• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • KottensPappa

Som vissa påpekat kan man ju helt vända på resonomanget.

Att ha barnet i en sele eller liknande med något begränsad rörelsefrihet gör ju att det faktiskt kan röra sig helt fritt inom det område snöret räcker! På så vis kan de utforska bäst de vill, om än inom ett begränsat område. Om sen det är något de tycker är extra spännande så är ju mamma och pappa inte långt bort och kan hjälpa dem att titta på detta.

Ett av alternativen är att ha dem sittande i barnvagnen där de inte för göra annat än att se sig omkring och få lite uppmärksamhet ifrån mamma och pappa då och då.

Ett annat alternativ är att ha dem helt lösa vilket förmodligen kommer innebär att föräldrarna gång på gång är där och säger nej, inte dit, inte så osv. Så fort barnen börjar ta sig iväg en bit är föräldrarna där och stoppar dem och hämtar tillbaka dem. Detta kan naturligtvis bli till en rolig lek för vissa barn som inser hur mycket uppmärksamhet de får varje gång de springer iväg.

Jag tror en lösning med något begränsad rörelse frihet ( a lá löplina) kan var en jätte bra ide hemma i trädgåren, på sommarstället eller när man är i parken. Tänk att få kunna röra sig fritt inom 10-15m från en punkt istället för att en förälder kommer och tar en så fort man är 4-5 steg bort. Snabbt räknat får man en rörelseyta på över 100 kvadratmeter, samtidigt som mamma och pappa kan slappna av litet, inte illa! Jag lovar att den lille kommer påkalla uppmärksamhet om så behövs! ;)

Att använda det på stan kan nog bli väldigt komplicerat då där ofta finns en massa annat folk som kan trassla in sig i eventuellt snöre.

Själklart ska man så klart inte använda det som en metod för att begränsa barn som är stora nog att förstå vad de inte ska göra, mao inte som ett alternativ till uppfostran.

Hur som helst finns det ingen anledning till moralpanik för något sånt här. Har väldigt svårt att se hur detta skulle kunna vara kränkande för barnet om det hanteras på rätt sätt. Dvs inte använda de som ett "strypkoppel" ute på stan.

Jag är övertygad om att en förälder som ständigt kastar sig efter sitt barn och inte låter dem upptäcka själva är betydligt mer hämmande för sina barn än en vettigt konstruerad "löplina".

• MetalMorsan

Zessans, jag köpte min på babyproffsen men det fanns en länk någon sida bak där dom sålde heltuffa selar som inte ser ut som en sele

• chafor

Vi har absolut sele eller lina på våra barn där det är befogat.
    När vi åkte på semester till bl a Bangkok, sydde jag fast en lina på en liten ryggsäck till vår då femåring. I änden på linan finns en karbinhake som kan hakas fast i en hälla på våra byxor eller liknande. och barnet har ryggsäcken på sig.
    Vår dotter ville själv sätta på sig denna då vi gick i områden med väldigt mycket folk. En trygghet för både oss och henne.

• The past is now
    Hoppentoss skrev 2009-08-06 09:33:41 följande:
    Hellre sele än att barnet tar skada av oaktsamma föräldrar.
    Nämen så bra då att du är den perfekta föräldern då som har stenkoll 24/7! WOW! Grattis!

Läs inlägg 259 tycker jag.
  • The past is now
    chafor skrev 2009-08-06 10:22:59 följande:
    Vi har absolut sele eller lina på våra barn där det är befogat. När vi åkte på semester till bl a Bangkok, sydde jag fast en lina på en liten ryggsäck till vår då femåring. I änden på linan finns en karbinhake som kan hakas fast i en hälla på våra byxor eller liknande. och barnet har ryggsäcken på sig. Vår dotter ville själv sätta på sig denna då vi gick i områden med väldigt mycket folk. En trygghet för både oss och henne.
    Vad smart!
  • frux

Går man med en liten inne i stan (stockholm) så är det en smart grej ja. För trafiken där har inte ens chans att hinna stanna om en unge springer ut i gatan...

• 071001

Näe, såg en flicka med sele och koppel på sig under semestern och det kändes bara så fel. Även om jag förstår tanken med det så går det bort.

• Meli

Perfekt, man slipper ha barn i vagn, som man ofta ser stora ungar i vagnar.

• Hoppentoss

Vem har sagt att man är perfekt förälder?
    Jag svarade på TS fråga Jag tror man får det eller?.
    Vill du ha en förtydligande av mitt svar så fråga gärna på ett snällare sätt.
    Men du kan få förtydligande trots ditt plumpa sätt.

Många "oaktsamma föräldrar" har sina barn gåendes på gatan i stan och ser ett skyltfönster barnet springer iväg och bilsten( i många tillfällen har det varit jag) som nästan kört på småbarn men som tur har man kunnat bromsa i tid.
    Kan tillägga att jag vid ett tillfälle lyckas fånga en lite knodd innan bussen körde över honom. Mamman såg inget hon läste på tidtabellen.
    Ett flertal tillfällen har jag varit åskådare till liknande händelser.

Eftersom du drog in mig personligen så kan jag förtydliga även min privata situation när barnen var små.
    Jag hade mina barn på landet(bodde där) då dom var rikigt små så jag slapp ha sele när vi var ute och gå.
    När vi väl flyttade till stan så hade jag stenhårdkoll. Jag var livrädd nästan manisk rädd att dom skulle bli påkörda även om dom vid denna tidpunkt var för stora att använda sele.

Hoppas du är nöjd med förtydligandet eller skall du göra ett nytt fins påhopp?

The past is now skrev 2009-08-06 10:23:37 följande:

Nämen så bra då att du är den perfekta föräldern då som har stenkoll 24/7! WOW! Grattis!Läs inlägg 259 tycker jag.
  • Hoppentoss

Varför skall jag läsa den igen? Jag håller ju med henne fullt ut.

Sele = Bra
    Inte sele= Större risker.

The past is now skrev 2009-08-06 10:23:37 följande:

Nämen så bra då att du är den perfekta föräldern då som har stenkoll 24/7! WOW! Grattis!Läs inlägg 259 tycker jag.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina