• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • julmusten

Schnappi, men om hon inte anvander den kan du ju salja den igen nar ni kommer hem.

• Wagram

Elliot har ocksa lite skoltrubbel. Han har blivit "kompis" med en kille som verkar ha lite problem. Jag vet inte exakt vilken typ av problem, men jag misstanker att han kommer fran en ganska svar familjesituation. Hur som helst sa vill E inte riktigt leka med den har pojken (sager han sjalv) men de verkar anda dras till varandra, och sedan nar de leker sa blir det brak. Elliot sager att pojken sager "bad words" till honom (tydligen betyder det att han sager elaka saker), och att han foljer efter honom nar han forsoker ga ifran honom.

I och med detta har han ocksa fatt problem med den lille kille han lekt jattemycket med tidigare och som ar hur snall och gullig som helst. Jag misstanker att den pojken kanske ar lite svartsjuk pa Es nya "kompis". I fredags fick jag veta av ett annat barn att E hade lekt pistol, vilket han aldrig gjort forut, och vilket han absolut inte lart sig hemma. Nar jag fragade vad som hade hant sa Elliot att hans gamla kompis hade sagt att Elliot ar en "bad boy" och da hade Elliot hallit handerna som en pistol och pekat pa kompisen (!)

Nu tror jag ju inte att E ar helt oskyldig heller, men hans beteende i skolan har definitivt andrats sedan han borjade leka med den nya pojken, och enligt vad han sjalv sager kanner han sig tvingad att leka med honom aven om han egentligen inte vill. Jag har pratat med lararna, och de sager att de skall halla ett oga pa dem, men jag vill helst att de skall se till att halla isar dem sa mycket det gar.

Det har forstarker bara mina farhagor vad det galler Es skola. Lararna ar jatteduktiga, och sjalva stallet ar det inget fel pa, men manga av barnen kommer ifran underpriviligierade miljoer (dvs, for att saga det rakt ut, ghettot) och det ar ju inte sa mycket lararna kan gora at det. Forra aret gick han i en mindre klass och da gick det bra, men i ar verkar det som om det ar fler barn med problem i hans klass, och E har en tendens att dras med i lekar och beteenden han inte borde.

Det ar klart att det finns barn med problem overallt, men just i den har skolan ar det en valdigt stor andel pga en stor del av foraldrarna har olika sociala problem (vilket jag vet eftersom jag traffat dem och sett hur de beter sig med sina barn och andra vuxna). En del av de barnen ar hur goa som helst i alla fall, naturligtvis, som t ex hans gamla kompis, men det ar klart att manga blir paverkade av hemmiljon (en pojke t ex som tack och lov inte langre ar dar gick runt och sa motherf*cker till de andra barnen vid tre ars alder!).

Nu funderar vi pa hur vi skall gora med detta. Om vi kunde satta honom i kindergarten nasta ar sa tycker jag att det skulle kannas okej att lata honom ga dar detta lasaret ut. Men egentligen ar han fodd tre dagar for sent pa aret for att fa borja i kindergarten nasta ar i var stad, sa det kan handa att han maste ga i pre-k ett ar till, och da kanns det plotsligt inte lika okej, eftersom jag tror att problemen kommer att bli varre ju aldre barnen blir.

En annan sak (som jag tror jag redan namnt) som jag inte riktigt gillar med hans skola ar att det betraktas som sa otroligt udda att ha foraldrar som inte ar fran USA (forutom om de ar hispanics) och som pratar andra sprak hemma. De har FORTFARANDE inte fattat varifran vare sig jag eller min man kommer. Jag skulle garna vilja ha honom nagonstans dar det inte betraktas som konstigt att ha utlandska foraldrar, och dar de intresserar sig lite mer for geografi och andra kulturer. I den skola han ar nu ar de sa koncentrerade pa att fa de barn som kommer fran svara hemforhallanden upp pa samma niva som de andra (vilket naturligtvis ar jatteviktigt) att de liksom inte har energi over till saker som att prata om varldens lander eller sa.

Jag vet verkligen inte hur vi skall gora, och jag tycker att det ar valdigt trakigt att det blivit sa har, men tyvarr kanns det som om det var oundvikligt i langden. Samtidigt vet jag ju att det bara kommer att bli varre ju fler medelklassforaldrar som flyttar ut och satter sina barn i skolan nagon annanstans, och jag tycker ju att det ar bra att han lar sig att umgas med barn fran alla mojliga bakgrunder. Mne jag kan inte komma ifran tanken att han kanske skulle fa mer ut av att umgas med barn som ar lite mer lika honom sa att han inte behover kanna sig annorlunda hela tiden. Jag misstanker namligen att anledningen till att han sa latt dras med pa dumma saker ar att han forsoker passa in, men inte riktigt vet hur han skall gora. Usch, jag vet verkligen inte vad det basta att gora ar...! Nagon som har rad?

• evaoregon

I lördags fick mina barn nässpray mot H1N1. Deras barnläkare hade fått in några doser och det var snabbt avklarat.

Har ni andra vaccinerat eller väntar ni?

• evaoregon
    Wagram skrev 2009-10-19 17:08:28 följande:
    En annan sak (som jag tror jag redan namnt) som jag inte riktigt gillar med hans skola ar att det betraktas som sa otroligt udda att ha foraldrar som inte ar fran USA (forutom om de ar hispanics) och som pratar andra sprak hemma. De har FORTFARANDE inte fattat varifran vare sig jag eller min man kommer. Jag skulle garna vilja ha honom nagonstans dar det inte betraktas som konstigt att ha utlandska foraldrar, och dar de intresserar sig lite mer for geografi och andra kulturer. I den skola han ar nu ar de sa koncentrerade pa att fa de barn som kommer fran svara hemforhallanden upp pa samma niva som de andra (vilket naturligtvis ar jatteviktigt) att de liksom inte har energi over till saker som att prata om varldens lander eller sa. Jag vet verkligen inte hur vi skall gora, och jag tycker att det ar valdigt trakigt att det blivit sa har, men tyvarr kanns det som om det var oundvikligt i langden. Samtidigt vet jag ju att det bara kommer att bli varre ju fler medelklassforaldrar som flyttar ut och satter sina barn i skolan nagon annanstans, och jag tycker ju att det ar bra att han lar sig att umgas med barn fran alla mojliga bakgrunder. Mne jag kan inte komma ifran tanken att han kanske skulle fa mer ut av att umgas med barn som ar lite mer lika honom sa att han inte behover kanna sig annorlunda hela tiden. Jag misstanker namligen att anledningen till att han sa latt dras med pa dumma saker ar att han forsoker passa in, men inte riktigt vet hur han skall gora. Usch, jag vet verkligen inte vad det basta att gora ar...! Nagon som har rad?
    Går det att byta till en annan skola eller flytta till ett annat område? Vi köpte hus i det området där vi bor nu bl a eftersom skolorna var bra. På barnens skola (sonen går i tredje klass och dottern i kindergarten) är det övervägande vit medelklass, men det finns även en del barn ifrån bl a Asien och en del mexikaner. Det verkar inte konstigt alls att ha en förälder ifrån ett annat land. Sonens bästis har en amerikansk mamma och en pappa som kommer ifrån Holland. Problembarn och problemfamiljer finns, men inte så hög andel.

Min väninna bor i ett område med väldigt många "problemfamiljer" och hon tycker att det är väldigt jobbigt att det finns många "bråkiga barn" i hennes sons klass. De funderar på att flytta och just skolan är en av orsakerna.
  • evaoregon
    060810 skrev 2009-10-19 16:20:34 följande:
    Ja jag menar bussen från hotellet till Parken. Vi ska lösa 7 dagars och så får vi se hur mycket vi är där. Allt beror på barnen och vad de orkar. Är ingen skillnad prismässigt på 4 eller 7 dagar liksom.. Att ha ståbräda tror jag inte funkar då tidsskillnaden mot Sverige är 6 timmar och vi kommer landa mitt i natten svensk tid. Då behövs nog en vagn att sova i och även när vi är där för det är ju en omställning med 6 timmar.. Får se hur jag gör med vagn. Letar på blocket nu, men ska ta med sjal till min minsta som han kan sitta i när vi kommer fram och min stora i vagnen tills jag hittat någon annan i så fall. Mina barn är vana att resa och älskar att se saker så jag hoppas att det kommer funka, men gör det inte det så får jag rätta mig efter dem och göra annat (leka eller nåt) inte mer med det.
    Ja, det är möjligt att priset är ungefär samma för 4 eller 7 dagar. Jag tänker bara att jag skulle bli urtrött efter 7 dagar där....

Angående vagnen så är ett tips att du beställer en vagn ifrån t ex

amazon.com

och får den skickad till hotellet så att den väntar på er när ni kommer dit! Jag har hört om andra som har gjort så, men det är nog en bra ide att kolla med hotellet först.
  • Wagram

Eva: Jo, vi funderar ju pa att byta skola. Eftersom det bara finns privata pre-k skolor har kan vi valja vilken vi vill. Det finns en valdigt nara oss, men den ar mycket dyrare (1500 $ per manad mot ca 1000 $ nu) och eftersom jag inte har nagot "riktigt" jobb annu vill vi garna spara pengar om vi kan. Jag vet ju inte riktigt hur allvarligt det hela ar, eftersom jag bara far andrahandsinformation hela tiden (och knappt det, en del saker verkar komma fram "av misstag") sa det ar svart att bedoma hur akut det ar. Det ar inte sa bra pa kommunikation pa Es skola. Det finns en montessoriklass pa samma skola dar vi skulle kunna satta honom ocksa sa slipper han byta miljo helt, och en annan fristaende montessoriskola i narheten av oss, men egentligen ar jag inte sa mycket for Montessori. Kanske overreagerar jag pa det har? Usch, det ar jattesvart att veta hur man skall gora. De ar ju inte jattestokiga sa att det egentligen ar farligt, men det ar mentaliteten hos en del av barnen (och foraldrarna!) jag har svart for och som jag inte vill att E skall ta efter.

• Hjartesjalen

En fraga till er som ar lite mer insatta an jag sjalv i detta med vaccinet o influensan...

Borde man vaccinera sig som vuxen?

Min man tex som har Crohns sjukdom o far medecinen remicade var 6te vecka, ska inte vistas kring manniskor som e sjuka, o han kan latt fa infektioner.

Jag har inte funderat sa mycket over detta, men vi har pratat om det. lakaren har inte sagt att min man ska gora det ena el det andra gallande vaccin, alltsa inte sagt nagot alls om det. men vi har saklart pratat om det. Men jag vet inte, det ar ju inte bra for honom o fa alla dessa kimikalier i kroppen heller, o han ater ju annan medecin ocksa.

Mig sjalv vet jag inte, o vilka risker beh man vara radd for?

Har ni vaccinerat er sjalva el barnen?

• Mealla

HS,

Jag ar gravid sa jag ska vaccinera mig nar det finns, man kan be att fa vaccin som ar thimoresal-fritt, jag tror att det som ges till barn som nasspray ar det tex.

KS,

jag forstar att det maste vara jobbigt, dock tror jag att er son ar sapass ung och har en bra och stabil hemmasituation att han kommer att paverkas namnvart pa sa satt att det paverkar hans framtida beteende. Gar det att prata med honom om vad som hander?

A ena sidan kan jag forsta att ni vill att han ska integreras med manniskor fran olika bakgrunder, a andra sidan kan man fa det i en dyrare medelklasskola ocksa, rent stereotypt sa bor det val finnas ett antal judiska barn, barn till expats, barn med ena foraldern amerikan andra europe samt asiatiska barn.

• HeddaBigBum

KS:
    Det låter jobbigt, särskilt om informationen inte är rak, utan i förbifarten. Och visst blir det ju sämre för barnen med svåra hemförhållande om "alla andra" flyttar till andra skolor, men samtidigt måste du ju tänka på vad som är bäst för Elliot. Uppväger "the diversity" på hans nuvarande skola det negativa?

eva:
    Jag tror också ett gemensamt rum ger trygghet nu när de är små. Visst finns det barn med behov av lugn och ro (och ensamhet) och som sover bättre i ett eget rum, men våra barn kan liksom inte få tillräckligt med närhet på natten känns det som. ♥ Och vi (mamma och pappa) sover ju inte ensamma, så för dem blir det svårt att förstå varför vi kräver det av dem.
    Det har funnits perioder då de i alla fall börjat i sina egna sängar och då är det ju bra mycket enklare att natta dem samtidigt i ett och samma rum.

• Mealla

Mina sover ocksa i samma rum och tycker det ar jattemysigt, sa det far de fortsatta med hur lange de vill.

Jag tycker ocksa att det ar smidigt att ha ett sovrum och ett lekrum, just for att man inte har tid alla dagar att stada upp alla leksaker, da ar det skont att det alltid ar relativt lugnt och stadat i sovrummet sa att man slipper sova i kaos. (sa som det latt blir hos oss )