• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • Scratchy
    näradig skrev 2009-08-06 15:17:23 följande:
    du förstår inte. sele är inget nytt. Det används till barn som går själva men inte kan hantera farorna, tex vatten, folksamlingar, trafik osv. TYcker du det är klokt att låta en ettåring sprina på trotoaren vid en trafikerad gata? eller en vild tvååring utan impulskontroll vid en stranpromenad eller en hyperaktiv 3-åring på lisseberg under högsäsong?
    Jag förstår visst. Är fullt medveten om att selen inte är ny. Men hur många känner du som växte upp i sele? Just det, inte en majoritet i alla fall.

Nej, jag tycker inte det är klokt att låta en ettåring springa på trottoaren vid en trafikerad gata. Men man behöver inte heller ha ettåringen i koppel. Man kan ha den i en vagn eller hålla den i handen. Det handlar om ansvar, och jag tycker inte det är ansvarigt att varken hålle en ettåring i koppel eller att låta den springa vilt.
  • puss
    näradig skrev 2009-08-06 15:18:17 följande:
    ytterliggare än som inte kan tänka längre än näsan räcker. Vilken livserfarenhet du måste ha.
  • frux
    Pelargonen skrev 2009-08-06 15:20:36 följande:
    Ja, jag ser stor skillnad på att hålla sitt barn i handen motför att ha koppel på dem.
    Är det lika hemskt om barnet med sele och koppel står på en kaj eller på en båt?
  • Pelargonen
    näradig skrev 2009-08-06 15:20:32 följande:
    hur uppfattar du ditt eget?
    Som en åsikt som uttrycks i en diskussionstråd på ett diskussionsforum. Mitt inlägg berör ju TS frågeställning. Ditt inlägg är endast och enbart kritik av mig som person, men jag är (som sagt) inte förvånad.

Ska vi återgå till ämnet som tråden berör?
  • Glamrockare
    frux skrev 2009-08-06 15:19:00 följande:
    Är det stor skillnad att ha barnet i sele och ett koppel- mot att ha dem fastspända i vagnen??? Eller att hålla dem hårt i handen för att de inte ska smita?
    det undrar jag också....man har två val när man har små barn som går o gänra vill gå. sele eller sitta i vagnen under tvång o då med sele på så vad är skillnaden?

våran son ogillade sedan han kunde gå att åka vagn ja visst om han blev trött så trött att han stupade ja visst eller ville sova men inte annars.

konstigt med människor som har så mkt åsikter om saker o ting men inte har ngn bättre lösning på ett problem.
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • puss
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:20:38 följande:
    Jag förstår visst. Är fullt medveten om att selen inte är ny. Men hur många känner du som växte upp i sele? Just det, inte en majoritet i alla fall.Nej, jag tycker inte det är klokt att låta en ettåring springa på trottoaren vid en trafikerad gata. Men man behöver inte heller ha ettåringen i koppel. Man kan ha den i en vagn eller hålla den i handen. Det handlar om ansvar, och jag tycker inte det är ansvarigt att varken hålle en ettåring i koppel eller att låta den springa vilt.
    javisst, är man en meter längre och dessutom har en treåring med sig är det inga problem att virda axeln ur led på sig själv och ettåringen, samt mosa dennes fingrar samtidigt som man skiter i treåringen.
  • FallenMadonnaWithTheBigBoobies
    Erika Ö skrev 2009-08-06 15:16:16 följande:
    Det är ju inte så att man inte hinner ikapp en 2 åring..?
    Innan jag fick barn brukade jag lyssna när det ropades ut i högtalarna på köpcenter att "lille Kalle väntar vid informationen" och liknande. Och så tänkte jag: "Vad är det för oansvariga ansvarslösa människor som tappar bort sina barn?"

Sen började min dotter gå och då förstod jag precis hur det gick till. De är så låga att de inte syns bakom frysdiskar och liknande och de är vansinnigt snabba. Det går på en sekund och sen är de borta.
  • Pelargonen
    MrsMia skrev 2009-08-06 15:19:12 följande:
    Det finns selar som är som en ryggsäck i form av ett gosedjur, där föräldern håller i "svansen". Det måste väl ändå se mindre knäppt ut? Själv tycker jag det är gulligt.
    Gör det? Har inte sett såna. Tycker överlag att det är sällan man ser föräldrar som kopplar sina barn i sele, själv har jag sett det kanske 5-6 gånger. Är kanske mer vanligt i vissa städer?
  • Mrs Moneybags

Jag ser inget fel på det i vissa situationer...

Hellre det än att barnet springer iväg åt alla håll, en del barn har ju ingen "föräldraradar" utan vill utforska världen på egen hand

• näradig
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:20:38 följande:
    Jag förstår visst. Är fullt medveten om att selen inte är ny. Men hur många känner du som växte upp i sele? Just det, inte en majoritet i alla fall. Nej, jag tycker inte det är klokt att låta en ettåring springa på trottoaren vid en trafikerad gata. Men man behöver inte heller ha ettåringen i koppel. Man kan ha den i en vagn eller hålla den i handen. Det handlar om ansvar, och jag tycker inte det är ansvarigt att varken hålle en ettåring i koppel eller att låta den springa vilt.
    och ifall barnet inte VILL åka vagn eller hålla handen då? utan VILL sprinag fritt.

varför är det inte ansvarsfullt att använda sele? näj kränk barnen, tvinga dem, håll dem hååårt i handen så d ebli böåa eller tryck ner dem i vagnen. hur får du en hyperaktiv, hysterisk 1åring att stana i vagnen utan sele erfter att du har tvingat ned den?

TÄNK EFTER LITE!
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina