• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • SusannaT

jag har köpt en sele som ser ut som en ryggsäck. jätte snygg o smidig. dottern vägrar hålla i handen och vill inte sitta i vagnen. plus att dom på hennes dagis har rekommenderat att vi ska låta henne gå så mkt som möjligt själv.. och eftersom jag har foglossningar (är gravid) så är det inte så enkelt att springa efter en 2 åring som vägrar lyssna.

www.angholmen.com/

• KottensPappa

Märk väl att sa att man kan "misstänka". Vore ju intressant om du säger hur det egentligen ligger till.

För övrigt vet jag en hel del personer som är utbildade till olika saker som inte alls passar till det eller är särskilt kompetenta.

Ofta är det ju så att teori i kombination med praktik ger den bästa kompetensen!

• Glamrockare
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:58:22 följande:
    Jo, men min poäng är (som tidigare) att ett barn naturligt sett inte är galet. Det kan bli det, absolut, men det är inget som händer av sig själv. Man kan uppfostra barnen från början, så slipper man problemen sen.
    galet men herre gud vad är det för barn du har sitter de fint på en stol eller på ett golv precis hela tiden, upptäcker inte de världen går springer omkring vill röra vid saker o förstår inte vad bilar, vatten osv är för ngt.

de kan springa rakt ut i en gata på ett navs eller ramla i vattnet ifrån en brygga vad som, jag har varit med om det förstnämnda o jag kan lova dig att det inte är särskilt trevligt varken för mig som förälder eller den stackars bilförare som tur är kommer en bra bit ifrån o hinner se allt i god tid.
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Black roses
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:58:22 följande:
    Jo, men min poäng är (som tidigare) att ett barn naturligt sett inte är galet. Det kan bli det, absolut, men det är inget som händer av sig själv. Man kan uppfostra barnen från början, så slipper man problemen sen.
    Nej.. Ingen har väl beskrivit något barn som galet?? MEN barn är och förblir impulsiva människor, med taskig förmåga att läsa av vad som händer ex ute i trafiken, så att då begära att en liten under.. Ja låt oss säga 3 års ålder, att denna ska klara av det, det är alldeles för mycket begärt... Då t ex sk trafikmognad inte finns före ca 12 år ålder.. Bevisat sen många år tillbaka.. Har att göra med impulsivitet..

Uppfostra barnen säger du?? Vad tror du att vi gör?? Mina barn är mycket väluppfostrade, utan att jag har behövt jaga dem.. (Vilket är JÄTTEKUL för en liten busunge..) SÅ när du har gjort detta några gånger, och du inser att barnet tycker det är jättekul att leka kurragömma i varuhuset för titta vad roligt det är när mamma/pappa springer runt med panik i blicken, då kanske du inser att en sele nog inte är så dum...
    Samma så råkar jag vara ca 176 cm i strumplästen, det är påfrestande att gå framåtböjd för att nå ner till barnets lilla hand.. Då är det rätt smidigt med ett koppel som sitter runt barnets handled..
    Människor är som viner; med åren blir de dåliga surare och de goda bättre...
  • Black roses
    Scratchy skrev 2009-08-06 16:04:39 följande:
    Fast man kan ha barn även om man är singel för tillfället. Och man kan vara utbildad psykolog med inriktning på barnpsykologi fast man är 25 år. (Hehe, shit jag har försökt att inte outa min utbildning, och lyckats såååååå länge...) Och vad Göteborg har med saken att göra förstår jag inte.
    Och för att läsa något som ska ha med psykologi att göra, så är du inte den bästa med att hantera den kunskapen praktiskt..
  • Black roses
    Jag är benägen att hålla med...
    KottensPappa skrev 2009-08-06 16:04:16 följande:
    Av undersökning kan vi även konstatera att ca 75% kan se nyttan med att använda sele till barnen i vissa situationer. Jag misttänker att större delen av dem som röstat faktiskt har egna barn och erfarenheter av att dessa ibland kan vara snabbare än men tror. :)
  • Glamrockare

schratchy:

*gap skrattar* uppfostra, ursäkta mig men har du barn över huvudtaget? för det är oftast barnlösa personer som säger så nämligen. Tror du verkligen att bara du uppfostrar o att vi andra skiter i den biten.

Min son som var den som sprang ut i en trafikerad gata var 2 år när han gjorde det o det var en lek för honom jag försökte locka o pocka o bara gå emot honom men han bara rusade, hur mkt jag en bad eller blev arg eller bara pratade i normal ton med honom fortsatte han springa o bara skrattade.

förstår du hur farligt o hemskt det är att uppleva?

vad då uppfostra tror du jag lärt honom att göra så eller att jag inte försökt lära honom att han inte får springa iväg eller att bilar är farliga o gud vet allt. Vad i helsike tror du att man gjort?`

men som ngn annan sa barn är impulsiva de vill upptäcka o de lyssnar inte alltid för de förstår inte bättre, de agerar för att de lever i nuet o i en mkt skyddad miljö där aldrig ngt ont händer o vad är ont, vad är döden osv.

Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • jonna13

När vi var på Rhodos nu i sommar, så kom det en mamma o pappa från något europeiskt land och jag såg "kopplet" men ingen i kopplet..
    Bakom kom en liten 1 åring och kröp längs gatorna.

• Pelargonen
    Ess skrev 2009-08-06 15:26:58 följande:
    Du går med ett barn i vagnen och de andra två håller i vagnen, en sticker. Vad gör du då?
    Ja, säg det. Får väl ta ställning till det den dagen det händer. Men vilken ålder är det på barnen? Är det fyraåringar vi snackar om som rusar iväg eller vad?
  • Pelargonen
    näradig skrev 2009-08-06 15:27:10 följande:
    fast nu handlar det ju om ayy vi tycker olika för att du saknar erfarenhet och kunskap omjust detta. precis som alla som tycker det är fel med sele.varför vill du inte lära dig något?. vill du bara berätta att det är fel?
    Nej, det handlar om att du tror dig veta att vi som tycker sele är fel saknar erfarenhet och att vi inte vill lära oss något. Det är ju en tro som du har men som inte på något sätt behöver vara verklighetsförankrad.

Vi spårar ur lite väl mycket nu. Jag tycker inte att sele är okej men att alla gör som de vill. Du tycker kanske annorlunda. Sånt är livet. Så länge alla är nöjda och glada med sitt val så är det ju bra med det även om vi kan ha åsikter om varandras val.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina