• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • puss
    Ess skrev 2009-08-06 15:26:58 följande:
    Du går med ett barn i vagnen och de andra två håller i vagnen, en sticker. Vad gör du då?
    nej, hålla handen var det, inte hålla vagnen.
    alltså: du går med ett barn i vagnen, och håller de andra två i var sin hand.
  • nollåtta
    näradig skrev 2009-08-06 15:27:10 följande:
    fast nu handlar det ju om ayy vi tycker olika för att du saknar erfarenhet och kunskap omjust detta. precis som alla som tycker det är fel med sele. varför vill du inte lära dig något?. vill du bara berätta att det är fel?
    Men snälla du.
  • Scratchy
    näradig skrev 2009-08-06 15:23:07 följande:
    och ifall barnet inte VILL åka vagn eller hålla handen då? utan VILL sprinag fritt.varför är det inte ansvarsfullt att använda sele? näj kränk barnen, tvinga dem, håll dem hååårt i handen så d ebli böåa eller tryck ner dem i vagnen. hur får du en hyperaktiv, hysterisk 1åring att stana i vagnen utan sele erfter att du har tvingat ned den?TÄNK EFTER LITE!
    Ja, och om barnet VILL hoppa ner för trottoaren och framför bilarna, varför då hålla fast det i en sele? Exakt, du kanske kan tänka själv. Men hur kommer det sig att så många föräldrar varken behöver tvinga ner sina barn eller hålla fast dem? Hur har det liksom funkat innan?

Det handlar om att se barnets behov. Barn blir hysteriska av frustration, och frustration beror på att man inte fått sina behov tillgodosedda. Det handlar inte bara om att tänka, det finns en himla massa forskning på barnpsykologi som bara väntar på att bli läst.
  • Erika Ö
    puss skrev 2009-08-06 15:25:58 följande:
    jaha du undrar det. det kanske finns nån anledning du inte känner till?? och stryprisk haha, fet chans. låter oerhört korkat.
    Ja det kan säkerligen finnas anledningar som man inte känner till.. det finns det med det mesta! Man kan aldrig veta vad en okänd människa lever för liv.. men jag måste fortfarande så säga att det ser sjukt ut. Jag sa bara min åsikt och behöver inga mothugg på det tack!

Ja men kan man vända huvudet bort och dom hinner springa iväg när dom är lösa så kan dom likaväl dra kopplet runt halsen när dom leker och snubbla och strypa sig.. det finns risker med allt här i livet.
  • näradig
    nollåtta skrev 2009-08-06 15:29:27 följande:
    Men snälla du.
    vad är så roligt?
  • Ess
    puss skrev 2009-08-06 15:28:04 följande:
    nej, hålla handen var det, inte hålla vagnen. alltså: du går med ett barn i vagnen, och håller de andra två i var sin hand.
    Just det så dumt, som mamma är man ju utrustad med 8 armar :o)
  • puss
    Ess skrev 2009-08-06 15:31:14 följande:
    Just det så dumt, som mamma är man ju utrustad med 8 armar :o)
    ja för annars ska man inte HA barn
  • Scratchy
    Erika Ö skrev 2009-08-06 15:24:29 följande:
    Ja det var ju inte direkt att jag menade att den är vass... stryprisken då? det rekonenderas tom att napphållaren inte får vara för lång för att barnet kan dra det runt halsen... vad är då inte ett koppel!? Dom kan lätt dra det runt halsen och snubbla och strypas! Jag sa också att alla får göra precis som dom vill men jag tycker iaf att det ser sjukt ut..
    Det var exakt det jag menade i ett tidigare inlägg, fast jag utvecklade det inte tydligt nog för att fascist-maffian här skulle förstå. Visst minskar det vissa risker med koppel, men ökar samtidigt andra.

Kan lägga till att man till exempel på Liseberg kan få personer och framför allt hundar mellan sig själv och barnet. Känner en boxer (hund) som lyckades fälla en 80-kilos man bara genom att få kopplet runt hans ben. Om en sån hund springer mellan barnet och föräldern när det finns en sele tror jag att man önskat att man inte haft någon sele.
  • Black roses
    Erika Ö skrev 2009-08-06 15:29:58 följande:
    Ja det kan säkerligen finnas anledningar som man inte känner till.. det finns det med det mesta! Man kan aldrig veta vad en okänd människa lever för liv.. men jag måste fortfarande så säga att det ser sjukt ut. Jag sa bara min åsikt och behöver inga mothugg på det tack! Ja men kan man vända huvudet bort och dom hinner springa iväg när dom är lösa så kan dom likaväl dra kopplet runt halsen när dom leker och snubbla och strypa sig.. det finns risker med allt här i livet.
    Ursäkta mig, men vet du hur lång tid det tar att strypa en människa?? O när du vet det, skulle du låta barnet hänga så länge i änden på selen/kopplet??
    Människor är som viner; med åren blir de dåliga surare och de goda bättre...
  • Ess
    puss skrev 2009-08-06 15:32:25 följande:
    ja för annars ska man inte HA barn
    Nä det har du rätt i, bäst att kolla om BB har öppet så jag kan lämna tillbaks dem.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina