• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • Åzzy

Mina barn är halvbröder men dom kallar varann brorsan, vi gör ingen skillnad på hel & halv i våran familj!!

Låt barnen bestämma om dom vill kalla varann brorsan, tycker det är mer upp till dem än till dig!

• Mittilvet
    SaramedM skrev 2009-08-02 18:30:29 följande:
    är det genetiken som är det viktiga?Min kusin är allstå inte min kusin eftersom hon är född i ett annat land och har NOLL genetiska band till mig?
    En kusin kan inte ha noll gemensam genetik.
  • SaramedM
    Mittilvet skrev 2009-08-02 18:39:08 följande:
    En kusin kan inte ha noll gemensam genetik.
    Jo det kna hon om hon är adopterad eller hur?
  • sonen08

tycker du pappan ska särbehandla sina barn bara för att dom är halvsyskon med då eller??? Ska du styra han hela sitt liv med att dom ej får kalla varandra för brosan?? Menar det kommer till en punkt i livet då dom kommer bestämma själva va dom vill tilltala varandra för ju. Eller har du stå där med pekpinnen då och rätta dom hela deras liv???

hur gamla är barnen om man får fråga???

• Miraklet09

ts var ist tacksam över att du får vara extra mamma och att din son har en bror
     som älskar honom som ser honom just som sin bror?

• BubbelGuppie

Varannan vecka då bor man.. sen kan barn bara vara skrivna på en adress men det är en annan sak.

• Teza73

Men ts min fråga om adoptivsystrarna svara du inte på, kan du nog inte, du menar att dom inte får kalla varann syrran lr?

• FluffyTina

herregud! självklart är de bröder! vad ska han säga då? halvbrorsan, Kan du komma ett tag?
    Så om man adopterar två barn så får de inte kalla varandra syskon?

• Mittilvet
    Teza73 skrev 2009-08-02 18:36:39 följande:
    Min kompis är adopterad från indien, men hennes föräldrar har en biologisk dotter oxå, du menar alltså att dom inte e systrar utan bara borde få kalla sej adoptivsystrar lr, men d e ju bara den ena som e adopterad så va e dom tycker du ts?
    Adoptionsdiskussionen är nerlagd, egentligen aldrig direkt uppstartad eftersom det inte är det tråden handlar om.
  • doriah

Fy, vad hemskt det låter!! Självklart ska pojken få kalla sin bror för "brorsan".

Elsa och Lovis mamma
Svar på tråden Mitt barns halvbror