi verkligen vilja ha. Grejen som utlandssvensk är ju att när folk kommer och hälsar på (och det vill man ju verkligen att de gör!!) de stannar de i flera veckor.

Som det är nu bor vi i en 3-bedroom, men skulle lika gärna kunna bo i en one-bedroom. Barnen delar sovrum (2 twin beds) men sover aldrig där, dvs det står oanvänt... deras garderob är hel tom t.o.m.. Inte en pinal. Deras badrum är också praktiskt taget oanvänt, eftersom vårt badkar är större.

Sedan har de ett lekrum där deras leksaker ska vara och det vore ju trevligt om barnen var där inne tillsammans med sina leksaker ibland. Men grejerna dras ner till nedervåningen och det enda gången de egentligen leker i sitt lekrum är när vi skickar upp dem för att städa. För städa är de inte direkt väldsbäst på, så då leker de hellre.
    Och sedan har vi vårt sovrum. Där sover vi hela familjen och i vår walk-in closet hänger allas kläder.

Men grejen med det fjärde sovrummet är väl ett framtidstänkande. Som det är nu bor gästerna i barnens sovrum och ingen blir "utkastad" från sitt rum. Men när barnen blir äldre och VILL ha egna rum och lite privatliv. Då kanske det inte känns så kul att tvingas sova i mamma och pappas rum i 3 veckor när mormor och morfar är på besök. Då vore det himla skönt att ha ett extra gästrum/kontor som ingen behöver "låna ut".
  • Mealla

Hedda,

nar vi hyrde vart hus var det val pa 1700 sf, sa nastan som ni, och det var helt ok och funkade bra, storsta problemet dar var att man gick ratt in i vardagsrummet och trappan upp och det fanns ingen hall sa det var alltid stokigt och rorigt med vagnar och skor och vantar och gud vet allt. Men vi hade 2 full baths, och 3 sovrum sa det funkade bra nar vi hade besok.

Nu har vi val runt 2300 sf, och det som ar bast med det ar att vi har en grovhall, (mud room) dar alla vagnar kan vara och det finns plats att hanga upp jackor och pryttlar och plats for skorna sa att man inte snubblar over dem, samt att vi har ett lekrum i kallaren at barnen som ar guld vart nar det som idag, monsunregnat hela dagen. Man behover inte storre, men det ar alltid skont att ha lite extra rum som en kallare som jag kan stanga om, dar det just nu ar en explosion av leksaker, sa att jag slipper se roran. Det ger lite sinnesro pa kvallen

• julmusten

Jag skulle nog inte vilja ha nagot storre an 2000 square feet faktiskt. Jag ar sa stokig, och det ar inte sa att bara for att jag har mer plats att saker och ting ar renare och mel valordnat, (for det finns ju mer plats att organisera saker pa), utan jag stokar helt enkelt ner mer.

Dessutom sa blir ju storre hus dyrare att varma upp och sant. Just nu bor vi i en 2 bedroom pa 850 square feet, och det ar for litet. Vi har inte plats for ett matbord dar hela familjen far plats t.ex. Vi har ett bord i entren, men dar far bara tre personer plats. Vi skulle nog pa nagot vanster kunna arrangera om vardagsrummet sa att ett bord fick plats, men da maste vi ju kopa nya mobler och det har vi inte rad med heller. Sa det ar tur att Finn inte direkt ater med oss, han sitter i sin barnstol vid sidan om liksom. Var han skall sitta nar han blir stor nog att ata med oss vet i faglarna. Men, det ordnar val sig.