• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • The past is now

Vet någon om det går att köpa en sån där "djursele" på Barnens hus?

Den här tråden har blivit RIKTIGT rolig nu ju!!HAHHAHHAA!!

• Scratchy
    Black roses skrev 2009-08-06 15:40:20 följande:
    Ja jag har 4 egna du då?? Mina barn har aldrig kommit till skada av selen/kopplet..
    Nej, dina barn har säkert aldrig kommit till skada. Å andra sidan finns det miljontals barn som klarat sig utan. Jag talar inte emot selen, men jag talar emot att den skulle vara så himla underbar och lösningen på alla problem.
  • puss
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:40:25 följande:
    Men kom igen!Det enda jag menar är att selen i sig inte skapar mer trygghet än den förstör. Finns sjukt mycket risker med att ha sele, så att säga att man har den för säkerheten funkar liksom inte.
    den skapar inte alls fler risker.

*sista meningen raderad*
  • puss
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:42:41 följande:
    Nej, dina barn har säkert aldrig kommit till skada. Å andra sidan finns det miljontals barn som klarat sig utan. Jag talar inte emot selen, men jag talar emot att den skulle vara så himla underbar och lösningen på alla problem.
    lösningen på alla problem tror jag inte nån har kallat den.
  • KottensPappa

Skönt att se att det finns gott om nyanserade åsikter här...

• Scratchy
    puss skrev 2009-08-06 15:39:46 följande:
    ingen här rekommenderar snaror runt halsen på barnen.
    Nej, och ingen rekommenderar att man kastar ut dem för ett stup heller. Flera barn har dött av cykelhjälmar, och det var ingen som rekommenderade snaror om halsen på dem heller.
  • Black roses
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:38:14 följande:
    Har du överhuvudtaget sett ett barn? De är mjuka. Att ramla med en snara om halsen ger skador som inte kan jämföras med att man stryper lite försiktigt. Och om vi nu tänker oss detta scenariot. Barnet springer mot en trottoarkant och det finns mycket bilar på vägen. Barnet har fått selen om halsen. Är det bara att släppa då eller? Eller dra till och skada nacken på barnet? Hade nog varit bättre att ha uppfostrat sitt barn till att inte springa åt det hållet...
    Sen så undrar jag, använder du dig av hundkoppel eller?? INGA koppel fästs runt halsen, och selen sitter runt magen på barnen..
    Sen så pratade inte jag om att strypa någon försiktigt, utan om det följde ditt scenario..

För den delen, om du visste vad detta verkligen gällde, så skulle du veta att kopplen till selen/kopplet är 1 meter, och sitter fast i bak på de flesta selar..
    Människor är som viner; med åren blir de dåliga surare och de goda bättre...
  • Liljekonvaljer
    Erika Ö skrev 2009-08-06 15:29:58 följande:
    Ja det kan säkerligen finnas anledningar som man inte känner till.. det finns det med det mesta! Man kan aldrig veta vad en okänd människa lever för liv.. men jag måste fortfarande så säga att det ser sjukt ut. Jag sa bara min åsikt och behöver inga mothugg på det tack! Ja men kan man vända huvudet bort och dom hinner springa iväg när dom är lösa så kan dom likaväl dra kopplet runt halsen när dom leker och snubbla och strypa sig.. det finns risker med allt här i livet.
    Det här handlar för mig åtminstone om att kunna gå en sträcka med barnen i deras egen takt, så de får röra sig, istället för att sela fast dem i vagnen vilket känns som ett otroligt tvång eftersom de egentligen vill gå och röra sig.
    När man har tvillingar omkring 1 år och det rakt utanför huset dundrar traffik så tro mig det handlar inte om lathet. Utan om en vilja att de ska kunna gå fritt utan att jag ska hindra dem lyfta upp dem och tvinga fast dem i vagnen...

Obs jag har inget sele, men jag skulle vilja ha...
  • Scratchy
    KottensPappa skrev 2009-08-06 15:44:40 följande:
    Skönt att se att det finns gott om nyanserade åsikter här...
  • Scratchy
    puss skrev 2009-08-06 15:40:47 följande:
    med det scenariot är det lite sent att "uppfostra", det kanske du inte inser men så är fallet.
    Men varför har du väntat så länge med att uppfostra då?
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina