• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • Aiwendil

Fanns inget alternativ riktigt...
    Ser vettigt ut men jag behöver det inte skulle jag velat haft men nu röstade jag på alt nr 3

Om jag hade bott mitt i stan (sthlm) så hade jag def haft det på min son för säkerhets skull..
    Nu bor vi inte mitt i smeten så det finns ordentliga gångvägar och han är duktig på att hålla sig intill vagnen!

Isak ska få en lillebror ~ BF 2009.08.21
  • LAMadde

Jag vet inte vad jag ska rösta på.. bor i USA och här är det rätt vanligt att man ser sånna där koppel. Min dotter brukar vägra sitta i vagnen när vi är ute och tex shoppar, så då hade det varit rätt skönt att ha henne i 'koppel'  (typ en sånhär kids-things.com.au/cart/images/Gold_Bug_Giraffe.jpg). Vi är dessutom ute och reser rätt ofta och även då hade det varit rätt skönt att ha henne i sele för att ha bättre koll. Det SER vettigt ut.. men jag tror inte jag kommer köpa en, även fast det skulle vara bekvämt för oss föräldrar (och henne, då hon blir arg om man ska hålla handen.. hon får ju mer 'frihet' med kopplet)

• Tjohalia
    Boa skrev 2009-08-06 03:39:45 följande:
    Jag bor i Mexiko och här är det jättevanligt med koppel, särskilt bland de fattiga (de rika har en nanny istället :)). De har inte ens sele utan ett speciellt band som de sätter runt midjan. Förstår när små bran har det men det ser väldigt konstigt ut på 7-8 åringar, vilket inte är ovanligt här.
    what! så gamla! Jag hade sele och koppel på min son förra sommaren när han var dryga året gammal, det behövdes verkligen och jag ser inget fel med det, det är ju faktiskt en säkerhetsgrej precis som bilbälte. Nu behövs ju inte sele på alla barn vilket bilbälte förstås gör, så liknelsen var kanske inte optimal...
    Min dotter behövde jag aldrig ha sele på, men sonen är mycket vild och han lärde sej gå när han var 9 månader så han var både snabb och stadig förra sommaren. i sommar har jag dock inte behövt nån sele på honom.
  • MetalNea
    tomtemor skrev 2009-08-05 21:39:25 följande:
    Det handlar nog inte om lathet, ärligt talat. En aktiv ett och ett halvt-åring behöver få röra på sig. I mitt fall innebär det att jag ALDRIG kan sitta ner i till exempel en park, utan måste jaga efter. Han vägrar sitta still, det finns så mycket spännande att utforska ju! Jag kan ju inte gärna brotta ner honom på picnic-filten om han inte vill vara där, eller hur? Och inte ska han behöva sitta i sin vagn hela tiden heller. Då hade en sele underlättat mycket både för mig och för honom. Jag jobbar som förskollärare, och det finns inte en chans i världen att jag skulle ha gått ut med ett gäng ett-två åringar i trafiken utan att de satt i vagn! Vilken tur att det inte hände någon olycka med din mammas dagbarn!
    Ja men det är väl naturligt att ettåringar (och barn i alla åldrar) vill utforska och röra på sig? Skaffar man barn så får man ju faktiskt "stå ut" med att jaga dom när man är i parken. Man är väl inte där för att sitta still på en filt och dricka kaffe och läsa bok när man har barnen med sig?

Tur hade inte så mycket med saken att göra. Hon hade koll helt enkelt och ungarna visste vad som förväntades av dem (när de blev så pass gamla).
  • MetalNea

Trollet Ludenben skrev 2009-08-05 21:59:30 följande:

tänk är mitt bästa ord till dig... ja, tänk... använd de små grå!! Min son, svår ADHD och en autismdiagnos?? Det syns inte på utsidan så ser du oss ute kan du inte veta att han har det. Hans svårigheter ligger i att han är svårt styrd av sina impulser och har agressioner utan dess like. Han har svårt att samspela och svårt att lyssna och ta till sig information och sen behålla det in i nästa situation. Han rusar impulsivt rätt ut i gatan utan att se sig för. Vi tränar gatan hela tiden men han är funktionshindrad så det är inte bara att lära och sen kan han det. År av träning och medicinering ligger till grunden för hans framgångar. Han är rymningsbenägen och totalt distanslös. Begreppet känd och okänd människa finns inte, han förljer med vem som helst. Vi har fått ringa polisen så de har fått gå ut med helikopter och leta efter honom när han slitit sig från oss. Vet du hur ett koppel hade kunnat bespara oss alla risker han tagit?? Vi har haft änglavakt flera gånger, han hade kunnat vara död nu. Så om du tycker att det är bättre att lära barnen farlig miljö i stället för att vara en lat förälder så är du välkommen hit. Efter det skulle du nog skriva inlägg här av annan nivå för detta var helt förkastligt. Fast vissa är väl mer tänkande än andra antar jag... Men när du ser en förälder med ett barn i sele ute nästa gång så tänk på att den föräldern kanske inte är lat, barnet kanske är FUNKTIONSHINDRAD... eller så kan man behöva sele av någon annan anledning. Föresten, min son är 7 år och skulle behöva detta på honom men han är för stor för att de ska passa.
    Svarade på trådstarten, där jag inte noterade att det gällde barn med diverse funktionshinder.
  • MetalNea
    puss skrev 2009-08-05 23:23:17 följande:
    eller på dumhet hos den som skriver inlägget. min mamma behövde inte det å då finns det ingen i hela världen som gör det, så det så.
    Tog det endast som ett exempel på att det fungerar bra att ha många barn med sig och ha koll på dom utan att ha dom kopplade...
  • Liljekonvaljer

Hade jag en sele skulle jag använda den, vi bor nära en väg, så det hade varit bra...
    men jag hoppas att barnen ska bli större och klokare snart....

• Liljekonvaljer
    MetalNea skrev 2009-08-06 07:50:10 följande:
    Ja men det är väl naturligt att ettåringar (och barn i alla åldrar) vill utforska och röra på sig? Skaffar man barn så får man ju faktiskt "stå ut" med att jaga dom när man är i parken. Man är väl inte där för att sitta still på en filt och dricka kaffe och läsa bok när man har barnen med sig?Tur hade inte så mycket med saken att göra. Hon hade koll helt enkelt och ungarna visste vad som förväntades av dem (när de blev så pass gamla).
    Om man har två ettåringar då, eller tre ettåringar?
  • puss
    MetalNea skrev 2009-08-06 07:50:10 följande:
    Ja men det är väl naturligt att ettåringar (och barn i alla åldrar) vill utforska och röra på sig? Skaffar man barn så får man ju faktiskt "stå ut" med att jaga dom när man är i parken. Man är väl inte där för att sitta still på en filt och dricka kaffe och läsa bok när man har barnen med sig?Tur hade inte så mycket med saken att göra. Hon hade koll helt enkelt och ungarna visste vad som förväntades av dem (när de blev så pass gamla).
    har du missat alla inlägg? skriver NÅN om att ligga i parken?
    folk har skrivit om bilar och bryggor och folkmassor, men det har du bara helt missat och skriver om att folk vill lata sig i parken.
    nice koll.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • MetalNea
    puss skrev 2009-08-06 08:02:25 följande:
    Ja den jag citerade/svarade skrev om att vara i parken.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina