• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • rasajj
    Nos skrev 2009-08-19 02:57:39 följande:
    Saarg, din länk fungerade inte att klicka på men om jag fattat det rätt så är det duktig, 5 piece kitchen utensil set du vill ha?
    Ja, just det!
    Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
  • rasajj
    HeddaBigBum skrev 2009-08-19 05:09:29 följande:
    Jag har tyvärr fått lite dille på en postorderkatalog som heter ABC Distributing, där jag titt som tätt beställer massa onödiga saker. Jag fick ett lass levererat igår och bl.a. hade jag beställt ett dock-set ( www.abcdistributing.com/home/catalog/cat_item... ). Alexis speciellt blev väldigt förtjust i mina gamla Barbie-dockor som Mormor tog fram när vi var i Sverige. Grejen är att man måste vara väldigt rättvis när man har flera barn, så jag kunde ju inte bara ge Alexis ett gäng dockor utan att ha något till Luke. Han får absolut absolut leka med dockor och det kunde mycket väl varit en present till dem båda, men han är inte intresserad av dockor direkt. Och när man vet det är det ju inte schyst att ge en present till båda som man -vet- bara en uppskattar.Men nu kom Dino hem med ett nytt Wii-spel (som Alexis inte bryr sig om)... så nu har dockorna kommit fram. Jag känner mig lite som 8 år igen... Så fina klänning... och skor... och halsband... 3 dockor och 12 klänningar för $14.95.

nar jag var AuPair i CA, sa var det en fransk tjej som var aupair i en av min vardmammas basta vanners familj. iallafall, den familjen hade ett barn, en flicka. Som hade varenda barbie och barbie sak nagonsin tillverkad! hon var val tre eller nat, nar jag var dar. Iallafall, vi var dar pa nan fest en dag, och jag och den har franska tjejen satt och lekte med lillflickan och alla dessa barbiegrejer, men jag tror jag och franska tjejen hade roligast
    Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
  • HeddaBigBum
    rasajj skrev 2009-08-19 05:50:18 följande:
    nar jag var AuPair i CA, sa var det en fransk tjej som var aupair i en av min vardmammas basta vanners familj. iallafall, den familjen hade ett barn, en flicka. Som hade varenda barbie och barbie sak nagonsin tillverkad! hon var val tre eller nat, nar jag var dar. Iallafall, vi var dar pa nan fest en dag, och jag och den har franska tjejen satt och lekte med lillflickan och alla dessa barbiegrejer, men jag tror jag och franska tjejen hade roligast
    Jo, alltså jag har ju fått hjälpa till med av-och-på-och-av-och-på-och-av-klädnaden några gånger... och jag är inte irriterad än.
    Men 3 dockor och 12 klänningar för $14.95, det är ju inte äkta Barbie-dockor. Men Alexis vet ju ingen skillnad.
    När jag var liten hade jag en riktig Barbie, en Ken och en Skipper (plus några Cindy/liknande). Och något "babidåkhus" det fick jag aldrig.
  • hewa

Madde - törs jag fråga vad det är i nässprayen du fått? För om det är en kortisonnässpray ska du inte räkna med någon bra effekt redan första dagarna. Det tar en vecka/fjorton dagar att successivt bygga upp effekten och isf ska du nog inte ge upp den riktigt ännu (för det var väl rätt nyligen du fick den eller har jag kanske fattat fel?).

• TingTing

Madde - Innan jag opererade bort mina mandlar sa fick jag order om att anvanda Nasonex nasspray varje dag. Det tog ett bra tag innan det borjade hjalp men sen funkade det hur bra som helst! Nu anvander jag inte det langre eftersom jag nastan aldrig ar sjuk numera (6manader and counting!) Nu ar jag dock forkyld men det raknas inte da jag brukade ha halsfluss varannan manad!

Det ar sa skont att vara hemma! Kanns annorlunda mot de andra gangerna, vet inte om det ar for att det ar san kort tid jag ar har sa jag vardesatter det pa ett annat satt, men det ar inte lika avskrackande att komma hem som det varit innan. Tror jag borjar bli vuxen! Mamma blev nagot shockad nar hon kom hem igar! Hade inte alls forvantat sig och sa bara nej nej nej, du kan ju inte gora sahar mot mig - jag kommer fa en hjartattack! Hon har semester from i morgon sa det blir nagra mysiga dagar har hemma! Vaknade 6.15 i morse... har en kansla av att det blir en konstig jetlag, eller kanske till och med utebliven sadan! Hoppas kan man ju alltid!

• LabLover
    HS: Vad bra att den har kommit nu? Lite otäckt att gå och hoppas att de ska hitta något

MG: Vilken liten tjej va?! Det är läskigt det där, min dotter gjorde det en gång också men fick inte upp dörren direkt och blev lite ledsen.

Madde: Det var ju lite skillnad i pris. Kul att åka hem också. Hösten brukar vara så vacker i Sverige tycker jag

GNÄLLRAPPORT: Usch, blev riktigt sjuk i lördags när jag var hemma hos mina föräldrar och känner mig fortfarande inte riktigt återställd. Har inte orkat träna eller cykla till jobbet och tålamodet i botten med barnen så klart. Maken har åkt till Norge för att jobba så jag är ensam. Som tur är kom mina föräldrar upp igår kväll och har flickorna idag på min långa jobbdag. (Pallrade mig iväg till stallet och red min första ridlektion på över 15 år i måndags iaf, ville inte missa det.)

Tillbaka till jobbet...
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Mealla
    HeddaBigBum skrev 2009-08-19 05:09:29 följande:
    Jag känner mig lite som 8 år igen... Så fina klänning... och skor... och halsband... 3 dockor och 12 klänningar för $14.95.
    Sa kul, Min son har heller inget intresse for dockor, men han tycker om dockvagnar. De tycker bada om mina gamla handvaskor med gamla planbocker i, det ar jattekul att leka med. Jag ser fram emot nar Ingrid blir lite aldre sa att hon kan leka med sana dockor, hon ar klart mer intresserad an E i alla fall, och jag har redan kollat ut ett jattefint dockhus som hon ska fa om nagra ar...

www.melissaanddoug.com/dyn_prodlist.php

kolla in alla pryttlar som hor till....Jag kommer kanna mig som 6 igen och antagligen leka mer an Ingrid...
  • evaoregon
    Hannaliten skrev 2009-08-19 12:40:40 följande:
    Ni har val inte missat den har traden? Nu ska alla "jag har aldrig varit i USA men jag gillar inte landet"-typer kommentera i traden. www.familjeliv.se/Forum-5-65/m46507316.html
    Jag har sett den. Det brukar vara så att de som tycker sämst om USA är de som aldrig har varit här. Det får vi tacka svensk massmedia för.
  • evaoregon
    rasajj skrev 2009-08-18 01:34:37 följande:
    Madde, det later som Abbie har fatt svamp i blojeksemet. det ar otroligt smartsamt for barnen och ger verkligen illrod hud. Jag fick radet att lufta, och smorja med Lamisil (som ar for athletes foot). Undvik allt puder (om du vanligtvis anvander sant). Idag har jag varit pa Open House pa skolan for de tre yngsta barnen. Jacobs nya larare, ar fran Tyskland Hon har tydligen varit har i 18 ar. Kom upp eftersom vart efternamn ar tyskt. Amanda ar jatteglad da hennes basta kompis hamnade i samma klass. Nanting jag tyckte var konstigt nar Sophia borjade ettan, var ju att har i USA sa ar det inte sa vanligt att klasserna fortsatter med samma elever fran ar till ar, utan de blandas hejvilt under sommaren till helt nya klasser pa hosten. Sa det ar ju liksom inte sakert att ens basta kompis fran forra aret, ar i samma klass i ar igen. Men Amanda hade 'tur' nu da Och imorgon borjar da allvaret igen 7:45 till 15:00. for de tre yngsta. 8-15:30 for Sophia.
    Jag tycker att det är både positivt och negativt med att man ändrar klasserna varje år. För min son har det varit nervöst första dagen (han börjar i tredje klass i september) med ny lärare, nytt klassrum och nya kompisar, men barn vänjer sig ju ganska snabbt och de gamla kompisarna träffar han ändå på rasterna. Det positiva tycker jag är att de lär känna alla barnen i samma årskurs (det finns tre klasser i hans årskurs) istället för som det var när jag gick i skolan och knappt kände de andra barnen som gick i "den andra klassen" i samma årskurs. Nu när han ska börja tredje klass så känner han ju nästan alla de andra jämngamla barnen och det blir lite mindre nervöst.

Angående dagis och att vara utomhus så har jag haft samma erfarenhet som de flesta andra, dvs att man inte går ut om det regnar, är för varmt eller för kallt (de två sista då jag jobbade i Michigan och där var ofta ett av de alternativen). När jag jobbade på dagis så var jag känd för att vara en hurtbulle som nästan gick ut i alla väder. En del personal hade inte ens kläder så att de kunde gå ut med barnen. Jag minns att en tjej kom till jobbet i gympaskor mitt i vintern då det var massor av snö. Jag tror inte att hon hade en tanke på att behöva gå ut....

Här i Portland regnar det ju nästan hela vintern och det är ändå svårt att hitta regnkläder för barn. Jag köper regnkläder i Sverige och när mina barn är ute och hoppar i vattenpölar i ösregnet så stannar folk nästan till med bilarna och stirrar!!!
Svar på tråden USA tråden.