• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • jonna13
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:19:58 följande:
    Mitt barns halvbror...kallar mitt barn "brorsan"
    Shit, asså det måste ju vara det värsta som någonsin kan hända, fy fan vilken jävla katastrof..
  • Mittilvet
    BubbelGuppie skrev 2009-08-02 18:16:24 följande:
    jasså ts du säger du att barnet bor hos din sambo varannan vecka..sambo hmm det betyder att ni bor ihop (annars är ni inte sambos) alltså bor han barn hos ER varannan vecka. Då skriver man att sambons son bor hos OSS varannan vecka
    Bor och bor vet jag inte så mycket om, han vistas mindre här än vad jag gör på jobbet och jag bor inte där.
    Han är skriven hos sin mamma men vad detta har med saken att gör a vet jag inte så jag går inte in på fler detaljer.

Styvson för mig är ett barn man bor med men inte är förälder till.
  • Moster Ninna

Jag har inte läst hela tråden... Vi är 5 SYSKON i vår familj.. 3 av dessa är " BARA" mina HALVSYSKON på pappas sida. Vi har aldrig kallat oss halvsyskon vi är syskon.
    Det finns 1 gång då vi säger det och det är när folk tycker vi är många barn i fam.. då säger vi att vi är halvsyskon. ;)
    Om det spelar nån roll: vi är nu i åldrarna 35,33,27,25,21 och första halvsyskonet kom till världen när jag som är äldst var 8 år..

Jag skulle inte vilja vara utan en enda av mina älskade halvsyskon och jag är grymt tacksom och stolt över att dom finns!

• SaramedM
    Mittilvet skrev 2009-08-02 18:30:14 följande:
    ...tar det bort fakta menar du att jag t.o.m understryker att jag inte har några som helst släktband till det barnet utan det bara är pappan som har det?Det visar tydligt att de inte är syskon, utan halvsyskon.
    Du lever i familj med barnet, klart du har band tilld et
  • Mittilvet
    Mymlan80 skrev 2009-08-02 18:19:34 följande:
    Hmm, undrar om begreppen Halvtids-syskon eller Halvtids-förälder kan vara nåt för framtiden....Verkar ju helt logiskt i detta tidevarv av skilsmässor och nybildade familje-konstellationer....
    Kreativt tänkt
  • Teza73

Min kompis är adopterad från indien, men hennes föräldrar har en biologisk dotter oxå, du menar alltså att dom inte e systrar utan bara borde få kalla sej adoptivsystrar lr, men d e ju bara den ena som e adopterad så va e dom tycker du ts?

• drömmaromsmått

stackars unge säger jag bara efter att ha läst runt i dina olika trådar :(
    saker du skriver får mig verkligen att undra hur din sambo tolererar det du gör.
    Du uttrycker att du känner avsky mot barnets existens och sätt att vara, sedan är barnet en utomstående, ett störande moment som inte har något att säga till om i din familj, och här vill du inte att de ska få vara bröder utan halvbröder vilket för mig verkar vara ett sätt för dig att förminska bonusens roll ännumer i din lilla familj, ja och när din sambo gör något med sin pojk så leker han familj och är inte med sin riktiga familj utan sin förra om jag tolkat dig rätt.
    Nej det här är bara sorgligt.

• Mittilvet
    frukarlsson skrev 2009-08-02 18:26:44 följande:
    Det står på din profil att du "planerar barn". Undrar då om din son och ditt nya barn får kalla varann syskon eller är det halvsyskon som gäller här oxå?
    Varför skulle de kalla sig halvsyskon när de blir syskon?
  • Miraklet09

Jag har växt´upp med 2 halv syrror, samma mamma..
     det har vart tufft som det vart att deras halva har vart rikare
     än våran, dem har fått åka på semester osv,
     mamma har aldrig velat skilja oss mellan, som syskon..

men kunde inte direkt göra något åt det fasst dem var bortskämmda och inte
     ville ha med oss, samt även nu i äldre dagar..

ja ha lärt mig leva med det, dem är ändå mina syrror och ja älskar dem..

Jag och min lillasyster (helsyrra) har en halvbror på pappas sida,
     vi har inte så jätte stor kontakt men jag älskar honom precis som ja skulle
     göra om vi hade delat mamma och pappa..

• SaramedM
    Mittilvet skrev 2009-08-02 18:34:50 följande:
    Bor och bor vet jag inte så mycket om, han vistas mindre här än vad jag gör på jobbet och jag bor inte där.Han är skriven hos sin mamma men vad detta har med saken att gör a vet jag inte så jag går inte in på fler detaljer.Styvson för mig är ett barn man bor med men inte är förälder till.
    Du skämtar? han är ju dr på halvtid

Stackars barn
Svar på tråden Mitt barns halvbror