• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • puss
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:33:43 följande:
    Det var exakt det jag menade i ett tidigare inlägg, fast jag utvecklade det inte tydligt nog för att fascist-maffian här skulle förstå. Visst minskar det vissa risker med koppel, men ökar samtidigt andra.Kan lägga till att man till exempel på Liseberg kan få personer och framför allt hundar mellan sig själv och barnet. Känner en boxer (hund) som lyckades fälla en 80-kilos man bara genom att få kopplet runt hans ben. Om en sån hund springer mellan barnet och föräldern när det finns en sele tror jag att man önskat att man inte haft någon sele.
    om en hund springer emellan?? hur ska det gå till? varför skulle man beklaga selen då? vilket märkligt scenario har du nu listat ut?
  • Scratchy
    Black roses skrev 2009-08-06 15:34:32 följande:
    Ursäkta mig, men vet du hur lång tid det tar att strypa en människa?? O när du vet det, skulle du låta barnet hänga så länge i änden på selen/kopplet??
    Har du överhuvudtaget sett ett barn? De är mjuka. Att ramla med en snara om halsen ger skador som inte kan jämföras med att man stryper lite försiktigt.

Och om vi nu tänker oss detta scenariot. Barnet springer mot en trottoarkant och det finns mycket bilar på vägen. Barnet har fått selen om halsen. Är det bara att släppa då eller? Eller dra till och skada nacken på barnet?

Hade nog varit bättre att ha uppfostrat sitt barn till att inte springa åt det hållet...
  • Erika Ö
    Black roses skrev 2009-08-06 15:34:32 följande:
    Ursäkta mig, men vet du hur lång tid det tar att strypa en människa?? O när du vet det, skulle du låta barnet hänga så länge i änden på selen/kopplet??
    Nej jag har aldrig vart med när någon stryps så jag vet inte det... men hur som helst så kan barnet fastna i kopplet och skada sig! Leker era barn med cykelhjälm på också?

Det jag menar är som "Scratchy" skriver att det kan medföra vissa risker. Det är som med allt.. man får välja mellan saker hela tiden.. saker kan ta bort risker men också skapa nya risker!

Jag tycker tråden har spårat ur lite.. det är otroliga påhopp överallt! Varför kan bara inte folk få tycka som dom vill!?
  • Black roses

Jag är för användandet av sele/koppel.. Och ser jag någon använda sig av detta, så tänker jag inte nämnvärt mycket, däremot känner jag när barn kommer till skada eller försvinner, vart i h-e fanns föräldrarna, och varför kunde de inte hålla bättre koll???

MEN det är jag det, min åsikt...

Och JA jag har en sele till min lilleman...

Människor är som viner; med åren blir de dåliga surare och de goda bättre...
  • puss
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:38:14 följande:
    Har du överhuvudtaget sett ett barn? De är mjuka. Att ramla med en snara om halsen ger skador som inte kan jämföras med att man stryper lite försiktigt.Och om vi nu tänker oss detta scenariot. Barnet springer mot en trottoarkant och det finns mycket bilar på vägen. Barnet har fått selen om halsen. Är det bara att släppa då eller? Eller dra till och skada nacken på barnet?Hade nog varit bättre att ha uppfostrat sitt barn till att inte springa åt det hållet...
    ingen här rekommenderar snaror runt halsen på barnen.
  • Erika Ö
    Ess skrev 2009-08-06 15:34:51 följande:
    Nä det har du rätt i, bäst att kolla om BB har öppet så jag kan lämna tillbaks dem.
    hahahaha ja det finns många "moralföräldrar" som säger till punkt och pricka hur det ska vara annars är man inte värd att ha barn tydligen...
  • Black roses
    Har du överhuvudtaget sett ett barn? De är mjuka. Att ramla med en snara om halsen ger skador som inte kan jämföras med att man stryper lite försiktigt. Och om vi nu tänker oss detta scenariot. Barnet springer mot en trottoarkant och det finns mycket bilar på vägen. Barnet har fått selen om halsen. Är det bara att släppa då eller? Eller dra till och skada nacken på barnet? Hade nog varit bättre att ha uppfostrat sitt barn till att inte springa åt det hållet...
    Ja jag har 4 egna du då?? Mina barn har aldrig kommit till skada av selen/kopplet..
    Människor är som viner; med åren blir de dåliga surare och de goda bättre...
  • Scratchy
    puss skrev 2009-08-06 15:36:23 följande:
    om en hund springer emellan?? hur ska det gå till? varför skulle man beklaga selen då? vilket märkligt scenario har du nu listat ut?
    Men kom igen!

Det enda jag menar är att selen i sig inte skapar mer trygghet än den förstör. Finns sjukt mycket risker med att ha sele, så att säga att man har den för säkerheten funkar liksom inte.
  • puss
    Har du överhuvudtaget sett ett barn? De är mjuka. Att ramla med en snara om halsen ger skador som inte kan jämföras med att man stryper lite försiktigt.Och om vi nu tänker oss detta scenariot. Barnet springer mot en trottoarkant och det finns mycket bilar på vägen. Barnet har fått selen om halsen. Är det bara att släppa då eller? Eller dra till och skada nacken på barnet?Hade nog varit bättre att ha uppfostrat sitt barn till att inte springa åt det hållet...
    med det scenariot är det lite sent att "uppfostra", det kanske du inte inser men så är fallet.
  • puss
    och varför ska man "dra till"? lika smart är ju att föreslå att man tänder eld på barnet för att det ska stanna.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina